نصب نرم‌افزار جعلی «شاد»؛ ترفند مجرمان‌ سایبری

تهران (پانا) - «شاد» با برقراری ارتباط مستقیم، سریع و کم هزینه با تمامی سطوح نظام تعلیم و تربیت در فضایی اختصاصی و امن، زمینه آموزش و ارزشیابی برخط حدود 13 میلیون دانش‌آموز را در سطح وسیعی از کشور فراهم و فرآیند یاددهی و یادگیری را تسهیل کرد لذا دانش‌‌آموزان باید مراقب باشند فریب مجرمان سایبری را نخورند و اطلاعات ضروری را فقط از طریق سایت‌های اعلامی از طریق رسانه ملی یا وزارت آموزش و پرورش پیگیری کنند.

کد مطلب: ۱۲۳۶۸۷۳
لینک کوتاه کپی شد
نصب نرم‌افزار جعلی «شاد»؛ ترفند مجرمان‌ سایبری

یکی از مهم ترین اهداف سند تحول بنیادین «تأمین و بسط عدالت آموزشی» در برخورداری از فرصت‌های تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب با توجه به تفاوت‌های فردی و مناطق و نواحی مختلف کشور است. این هدف مهم در راهکار 5_3 سند با تأکید بر توانمند سازی دانش‌آموزان مناطق محروم، روستاها، حاشیه شهرها، عشایر کوچ نشین مورد توجه قرار گرفته و آموزش و پرورش را مکلف به ایجاد فرصت‌های آموزشی متنوع و با کیفیت با هدف برقراری عدالت آموزشی کرده است.

موضوع برقراری عدالت آموزشی چنان حایز اهمیت است که بر تمامی برنامه‌های ابلاغی آموزش و پرورش سایه انداخته است لذا همزمان با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش و پرورش با چالش و تهدید عدالت آموزشی مواجه شد، اما با تدابیر مهم و به موقع آموزش و پرورش و فراهم کردن فرصت‌های آموزشی متنوعی مانند «مدرسه تلویزیونی ایران» و بعد از مدت کوتاهی با طراحی و ارائه «پیام رسان شاد»، جریان آموزش را در محیطی کاملا پاک و در بستری بومی استمرار بخشید و با وجود تعطیلی مدارس، اجازه نداد تا آموزش‌ها به سمت تعطیلی پیش برود.

«شاد» با برقراری ارتباط مستقیم، سریع و کم هزینه با تمامی سطوح نظام تعلیم و تربیت در فضایی اختصاصی و امن، زمینه آموزش و ارزشیابی برخط حدود 13 میلیون دانش‌آموز را در سطح وسیعی از کشور فراهم و فرآیند یاددهی و یادگیری را تسهیل کرد و اکنون در شرایطی که مدارس به تدریج به سمت حضوری شدن پیش می‌رود همچنان فعال است لذا باید دانش‌آموزان، والدین و معلمان نکات امنیتی لازم در استفاده از این برنامه را بدانند تا در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند هر چند حمایت پلیس فتا بر فضای شاد وسیع‌تر شده است.

مدارس به استقرار، استفاده از شبکه شاد و ارائه خدمات با کیفیت آموزشی و پرورشی پایه رایگان طبق برنامه مصوب، به جامعه هدف دانش‌آموزی موظف شده اند

گفتنی است در دستورالعملی که وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرده است، مدارس به استقرار، استفاده از شبکه شاد و ارائه خدمات با کیفیت آموزشی و پرورشی پایه رایگان طبق برنامه مصوب، به جامعه هدف دانش‌آموزی موظف شده اند.

بر اساس این دستورالعمل در راستای استمرار فعالیت و خدمات رسانی شبکه شاد در زیست بوم جدید تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور، تمام مدارس به استثنای مدارسی که بنا به دلایل موجه فنی و با تایید آموزش و پرورش منطقه امکان دسترسی به سامانه شاد را ندارند، موظف به استقرار و استفاده از این سامانه اختصاصی و ارائه خدمات با کیفیت آموزشی و پرورشی پایه رایگان طبق برنامه رسمی مصوب، به جامعه هدف دانش‌آموزی خود است.

معلمان و مربیان، مسئول ارائه خدمات به دانش‌آموزان در فضای مجازی هستند

همچنین معلمان و مربیان، مسئول ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به دانش‌آموزان در فضای مجازی هستند. انجام وظیفه و ایفای نقش توسط معلمان و مربیان در آموزش‌های غیرحضوری در سامانه شاد، جز فعالیت‌های رسمی اعم از موظف و غیرموظف آن‌ها محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است پلیس فتا با راه‌اندازی کانال رسمی خود در شاد حمایت خود را وسیع تر کرده است چرا که مجرمان سایبری با ساخت و بارگذاری برنامه‌های جعلی شاد و با تبلیغات گسترده در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی، دانش‌آموزان را به نصب نرم‌افزار جعلی شاد تشویق کرده و در پی سرقت اطلاعات شخصی آن‌ها هستند.

پلیس فتا به معلمان و دانش‌آموزان هشدار داده که فریب این‌گونه تبلیغات را نخورند و برای دریافت هرگونه بسته اینترنت رایگان مخصوص آموزش، فقط از طریق سایت‌های اعلامی از طریق رسانه ملی یا وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند و از خرید در درگاه‌های مشکوک یا ثبت‌نام در دیگر سایت‌ها بپرهیزند.

ضروری است بدانیم که استفاده از شبکه شاد برای تمام دانش‌آموزان رایگان است و به روز رسانی آن هم هیچ هزینه‌ای ندارد. مدیران مدارس نیز باید در گروه مدارس برای دانش‌آموزان درباره کلاهبرداری تحت عنوان به روز رسانی شبکه شاد اطلاع رسانی کنند تا علاوه بر مانع شدن برای کلاهبرداری از دانش‌آموزان، استرس و اضطراب در آن‌ها را کاهش دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار