وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد:

مدارس کپری تا سال97جمع می شود/ 42درصد کلاس‌های درس تجهیزات ایمن ندارند

​وزیر آموزش و پرورش از رشد 2 درصدی جامعه دانش آموزی در سال تحصیلی 96-97 خبر داد.

کد مطلب: ۶۶۷۸۶۸
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار پانا، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حضور و فعالیت حدود ۹۵۰ هزار فرهنگی و ۱۳میلبون دانش آموز در ۱۰۶هزار مدرسه کشور در سال تحصیلی جدید عنوان کرد: دانش آموزان در مجموع در ۵۰۰ هزار کلاس درس مشغول به تحصیل شدند.
وی از رشد 2 درصدی تعداد دانش آموزان در این سال تحصیلی خبر داد و افزود: از ۲سال پیش به تدریج تعداد دانش‌آموزان رو به افزایش است و تا سال ۱۴۰۰بالغ بر ۱۶میلیون دانش آموز در مدارس خواهیم داشت.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: : امسال تعداد مدارس کاهش یافته اما تعداد کلاس های درس بیشتر شده و این مساله براساس سند تحول بنیادین بوده که باید به سمت مجتمع های آموزشی و حذف مدارس کوچک به تدریج گام برداریم.
تحقق سند تحول بنیادین مهم ترین برنامه در سال تحصیلی
بطحایی با اشاره به مهم ترین برنامه ها در سال تحصیلی جدید بیان کرد: گام های جدی تری برای تحقق سند تحول بنیادین بر می داریم که اقدامات آن از ۲منظر مورد توجه است.
وی تاکید کرد: در گام اول تلاش ها ناظر بر محتوا و متن کتاب درسی است و باید به سمتی گام برداریم که آموخته ها در زندگی دانش آموزان کاربرد داشته باشند همچنین باید به جای تکیه بر محفوظات و مهارت های ذهنی به سمت آموزش های مهارتی پیش برویم.
تاکید بر پوشش تحصیلی کامل درمقطع ابتدایی
بطحایی در مورد آمار بازماندگان از تحصیل برای سال تحصیلی جاری با بیان اینکه هنوز آماری از امسال نداریم، گفت: در سال گذشته تلاش های خوبی داشتیم براساس آخرین آمار در دوره ابتدایی پوشش تحصیلی واقعی بیش از ۹۷درصد بوده و در متوسطه اول و دوم به ترتیب ۸۳ درصد و ۷۳درصد پوشش تحصیلی داشتیم.
وی اظهار کرد: بیشترین حساسیت ما برای دوره ابتدایی است به همین جهت بیشترین منابع صرف شناسایی این گروه می شود که در برخی استان ها از قبیل سیستان و بلوچستان، خوزستان و برخی مناطق آذربایجان غربی با طرح خانه به خانه گام های خوبی برداشته شده است.
قول قطعی وزیر برای حذف کلاس کانکسی تا سال آینده
وزیر آموزش و پرورش در مورد وضعیت کلاس های درس با اشاره به وجودیک هزار کلاس خشت و گلی بیان کرد:۲هزار کلاس کانکسی داریم که غیراستاندارد بوده و باید جمع آوری شود و با توجه به این شرایط قول می دهیم تا پایان سال ۹۷این کلاس ها تبدیل به کلاس های استاندارد خواهند شد و البته در برخی مناطق کشور به دلیل شرایط جغرافیایی امکان استفاده از کلاس های استاندارد وجود نداشته و به همین دلیل از مدارس خشت و گلی استفاده می شود که نیاز به تامین تجهیزات دارد.
بطحایی از وجود ۴۲درصد کلاس های درس فاقد وسایل استاندارد و ایمن خبر داد و اظهار کرد : البته به معنای وجود بخاری های قطره ای خطرزا قبلی نیست اما هنوزبخاری غیراستاندارد نفتی داریم و با بهره مندی از تخصیص اعتبارات برنامه ششم برای استاندارد سازی تجهیزات بوده و آموزش نیروی انسانی است می توان از حوادث بعدی جلوگیری کرد و در حوادث قیلی اگر اموزش کافی وجود داشت شاهد خسارات کمتری بودیم.
دانش آموزان از حالت ایزوله در مدرسه خارج شوند
بطحایی با انتقاد از روند پرورش خلاقیت ها در نظام آموزش و پرورش وضعف عملکرد دراین مورد تصریح کرد: : به دلیل این نوع عملکرد شاهد هستیم که دانش آموز با نمره های خوب فارغ التحصیل می شود اما در برنامه های زندگی و مواجهه با مشکلات باز می ماند.
وی افزود: یکی از مهم ترین برنامه هایی که در نظر داریم برای برخی پایه ها انجام شود دانش آموزان در کنار برنامه درسی رسمی با یک مهارت آشنا شوند که البته تنوع مهارت‌ها با توجه به همکاری نهادهای مربوطه از جمله سازمان فنی و حرفه ای انجام می شود.
بطحایی با اشاره به اینکه دانش آموزان باید مهارت گفت و گو، تفکر، احترام را در مدرسه آموخته و در محیط های فعال آن را تمرین کنند، بیان کرد: وقتی دانش آموزان را با دنیای واقعی اشتغال آشنا کنیم و از حالت ایزوله خارج شوند بنابراین در موقعیت های اجتماعی مختلف مسائل را با آمادگی بیشتر رفع می کنند.
وزیر آموزش و پرورش مهارت آموزی را جرقه کارآفرینی برشمرد و گفت: مهارت آموزی منجر به ایجاد اشتغال ما را از اهداف آموزش و پرورش عمومی دور می کند اما وقتی یک مهارت را با دانش آموزان کار می کنیم جرقه کافی برای کار آفرینی در آنها ایجاد خواهیم کرد.
تخلفات فقط منحصر به مدارس غیردولتی نیست
بطحایی در مورد روند توسعه مدارس غیردولتی تصریح کرد: از سیاست های نظام مشارکت بخش غیردولتی در اموراتی است که نقش حاکمیتی ندارد و توسعه مدارس غیردولتی بر همین اساس انجام شد اما توسعه مدارس غیردولتی نباید منتج به افزایش نابرابری و تفاوت در فرصت های آموزشی شود وباید کیفیت در مدارس دولتی را افزایش دهیم تا تبعیض میان دانش آموزان نباشد.
وزیر آموزش و پرورش در مورد رسیدگی به تخلفات در مدارس غیردولتی عنوان کرد: تخلف می تواند در مدارس دولتی و غیردولتی وجود داشته باشد و منحصر به یک نوع مدرسه نیست اما با تخلفات تعمدی موظف به برخورد هستیم و چنانچه به تذکرات اولیه توجه نشود برخورد جدی قبیل از تذکر، جریمه و حتی تعطیلی مدرسه انجام خواهد شد.
وی با تاکید بر نقش اولیا در کمک به ارزیابی عملکرد مدارس تصریح کرد: خانواده با مراجعه به ادارات آموزش و پرورش مناطق، استان ها و وزارتخانه تخلفات را منعکس کنند و مطمئن باشند هیچ خطری آنها و دانش آموزشان را تهدید نمی کند.
شهریه در مدارس نمونه دولتی ضوابطی دارد
بطحایی در مورد شهریه در مدارس نمونه دولتی عنوان کرد: در این از مدارس که فوق برنامه بیش‌از مدارس دولتی دارند،بابت این مساله هزینه ای دریافت می شود اما نباید به این بهانه شهریه بیشتری از والدین مطالبه شود و خانواده با مراجعه به ادارات کل آموزش و پرورش می توانند از میزان دقیق شبیه مطلع شوند.
وزیر آموزش و پرورش در اولویت انتخاب مدرسه گفت : مدارس دولتی همچنین غیردولتی با کیفیت داریم و آنچه در انتخاب مدرسه بسیار اهمیت دارد فاصله محل زندگی و مدرسه است و فرزندانم بخشی از دوران تحصیل خود را در مدرسه غیردولتی بودند وعلت آن هم فاصله نزدیک خانه و مدرسه بود.
افزایش ایمنی در دستورالعمل جدید اردوهای دانش آموزی
وی در مورد توجه به کیفیت و ایمنی اردوهای دانش آموزی گفت: با توجه به شرایط جدیدی که از حیث کیفیت حمل و نقل داریم دستور العمل اردوها مورد بازنگری قرار دادیم و ضریب ایمنی افزایش یافته است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دستورالعمل تا چند روز آینده اعلام می شود، عنوان کرد: برای کاهش خطر اردوها از اورژانس کمک خواهیم گرفت همچنین تا حد امکان سفر بلند مدت را کاهش می‌دهیم.
شایستگی مدارس باید تقویت شود
وزیر آموزش و پرورش یا تاکید بر اینکه مدرسه را باید از حیث شایستگی تقویت کنیم، گفت: سه مولفه دانش لازم مدیریت، مهارت اجرای مدیریت و توانایی مورد نیاز برای تحقق امور را مورد توجه قرار دهیم.
بطحایی به استقرار نظام تضمین کیفیت در مدارس اشاره داشته و گفت: این حق مردم است که از کیفیت کار مدارس مطلع باشند و نظام تضمین کیفیت نشان دهنده شرایط مدرسه است.
وزیر آموزش و پرورش در مورد وضعیت پرداختی بیان کرد: نظام هماهنگ پرداخت حقوق در برنامه ششم تکلیف شده است و از هفته آینده پیش نویس های آن را به جریان می اندازیم.
وی در موردشیوه نامه جذب معلم در مدارس با بیان اینکه به دلیل حساسیت شغل معلمی نیازمند برخی از معاینات پزشکی هستیم، گفت: برخی موارد در دستورالعمل جدید حذف شده اما در آموزش و پرورش مانند سایر مشاغل نیز به وضعیت سلامت افراد باید توجه ‌شود.
مقررات 700 صفحه ای برای مدیران مدرسه را کاهش دهیم
بطحایی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش نقایص مدیریتی وجود دارد، گفت: یکی از نقایص سیستم مدیریتی تمرکز شدید در ستاد بوده در حالی که مدرسه باید کانون اصلی باشد و بقیه موارد ساختاری پشتیبانی کننده از آن شوند.
وی افزود: اکنون باید نسخه راهنما در اختیار مدرسه باشد تا کارها انجام شود اما باید تفویض اختیارات به مدرسه داشته باشیم و مدیران به جای اجرای ۷۰۰صفحه مقررات به سمت کاهش تدریجی آن موارد سوق پیدا کنند.
بطحایی همچنین به روند پیشرفت سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: سند از سال ابلاغ تا کنون پیشرفت هایی داشته اما چندان مطلوب نبوده است و در نظر داریم در سال تحصیلی پیش رو سند تحول را به طور متوازن در شش زیرنظام جلو می بریم که تاپایان برنامه ششم بخش عمده ای از آن اجرایی شود.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: مدرسه مورد نظر سند تحول بنیادین تراز استاندارد کیفیت در حد اعلا داشته باشد و دانش آموزان صبح با اشتیاق وارد این فضا شده و در پایان روز با ناراحتی از مدرسه خارج شوند و الگویی ایرانی اسلامی در شش زیر نظام سند تحول بنیادین دیده شده و این مساله در برنامه درسی بیشتر مشهود است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار