سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان: پرورش نخبگان تعطیل نمی‌شود

تهران (پانا) - سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به سازوکار نخبه‌پروری معتقد است مصوبه اخیر آموزش و پرورش نخبه‌پروری را تعطیل نمی‌کند.

کد مطلب: ۷۱۲۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد

فاطمه مهاجرانی در سلسله نشست‌های تخصصی سند تحول بنیادین با اشاره به رویکردهای نخبه‌پروری عنوان کرد: اکنون اقتصاد دنیا به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت می‌کند علاوه بر آن در عالم سیاست مراکز استراتژیکی مانند رژیم صهیونیستی به نخبه‌پروری و حمایت از آنها می‌پردازد.

وی افزود: در تمامی دنیا حدود ۱/۵ تا ۲ درصد از افراد ظرفیت ذهنی بالاتری دارند که دو پارادیم تلفیق و تفکیک برای این افراد مطرح شده است و مدت هاست درگیر این موضوع هستیم.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: زمانی که ظرفیت برای پرورش وجود ندارد پارادایم تفکیک را می‌پذیریم و در مواردی که شرایط مساعد باشد پارادایم تلفیق وجود داشته که در کشورهای اسکاندیناوی این موضوع جریان دارد.

مهاجرانی تصریح کرد: با توجه به تفاوت های یادگیری نیازمند برنامه‌ریزی درسی هستیم.

وی به شروع فعالیت مدارس تیزهوشان در کشور اشاره کرد و گفت: از سال ۶۶این مدارس شروع به کار کرد و در سال ۷۹-۸۰ مصوبه مدارس تغییراتی کرد و در سال ۸۹ سازمان به مرکز تنزل یافت.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: در سال ۶۶ تعداد شش مدرسه، در سال ۸۹ ، تعداد ۳۳۰مدرسه و در سال ۹۲ تعداد ۶۹۵ مدرسه تیزهوشان داشتیم که بعد از سال ۹۲ تصمیم بر کاهش تدریجی این مدارس اتخاذ شد.

وی به آسیب شناسی وضع مدارس در سال ۹۲اشاره و عنوان کرد: افزایش متقاضیان، بهم ریختن شاخص‌ها، اجبار به برگزاری آزمون‌های تستی از جمله مسائلی بود که مدارس با آن مواجه شدند.

مهاجرانی به افزایش ناگهانی مدارس از سال ۸۹اشاره کرد و گفت: سهم آزمون‌های اساس و بدون مصاحبه در برخی مناطق به ۲۵درصد رسید و امروز شاهد آزمون‌های استرس زایی هستیم که مصوبه اخیر می‌تواند ناشی از این افزایش بی‌رویه باشد.

تنوع باید روی فلسفه اصلی‌اش شکل گیرد

مهاجرانی با تاکید بر اینکه تنوع موضوع بدی نیست اما باید روی فلسفه خودش بایستد بیان کرد: تنوع مدارس با حفظ فلسفه آنها مثبت است و باید خانواده ها را آموزش می‌دادیم که تیزهوشی یک استثنا است و جنبه تفاخر نیست و باید بعد ازجداسازی تاکید بر صفات کریمه انسانی باشد اما نگاه برتری ایجاد شد.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به اینکه فرایند نخبه‌پروری تعطیل‌پذیر نیست عنوان کرد: از سال ۹۲ که جمعیتی ۲۵هزار نفری در این مدارس جذب شوند به تدریج کاهش را در دستور کار قرار دادیم و امسال قرار بر این بود که ۱۴هزار دانش‌آموز جذب شوند و سعی داشتیم که به نُرم جهانی دست یابیم.

مهاجرانی با اشاره به اینکه استعداد استحقاق می‌آورد اظهار کرد: این استحقاق وظیفه می آورد که باید در مدارس تیزهوشان این نگاه را ایجاد کنیم اما با افزایش بی‌رویه مدارس در برهه ای از زمان سهم تربیتی و پرورشی مدارس کم شد که البته این مساله به دلیل تنزل از سازمان به مرکز بود و به جای ارائه راهکار موضوع را تولید و بازتولید کردیم.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به مصوبه اخیر گفت: آزمون‌ها باعث آسیب به دبستان‌ها شدند و امیدواریم در جهت منافع ملی کشور تصمیم صحیح اتخاذ شود تا هم آرامش در مدارس به ویژه ابتدایی حاکم باشد همچنین روند نخبه‌پروری تعطیل نشود.

وی افزود: اینکه هر موضوعی را خیلی مثبت یا منفی ببینیم اشتباه است البته باید در نظر داشته باشیم که با این مصوبه استرس کاهش می‌یابد و فرصت مناسب برای پیاده‌سازی برنامه درسی خواهیم داشت.

مهاجرانی طرح شهاب را الگوی تلفیق دانست نه الگوی تفکیک بیان کرد: شهاب الگوی درون فردی است اما شهاب نیمرخ استعدادی است و شهاب به عنوان یکی از اجزای ساختار باید وارد مرکز شود ما نمی‌توانیم با نخبه پروری شوخی کنیم در واقع هر موقعیت درون خودش فرصت دارد ساختار مرکز نیاز به تجدیدساختار دارد.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان یادآور شد: نیاز به تدوین یک برنامه جامع داریم و اکنون برنامه جامع نخبه پروری وجود ندارد.

مهاجرانی درباره پدیده فرار مغزها گفت: آمار درستی از فرار مغزها مدارس نداریم و با توجه به فعالیتی که بنیاد نخبگان، وزارت اطلاعات، وزارت علوم و آموزش و پرورش داشتند هنور به آمار دقیقی دست نیافتیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم تصمیم اتخاذ شده همانگونه که مقرر است آسیبی به نخبه پروری نزند و البته این موضوع را باید در نظر داشته باشیم که مصوبه پس از امضای رئیس جمهور به مثابه قانون است و اجرای آن برای همه الزامی تلقی می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار