معاون آموزش متوسطه شهرستان شاهروددر گفت‌وگو با پانا تشریح کرد:

تبعات آموزش غیرحضوری؛ اُفت کیفیت و دور شدن از عدالت آموزشی

سمنان (پانا) - معاون آموزش متوسطه شهرستان شاهرود تاکید می‌کند تعطیلی مدارس علاوه بر آسیب‌های جدی که برای تربیت و اجتماعی شدن کودکان داشته و آسیب های جبران‌ناپذیر روحی و روانی ایجاد کرده است، سبب افت شدید کیفیت آموزشی و دور شدن از عدالت آموزشی شده است.

کد مطلب: ۱۲۱۸۸۶۲
لینک کوتاه کپی شد
تبعات آموزش غیرحضوری؛ اُفت کیفیت و دور شدن از عدالت آموزشی

هادی عامریان در گفت و گو با پانا، با اشاره به اینکه با پدید آمدن ویروس کرونا از اسفند ۹۸ تاکنون که حدود ۱۹ ماه می‌گذرد، یک پروسه طولانی را کشور ما و جهان طی کرده و جوامع بشری مخصوصاً دانش آموزان، همه به نوعی دچار اختلال شدند، عنوان کرد: «اختلال در همه امور و مسائل ایجاد شد و از آن مقطع تا به حال، بعضی از مشاغل و کارها آسیب دیدند و درآمدها، جامعه پزشکی و سلامت، حتی روحیات و خلقیات، فرهنگ و نگرش ها و ... همه به نوعی دچار تحولات عمده و تغییرات جدی شدند.»

وی افزود: «یکی از نهادهایی که دچار اختلال و مشکلات فراوان شد، آموزش و آموزش و پرورش است؛ بیشتر کشورهای دنیا در همین شرایط کرونایی آموزش و مدارسشان تعطیل نبود حتی به صورت حضوری در تعداد محدود برگزار شد؛ از جمله کشور ما که سال گذشته وارد آموزش مجازی شد و این آموزش های مجازی، سبک زندگی، روحیات، خلقیات و کیفیت آموزش‌ها را هم تغییر داد.»

معاون آموزش متوسطه شهرستان شاهرود بیان کرد: «آموزش مجازی، اگرچه نقاط مثبت زیادی داشت و به نوعی ما، دانش‌آموزان و معلمان مان را چندین گام بلند و چندین پله بزرگ به جلو برد و کاری که ما باید چندین سال انجام می دادیم و به معلمان و دانش آموزان استفاده از فضای مجازی و تکنولوژی را آموزش می‌دادیم، شرایط کرونا ناخواسته این فضا و فرصت را برای ما ایجاد کرد ولی نقاط منفی بسیاری بر آن غلبه داشت.»

وی خاطرنشان کرد: «بسیاری از متخصصین تعلیم و تربیت معتقدند که هیچ چیز جای کیفیت آموزش حضوری را نگرفته و با آموزش مجازی، کیفیت آموزش‌ها پایین آمده و دچار تغییر و افت می شود.»

عامریان با بیان اینکه در آموزش مجازی، آن آموزشی که مدنظر است به همراه نیاز دانش‌آموزان، خانواده‌ها و مشکلات اخلاقی، رفتاری دانش آموزان و خانواده هاشان با اهداف آموزشی ۱۰۰ درصد محقق نمی‌شود، ادامه داد: «ما اعتقاد داریم آموزش، فقط یک تعامل دوطرفه بین معلم و دانش آموز نیست که یک محتوا تولید شود و محتوا توسط دانش آموزان دریافت و خوانده شود. حالا چه به صورت ارائه زنده یا روش دیگری باشد؛ بلکه ما اعتقاد داریم حضور دانش آموزان در مدرسه، رابطه ارضی و روابط دانش‌آموزان با یکدیگر، فضای رقابتی، معاشرت و کنار هم نشستن، رفتار دانش آموزان و حتی زنگ تفریح، نوعی آموزش است و به نوعی آموزش را تکمیل می کند که این امر از مزایای مدارس حضوری است.»

وی با اشاره به اینکه نیاز به بازگشایی مدارس، اول از سمت دانش‌آموزان و خانواده‌ها احساس شد و بعد آموزش و پرورش این وظیفه را در خود دید که به این نیازها پاسخ دهد، اظهار کرد: «به طور کلی آموزش مجازی، تبعات منفی زیادی برای خانواده ها، دانش آموزان و معلمان داشت که می‌توان این موضوع را در چند بُعد مورد بررسی قرار داد؛ بُعد جسمانی، بُعد روحی و روانی و همچنین بحث اجرای عدالت آموزشی که از دید مسئولین آموزش و پرورش، قابل رویت است.»

معاون آموزش متوسطه شهرستان شاهرود در رابطه با بعد روحی و روانی و آسیب‌های آن که تاثیرات زیادی روی دانش آموزان گذاشته، تصریح کرد: «فضای مجازی و ابزارآلاتش، مانند شمشیر دولبه است که می‌تواند مفید یا مضر باشد؛ فضای مجازی و استفاده زیاد از تبلت و گوشی، سبب آسیب‌های روحی و روانی فراوان می‌شود، ولی به ناچار، دانش‌آموزان باید مدام با این فضا سر و کار داشته باشند و ناخودآگاه ممکن است وارد فضاهایی شوند که نباید است و چون این بستر به عنوان بستر آموزشی به خانواده‌ها و دانش‌آموزان معرفی شده، ناگزیر باید از این فضا استفاده کرد، ولی اینکه قبل و بعد و یا پیرامون آن وارد چه فضاهایی شده و چه تبعات و آسیب هایی دارد که بعضاً در آموزش های مجازی هم اتفاق می‌افتد، برای همگان، کاملا ملموس و قابل درک است.»

عامریان با اشاره به تبعات آموزش غیرحضوری و استفاده از فضای مجازی و آسیب‌های جسمانی ناشی از آن خاطرنشان کرد: «آموزش‌های مجازی و استفاده بیش از حد از کامپیوتر، گوشی و لپ تاپ و آسیب هایی که به چشم و گردن و کمر و ... وارد می‌کند، از مشکلات جسمی غیرقابل انکاری است که دانش آموز را مجاب می کند تا تایم خاصی را به استفاده از فضای مجازی اختصاص دهد اما نکته مهمی که در کرونا اتفاق افتاد و ما از آن غافل شدیم این بود که تا قبل از کرونا، همراه داشتن گوشی برای دانش آموزان جُرم بود ولی اکنون نداشتن گوشی.»

وی به مهمترین بُعد از تبعات آموزش غیرحضوری که بحث اجرای عدالت آموزشی است، اشاره کرد و گفت: «یک طیفی از دانش آموزان، قدرت تهیه لوازم، نرم افزار، گوشی و استفاده از کلاس های مجازی و حتی تهیه اینترنت را ندارند و اتفاقاً همین دانش آموزان دسترسی به معلم خصوصی هم ندارند که در اینگونه موارد، این دسته از دانش آموزان به دلیل نداشتن توان مالی، به ناچار از گردونه آموزش حذف شده و به همراه آن، ترک تحصیل افزایش یافته و تعدادی از دانش‌آموزان از آموزش رایگان باز می‌مانند که این خود سبب می شود تا در بلندمدت آسیب هایی ببینند و از آن عدالت آموزشی که باید به طور یکسان برگزار شود، باز می مانند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار