معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد

ابهامات زیست‌محیطی طرح جدید ترافیکی شهرداری تهران

تهران (پانا) - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته است که طرح جدید ترافیکی شهر تهران هنوز در حد ایده است و اگر خروجی آن منجر به کاهش آلودگی نشود، محیط زیست با اجرای آن مخالف است.

کد مطلب: ۷۰۰۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به طرح جدید ترافیکی شهر تهران در راستای کاهش آلودگی هوا گفت: دریافت عوارض و مالیات از افرادی که وارد محدوده ترافیکی و آلوده شهر می‌شوند یکی از طرح‌هایی است که در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا می شود. در واقع به ازای میزان آلودگی که فرد با تردد خودرو در مناطق ترافیکی ایجاد می‌کند، مالیات می‌پردازد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: قرار است در طرح جدید ترافیکی هزینه تردد در مناطق محدوده طرح ترافیک، افزایش یابد. البته هنوز گزارش نهایی طرح را ندیده‌ام که این طرح چه میزان در کاهش ورود خودرو به محدوده طرح ترافیک موثر است و پول عوارض دریافتی از آن در کجا هزینه می‌شود و قرار است با درآمد حاصل از این طرح چه میزان به رفع آلودگی هوای پایتخت کمک شود.

وی ادامه داد: ممکن است رقمی که برای عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک تعیین می‌شود برای افراد، دارای ارزش مالی مختلف باشد و برای بسیاری هم این تعرفه تعیین شده رقم زیادی محسوب نشود و این موضوع سبب افزایش ورود خودرو به محدوده ترافیکی و آلودگی هوا می شود .

تجریشی در ادامه با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح آلودگی هوا افزایش یابد، تأکید کرد: دو موضوع کاهش تردد خودروها و کاهش آلودگی هوا جزو اهداف شهرداری از اجرای طرح جدید ترافیکی است که هنوز جزئیات بازدارندگی این طرح در اختیار محیط زیست قرار نگرفته است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری تهران برای اجرای طرح جدید ترافیکی نظر محیط زیست را خواستار شده ، گفت: طرح جدید ترافیکی باید در شورای عالی ترافیک تصمیم‌گیری شود. در جلسات شورای عالی ترافیک، نماینده سازمان محیط زیست نیز حضور دارد. البته این طرح هنوز در حد ایده است و طرح به صورت کامل مطرح نشده است. اگر موضوع مطرح شود و خروجی طرح به گونه‌ای باشد که منجر به کاهش آلودگی هوا نشود، محیط زیست با آن مخالفت خواهد کرد.

شهرداری تهران، لایحه‌ای برای تغییر شیوه صدور اجازه ورود به محدوده‌های طرح ترافیک، به شورای شهر تهران پیشنهاد کرده و سازمان حمل و نقل و ترافیک نیز در اطلاعیه‌ای از توقف ثبت‌نام سابق طرح ترافیک برای سال 97 خبر داده است. این در حالی است که طرح جدید این معاونت در خصوص حذف طرح سالیانه طرح ترافیک هنوز در هیچ مرجع بالادستی از جمله شورای شهر تهران و شورای ترافیک شهر تهران به تصویب نرسیده است.

بسیاری از کارشناسان حوزه حمل و نقل، نسبت به طرح جدید شهرداری انتقاد دارند و نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز معتقدند که شهرداری نمی‌تواند اجرای قانون مصوب را متوقف کند.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در واکنش به موضوع عدم ثبت‌نام طرح ترافیک گفته است که بررسی هر گونه تغییر، نوع و مقدار عوارض در طرح ترافیک باید در شورای شهر تهران انجام شود و شورا آن را به تصویب رسانده سپس به فرمانداری و بعد در شورای عالی ترافیک مطرح شود. تاکنون اعضای شورای شهر به جز کمیسیون تخصصی در جریان کار کارشناسی تغییرات طرح ترافیک قرار نگرفتند. بنابراین لازم است قبل از هر گونه اقدامی بر اساس قوانین این طرح را در شورا مورد بررسی قرار دهند.

به گفته وی، اعلام زود هنگام توقف ثبت نام برای طرح ترافیک 97 هیچ وجه قانونی ندارد و تنها سبب سردرگمی افکار عمومی می شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار