رئیس مرکز آمار درگفت وگو با پانا:

نرخ بیکاری با محاسبه اشتغال ناقص به 21 درصد می رسد

رئیس مرکز آمار گفت: اگر کل افرادی را که اشتغال ناقص دارند بیکار تلقی کنیم نرخ بیکاری حدود 9 درصد به رقم کنونی بیکاری افزوده می شود و در سخت ترین تعریفی که برای بیکاری وجود دارد نرخ بیکاری حدود 21 درصد می شود اما تعریف دنیا این نیست و در همه کشورها افراد مطلقا بیکار در آمارهای بیکاری محاسبه می شوند .

کد مطلب: ۵۵۲۸۶۳
لینک کوتاه کپی شد

محمد پارسا در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با بیان اینکه استانداردهایی در تولید آمار وجود دارد که باید رعایت شود که د رایران نیز براساس آنها صورت می گیرد ،افزود: اگر قرار باشد افرادی که زیر 44 ساعت در هفته فعالیت می کنند را از قلم بیندازیم به این معناست که تمامی فعالیت های پاره وقت و نیمه وقت از فهرست شاغلان حذف میشود که براساس آن رشد اقتصادی کمتر محاسبه شده و رشد جی دی پی نیز کمتر از میزان واقعی برآورد می شود.

پارسا خاطرنشان کرد: به منظور نشان دادن کامل وضعیت تولید ،اشتغال و بیکاری باید همه شاغلان را در نظر گرفت و مشخص شود که چه کسانی کار دائم داشته وچه افرادی کار نیمه تمام دارند و در این دسته بندی باید مشخص شود که چه سطحی از افراد جامعه به میزان 44 ساعت در هفته و چه افرادی در چه طبقات شغلی بیشتر از این میزان و چه افرادی مطابق با تعریف گذشته دو روز در هفته یعنی 16 ساعت و مابقی یک روز و 8ساعت در هفته به فعالیت مشغول هستند و از برآورد این داده ها می توان به آمار بیکاری مطلق دست یافت .

رئیس مرکز آمار گفت : براساس تعریفی که در سال 1980 ارایه شده است اعلام شد که افرادی که هیچ فعالیت اقتصادی ندارند مبنای بیکاری اعلام شود اما تعاریف دیگر بیکاری نیز ارایه شد و در ایران نیز مانند سایر کشورها تعریف 16 ساعت فعالیت در هفته و 8 ساعت نیز وجود دارد .

وی افزود: در ارایه آمارهای بین المللی باید آمارها با کشورهای دیگر قابل مقایسه باشد و این سوالی است که در سال 1980 به آن رسیده اندو در ایران نیز از سال 1384 این تعریف را در ایران پیاده سازی کرده ایم اما این پرسش که این میزان درآمد برای کار در یک روز هفته پاسخگوی نیازهای معیشتی است سوال متفاوتی است که ارتباطی با تعریف بیکاری ندارد .

رئیس مرکز آمار خاطرنشان کرد: بیکاری مشکل عمده کشور است و رئیس جمهور نیز در سفرهای خود اعلام می کند که اولویت دولت رفع بیکاری است که مسیر ان را از رونق اقتصادی دنبال می کند به همین دلیل دولت همه تلاش خود را انجام می دهد تا این آمار را بهبود دهد.

وی افزود: از بهار سال 1384 یک میلیون و 240 هزار نفر عرضه کار افزایش یافته که 740 هزار نفر از این افراد موفق شده اند تا شاغل باشند و مابقی نیز به شغل مناسب دست نیافته اند بنابراین در ارزیابی موفقیت دولت در کاهش نرخ بیکاری باید ارزیابی از میزان اشتغال ایجاد شده در سالهای قبل به دست آورد اما کشور بیش از این نیاز به ایجاد شغل دارد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار