گفت‌وگو با دانش‌آموز کتابخوان برتر نهاوندی؛

دانش‌آموزی که در یک سال 1500 کتاب خواند

دانش‌آموز کتابخوان برتر از چگونگی علاقه‌مندی به کتاب و برنامه‌ریزی خود برای مطالعه آزاد گفت.

کد مطلب: ۶۸۹۷۸۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا،‌ انتقادات بسیاری به سرانه کتابخوانی در کشور وارد است و آمارهای متعددی از این سرانه بین دو تا 75 دقیقه در روز برای هر فرد را شاهد هستیم که این مساله فارغ از اعداد و ارقام نشان از خلا کتابخوانی در جامعه دارد اما با این وجود هنوز بارقه هایی از عادت کتابخوانی در جامعه وجود دارد و برای تقویت این عادت، برنامه ها و سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شده است که از جمله آن می‌توان به برنامه انتخاب کتابخوان برتر در هفته کتاب و کتابخوانی اشاره کرد،‌ برنامه‌هایی که به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در رده‌های سنی مختلف برگزار شده و کتابخوانان برتر هرسال را بنا بر رعایت ضوابطی معرفی می‌کنند.

امسال زهرا معصومی مقدم دانش‌آموز 10 ساله نهاوندی برای دومین سال پیاپی به عنوان کتابخوان برتر در رده سنی کودک معرفی شد؛ گفت‌‌وگویی با این دانش‌آموز داشتیم تا چگونگی دستیابی به این رتبه را در شرایطی که همواره انتقاد از سرانه مطالعه به ویژه در کودکان و نوجوانان مطرح است، جویا شویم.

زهرا دانش آموز نهاوندی کلاس چهارم است که به گفته مادرش از همان دوره نوزادی و حتی پیش از آن عادت مطالعه در وی شکل گرفته است.

مادر زهرا که خود مسئول کتابخانه شهید حیدری نهاوند است؛ می‌گوید: از زمان بارداری برای زهرا کتاب می‌خواندم و در دوره کودکی هم این کار ادامه داشت. به این ترتیب عادتی برای زهرا شکل گرفت به گونه‌ای که اکنون بدون خواندن 3 تا 4 کتاب خوابش نمی برد.

وی ادامه داد:‌ از زمانی هم که وی امکان کتابخوانی داشت خودش این کنار را انجام می‌داد. هر روز تقریبا یک تا 2 ساعت مطالعه غیردرسی را در برنامه‌های خود دارد علاوه بر کتاب، تمامی مجلات و نشریات در حوزه کتاب کودک و نوجوان را می‌خواند.

وی عنوان کرد:‌ علاقه به کتاب در زهرا کاملا شکل گرفته و در هر نمایشگاه و برنامه‌ای خرید کتاب را جز برنامه‌هایش دارد.

در طول سال تحصیلی هرروز 3 تا 4 کتاب مطالعه می‌کنم

کتابخوانی و مطالعه به همان اندازه که عادتی مثبت تلقی می‌شود اما از حیث انتخاب محتوا هم باید شایستگی‌های لازم را داشته باشد و اهمیت این مساله در دوره کودکی و نوجوانی نسبت به سایر دوران از اهمیت بسزایی برخوردار است چراکه عادت به کتابخوانی در این دوره برای تمام طول عمر ماندگار خواهد بود و محتوای آن بر روند زندگی فرد اثرگذار است.

زهرا که علاقه بسیاری به کتابخوانی دارد؛ درمورد تاثیر آن در روند تحصیلی بیان کرد: دامنه لغات وسیعی به واسطه کتابخوانی دارا هستم که این مساله در خواندن و نوشتن به ویژه انشانویسی تاثیر بسیاری دارد البته سعی می‌کنم محدوده سنی را در کتاب‌ها در نظر گرفته شده برای مطالعه رعایت کنم.

وی با بیان اینکه از کودکی و زمانی که سواد خواندن نداشتم،‌از روی تصویر کتاب‌ها برای خودم داستان می‌گفتم، ادامه داد:‌ اولین سالی که کتابخوان نمونه شدم بیش از 1500 کتاب در یک سال مطالعه کردم که امسال سطح کتاب‌ها از بخش کودک به بخش نوجوان ارتقا پیدا کرده است.

این کتابخوان برتر در مورد نحوه ورود در فرآیند گزینش برای انتخاب کتابخوان برتر بیان کرد: برنامه‌ای در نهاد کتابخانه‌های عمومی وجود دارد که نفراتی با بیشترین تعداد مطالعه کتاب را جز کتابخوانان برتر قرار می‌دهد.

معصومی مقدم گفت:‌ علاوه بر این برنامه مساله نشست های کتابخوانی، ‌جلسات نقد و بررسی هم در دستیابی به این رتبه اهمیت دارد.

وی گفت: بیشتر از وبگردی و فضای مجازی به مطالعه کتاب علاقه دارم و حتی در طول سال تحصیلی روزانه سه تا چهار کتاب می‌خوانم؛ اغلب کتاب‌ها در حوزه شعر،‌ داستانی و ‌علمی هستند و بهترین کتاب از نظر من قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب مهدی آذریزدی بوده است.

این دانش آموز کتابخوان گفت: تعدادی شعر و داستان دارم که منتظر انتشار آن‌ها هستم اما هنوز به طور جدی پیگیر آن نبودم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار