در پاسخ به پانا

معاون امور زنان رئیس‌جمهوری خبر داد: پیگیری اعتبار بیمه زنان سرپرست‌خانوار فاقد بیمه در بودجه سال ۹۷

تهران (پانا) - معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده از پیگیری تخصیص بودجه برای بیمه زنان سرپرست خانوار شاغلی که فاقد بیمه هستند در بودجه سال ۹۷ خبر داد.

کد مطلب: ۷۰۷۸۲۷
لینک کوتاه کپی شد

معصومه ابتکار در نشست خبری در پاسخ به سوال پانا درباره اقدامات معاونت زنان برای بیمه 120 هزار زن سرپرست خانوار شاغل فاقد بیمه گفت: موضوع بیمه زنان سرپرست خانوار را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم با تأمین مبلغی که مجلس وعده داده است مشکل بیمه زنان سرپرست خانوار حل شود.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به پراکندگی اطلاعات مربوط به زنان سرپرست خانوار گفت: قرار است در وزارت کار پورتالی ملی طراحی شود تا آمار و اطلاعات مربوط به اشتغال زنان سرپرست خانوار مشخص شود. در این پورتال تعداد زنان سرپرست خانوار شاغل و غیرشاغل، نوع حمایت‌ها، آموزش‌ها و پشتیبانی و حمایت از این زنان پیش‌بینی خواهد شد.

اعطای وام قرض‌الحسنه به 33 هزار زن سرپرست خانوار

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که در معاونت زنان پیگیری کرده‌ایم اعطای وام قرض‌الحسنه به ۳۳ هزار زن سرپرست خانوار با کارمزد ۴ درصد است. توسط بانک قرض الحسنه مهر ایران پرداخت می شود .این وام به مبلغ ۳۰ میلیون ریال است. همچنین این تسهیلات شامل حال زنان مجرد که هرگز ازدواج نکرده‌اند هم می‌شود.

ابتکار درباره آمار دقیق تعداد زنان سرپرست خانوار نیز گفت: آمار در اختیار سازمان بهزیستی و کمیته امداد است که این آمار باید تجمیع شود.

وی در ادامه در تشریح برنامه‌های این معاونت در ایام دهه فجر گفت: امسال نیز مانند سال گذشته کمپین ارمغان را با هدف آزادی زنان زندانی و معسر اجرا خواهیم کرد. زنان زندانی که دارای جرایم غیر عمد هستند و توانایی مالی برای پرداخت جریمه و دیه را ندارد در این کمیپن مورد حمایت قرار می‌گیرند.

250 زن به واسطه جرایم غیرعمد در زندان هستند

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان تصریح کرد: هم‌اکنون ۲۵۰ زن به دلیل جرایم غیر عمد زندانی هستند که امیدواریم با همکاری رسانه‌ها و اپراتورهای تلفن همراه تا میلاد حضرت زهرا (س) این زنان تا عید آزاد شوند، چون جای هیچ زن و مادری در زندان نیست. بر همین اساس در روزهای آینده کد دستوری تلفن به صورت فراخوان عمومی اعلام می‌شود تا همه مردم بتوانند در آن مشارکت کنند و زنان سرپرست خانوار نیز باتوجه به میزان و نوع جرایم در اولویت رسیدگی و آزادی هستند.

وی همچنین درباره بازدید از بند نسوان استان‌ها و کانون‌های اصلاح و تربیت گفت: شخصا به بازدید از این مراکز علاقمند بودم و این تقاضا را به قوه قضاییه نیز ارایه کرده و پیگیر این موضوع هستیم، امیدواریم قوه قضاییه نیز در این زمینه با ما همکاری‌های لازم را داشته باشند تا بتوانیم برای بهبود زنان و دختران زندانی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم.

ابتکار در مورد کودکان بدون شناسنامه مناطق حاشیه‌نشین و اتباع بیگانه نیز گفت: وزارت کار برای این افراد برگه اقامت موقت صادر می‌کند که با این برگه مشکل آموزش‌و‌پرورش و حضور در مدرسه حل می‌شود. البته امیدواریم با همکاری آموزش‌و‌پرورش و تامین اعتبارات مالی مشکل ادامه تحصیل را برای فرزندان ایرانی بدون شناسنامه و اتباع بیگانه را حل کنیم. برای حل این موضوع و برون رفت از این آسیب نیازمند وفاق بین بخشی در دولت هستیم تا آسیب‌های اجتماعی ناشی از این مشکل را حل کنیم.

معصومه ابتکار در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدامات معاونت زنان ریاست جمهوری در ایام دهه فجر گفت:‌ در آستانه دهه فجر قرار داریم و وارد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌شویم و در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی تحولات زیادی در حوزه زنان صورت گرفته است.

افزایش باسوادی زنان از ٣٥ درصد قبل از انقلاب به ٨٥ درصد پس از انقلاب

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده یکی از ابعاد مهم تحولات حوزه زنان بعد از انقلاب را آموزش عنوان کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب، زنان در کاهش نرخ بیسوادی و آموزش از مردان پیشی گرفته‌اند و شرایط آموزش زنان نسبت به قبل از انقلاب به ویژه در حوزه‌های آموزش عالی چشمگیر بوده است به طوری‌که نرخ باسوادی زنان پیش از انقلاب 35 درصد بوده و هم‌اکنون 89 درصد است.

وی افزود: اکنون بیش از 50 درصد ورودی‌ دانشگاه‌ها به دختران اختصاص دارد. همچنین بعد از انقلاب تعداد مراکز آموزش عالی و مراکز ویژه دختران افزایش یافته است. البته تلاش زنان و دختران ایرانی در حوزه آموزش، واقعا چشمگیر بوده است.

ابتکار در ادامه تصریح کرد: همچنین در عرصه‌های ورزش و هنر، زنان خوش درخشیده‌اند و پیشرفت‌های چشمگیری در این عرصه‌ها داشته‌اند. در عرصه‌های ورزشی شاهد حضور زنان در رقابت‌های جهانی هستیم و زنان ایرانی با رعایت همه شئون اسلامی، برای کشور مدال‌ آورده‌اند.

رشد شاخص بهداشت و باروری زنان در سال‌های پس از انقلاب

وی همچنین با اشاره به رشد شاخص بهداشت زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یکی از شاخص‌های پیشرفت زنان در سال‌های بعد از انقلاب،‌ بهداشت و باروری بوده است. شرایطی در سال‌های پس از انقلاب پیش آمده که شاهد تحولات زیادی در موضوع باروری،‌ کاهش مرگ و میر و امید زندگی زنان بوده‌ایم.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: همچنین در ابعاد حقوقی برای بهبود وضعیت زنان و صیانت از خانواده قوانین زیادی به تصویب رسیده است هرچند که هنوز مشکلات زیادی وجود دارد و هیچ یک از اقدامات نافی وجود شکاف در بخش‌های مختلف جامعه نیست اما امیدواریم با سیاست‌گذاری‌های جامع بتوانیم برای کاهش این شکاف گام‌های موثری برداریم.

آمار دقیقی از خودکشی دختران وجود ندارد

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره آمار خودکشی میان دختران جوان گفت: آمار دقیقی از این موضوع وجود ندارد و در این باره شاهد پراکندگی آمار هستیم. البته نشست‌های تخصصی در ارتباط با موضوع خودکشی دختران برگزار شده و ابعاد مختلف این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. خودکشی یکی از آسیب‌های اجتماعی است و برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است که به صورت تخصصی نسبت به این موضوع ورود کرده‌ایم ضمن اینکه در لایحه تامین امنیت زنان نیز به طور کامل به این موضوع پرداخته شده است.

پیگیری معاونت زنان برای حل مشکل ورود زنان به ورزشگاه‌ها

ابتکار همچنین درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها نیز گفت: حل این موضوع باید با همکاری همه دستگاه‌ها و در چارچوب موازین قانونی انجام شود و باید زیرساخت‌ها برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها فراهم شود. در حال پیگیری این موضوع هستیم و امیدواریم در یک شرایط منطقی این فرصت برای زنان فراهم شود.

وی همچنین درخصوص پرسش مطرح شده در پرتال این معاونت درباره برنامه‌های دهه فجر با خروجی کارآمد،گفت: پاسخ دهندگان به طراحی مدل پایدار از فعالیت زنان، اعطای نمایندگی بازاریابی و اشتغال، برنامه‌های جمعی و خانوادگی، کتابخوانی و ارتقای سطح آموزش زنان، پرداختن به زنان فعال سیاسی سال‌های ۵۷ و ۹۶ و مقایسه این دو ‌نسل و مقابله با اعتیاد و توان افزایی‌زنان اشاره کرده‌اند.

ابتکار در ادامه فراهم شدن زمینه گفت‌وگوی بین نسلی و گفت‌وگوی ملی خانواده را یکی دیگر از پیشنهاد مطرح شده به معاونت زنان عنوان کرد و گفت: جلسات و نشست‌های مربوط به گفت‌وگوهای بین نسلی تاکنون در 7 استان برگزار شده و این معاونت بر اساس دیدگاه‌های دانشگاهیان این حوزه را پیگیری می‌کند.

برگزاری نمایشگاه‌های ویژه زنان کارآفرین در دهه فجر

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه برنامه‌هایی برای دهه فجر برنامه‌ریزی شده است، گفت: این برنامه‌ها تشریفاتی نیست. قرار است نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های زنان کارآفرین درایام دهه فجر برگزار شود.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه باوزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی طی امروز گفت: این تفاهم‌نامه به دنبال ارتقای سلامت زنان، آموزش خود مراقبی وافزایش بهداشت باروری است. علاوه بر این موضوع پیگیری وضعیت سلامت کادر درمانی و دانشجویان پزشکی نیز در این تفاهمنامه مد نظر قرار گرفته است.

مقابله با خشونت توسط دولت پیگیری می‌شود

ابتکار با تاکید بر نقش مددکاران اورژانس اجتماعی به عنوان استراتژی مقابله با خشونت اضافه کرد: دولت دوازدهم به طور جدی پیگیر برنامه مقابله با خشونت است. لایحه خشونت علیه زنان تدوین شده و این لایحه آخرین مراحل خود را در قوه قضاییه طی می‌کند .همچنین آموزش های حقوقی و مهارت‌های ارتباطی از دیگر استراتژی‌های کاهش خشونت با همکاری آموزش و پرروش است.

وی با اشاره به اهمیت اورژانس اجتماعی برای جلوگیری از خشونت گفت: در سفرهای استانی اخیری که داشته‌ام از این مراکز دیدن کردم. علاوه بر این مراکز اورژانس اجتماعی و خانه‌های امن باید ارتقاء پیدا کنند. البته درطول ایام دهه فجربه سه استان گلستان، قم و کرمان سفر خواهم کرد و دراین سفرها بازدیدی از مرکز اورژانس اجتماعی، مرکز زنان کارآفرین و سازمان‌های مردم نهاد و پیگیری جلسات گفت‌وگوی ملی خانواده برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار