کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد:‌

مالیات 5 پله‌ای حقوق کارکنان به عدالت محوری نزدیک‌تر است

تهران (پانا) - کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید نگاه دولت برای مالیات ۵ پله‌ای حقوق کارکنان منطقی‌تر و به عدالت محوری نزدیک‌تر است در حالی که مالیات دو پله‌ای خطر زیادی دارد.

کد مطلب: ۱۰۰۵۹۱۶
لینک کوتاه کپی شد
مالیات 5 پله‌ای حقوق کارکنان به عدالت محوری نزدیک‌تر است

به گزارش مهر، وحید شقاقی‌شهری درباره اقدام کمیسیون تلفیق بودجه که مالیات کارمندان را از پنج پله به دو پله کاهش داده است، گفت: در نظام مالیاتی ما عدالت‌محوری و بحث کاهش شکاف طبقاتی هرگز مدنظر نبوده است؛ تاکنون عمدتاً به مالیات بیشتر نگرش درآمدی آن هم یک درآمد ناچیز داشته‌ایم.

این کارشناس اقتصادی افزود: تاکنون هر بودجه‌ای که بسته ایم ۴۰ تا ۵۰ درصد متکی به درآمدهای نفتی، ۲۰ درصد متکی به درآمدهای حاصل از واگذاری‌ها و انتشار اوراق مالی و ۳۰ تا ۳۵ درصد وابسته به مالیات بوده که عدد ناچیزی است. همین موضوع نشان می‌دهد که هرگز به مالیات نگاه تنظیم گر و ایجادکننده عدالت نداشته‌ایم و رویکرد این نظام عدالت‌محور نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه هر که درآمد بیشتری دارد باید مالیات بیشتری بدهد، گفت:باید حقوق‌های بالای ۳ میلیون تومان برای پرداخت مالیات طبقه‌بندی شوند اینکه قرار باشد مالیات کسانی که ۳ میلیون تومان حقوق می‌گیرند با کسانی که حقوق ۲۱ میلیون تومانی دارند برابر باشد، هم به نفع نجومی بگیران است و هم به هیچ عنوان به عدالت نزدیک نیست.

وی ادامه داد: تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس برای مالیات دوپله‌ای بی‌معنی است و یک حرکت انفعالی محسوب می‌شود بنابراین باید حتماً اصلاح شود.

شقاقی‌شهری گفت: زمانی که قانون نوشته می‌شود هم باید جامعیت داشته باشد و هم همه جوانب مدنظر قرار گیرد و عدالت محور باشد، اما تصمیم مجلس برای مالیات کارکنان هیچ یک از این شرایط را ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار