اردبیل نگین گردشگری ایران

آبشارهای زیبا و دیدنی استان اردبیل؛ جاذبه های گردشگری ایران

اردبیل (پانا) - یکی از جاذبه های دیدنی و جذاب استان اردبیل که تماشاگران فراوانی را به سوی خود فرا می خواند آبشارهای دلنشین و خارق العاده این دیار است.

کد مطلب: ۸۱۰۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد
آبشارهای زیبا و دیدنی استان اردبیل؛ جاذبه های گردشگری ایران

تعداد زیادی آبشار از شمال تا جنوب و شرق تا غرب اردبیل گسترانده شده که همگی تنها نمونه ای از هنر بی بدیل رسام طبیعت است در گزارش حاضر به چند نمونه مهم بسنده کرده ایم
آبشار آقبلاغ

این آبشار در خلخال و در کوه آق داغ (سفیدکوه) قرار دارد. در دامنه این رشته کوه چشمه سارهای فراوانی وجود دارد که تأمین کننده آب جریان های چون میانرودان، گلبند رود، رودخانه زال و … می باشد. مهمترین چشمه این ناحیه که آبدهی قابل توجهی دارد، چشمه آقبلاغ است. این چشمه در دامنه شرقی قله مرکزی آق داغ قرار دارد. این چشمه بلافاصله پس از خروج، آبشار بسیار زیبا و با دورنمای جالب و دیدنی و سفید رنگ تشکیل می دهد. وجود گونه های متنوع گیاهی، درختی و علفی در پیرامون این آبشار زیبائی آن را دو چندان می نماید. نزدیکترین راه ارتباطی به آقبلاغ از طریق یک راه پیاده رو از روستای لرد بخش شاهرود خلخال میسر است.

آبشار سردابه

این آبشار در نزدیکی آبگرم معدنی سردابه (24 کیلومتری غرب اردبیل) در دامنه شرقی کوه سبلان واقع است. ارتفاع آن حدود 20- 15 متر و حجم جریان آن نسبتاً کم و محدود به خروجی چند چشمه بالا دست می باشد. شایان ذکر است حجم جریان این آبشار در مواقع بارش و پیوستن جریان های سطحی حوزه آبخیز افزایش می یابد.
آب آبشار شفاف، کمی ترش مزه و بیرنگ بوده و بوی شدید گوگرد از آن به مشام می رسد .

آبشار گورگور آلوارس

چشمه گورگور از جمله چشمه های مشهور منطقه سبلان می باشد. این چشمه در دره آلوارس یا قزل گوللر که یکی از عریض ترین و با صفاترین دره های سبلان است، در ارتفاع 2420 متری از سطح دریا واقع شده است.آبدهی این چشمه بسیار بالا بوده و آب از خلل و فرج دیواره صخره ای مشرف به دره با فشار بیرون می آید.
با توجه به موقعیت تفریحی و ورزشی دره قزل گوللر و احداث پیست اسکی روی برف آلوارس و در کنار ان وجود چشمه و آبشار گور گور و نیز چشم انداز و فضای سبز جالب این منطقه به یکی از نقاط گردشگری زیبای اردبیل بدل شده است.

آبشار گورگور خیاوچای

این آبشار در مسیر رودخانه خیاو (خیاوچای) بوده و بلندی آبشار حدود 10-12 متر می باشد و از نظر حجم جریان قابل توجه می باشد. حوضچه ای دایره ای شکل در محل ریزش آب ایجاد شده است. آبشار گورگور به علت منظره جالب طبیعی و وجود ماهی قزل آلای قرمز در رودخانه و حوضچه و برخورداری از موهبت آبگرم معدنی ملک سوئی و چشم اندازی از کوهستان سبلان (ارتفاعات دلی آلی، آیتار، هرم و کسری) جذاب و دیدنی است.

آبشار شورشورنه نمین
این آبشار در مسیر جاده زیبای آستارا به اردبیل و بعد از عبور از گردنه باصفای حیران، در ۱۰ کیلومتری شمال شهرستان نمین، منطقه ای بسیار زیبا واقع شده که به عنبران محله معروفاست و به دو قسمت سفلی و علیا تقسیم بندی می شود. آبشار شورشورنه در عنبران علیا و در بالای این منطقه واقع شده و زیبایی فوق العاده ای دارد. آب این آبشار از صخره ای بلند سرازیر می شود و مابین صخره و آب آبشار هم غاری ست که می شود در اون استراحت کرد. منطقه ایران رود (اینه رود) منطقه ای سرسبز با کوه های بلند و درختان پربار میوه ست که در نوار مرزی ایران و آذربایجان واقع شده است.

آبشار شیروان دره
این آبشار در۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین شهر در استان اردبیل و در دامنه جنوبی کوه آتشفشان سبلان در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا با مساحتی در حدود ۷۵ کیلومتر مربع واقع شده است. آبشار منحصربفرد و زیبای دوقلوی شیروان دره شامل چشمه های آب معدنی است که در گوشه و کنار این دره به وفور دیده می شود. بعضی از این چشمه ها بر روی سطوح صخره‌ای این دره قرار گرفتن که باعث ایجاد آبشار شده. در بستر این دره چشمه هایی حاوی گوگرد فراوان وجود داره که رسوب گوگرد از آب این چشمه ها بر روی سنگ های پیرامون مناظر زیبایی رو بوجود می آورد.

آبشار دیز

این آبشار در روستای شال در ۴۰ کیلومتری جنوب شهرستان خلخال در استان اردبیل واقع شده است. ارتفاع این منطقه از سطح دریا ۱۵۵۰ متراست. این آبشار در میان تنگه ای از صخره ها و درختان با ارتفاع بیش از ۵۰ متر واقع شده است.

آبشار نره گر
این آبشار در روستای اسبو از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال قرار داره . اکثر مردم این روستا به باغداری مشغولند و باغات آنها را درختان گردو تشکیل شده است. برای رسیدن به این آبشار، پس از گذر از داخل روستا و طی مسیری در حدود ۲ کیلومتر که بصورت صعب العبور بوده و فقط بصورت پیاده و سربالایی، به این آبشار می رسیم . منبع آب این آبشار از برف زمستانی باریده شده بر فراز کوه‌های که این آبشار در دامنه آن جریان دارد تامین می شود و با وجود بارندگی های خوب فصل بهار ، اگر برف خوبی در زمستان نبارد، میزان آب آن کم خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار