نگاهی به ویژه‌برنامه‌های رادیو در سالروز رحلت امام خمینی(ره) و قیام پانزدهم خرداد

تهران (پانا) - همزمان با فرارسیدن سالگرد جانسوز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) و قیام 15 خرداد شبکه‌های رادیویی با تولید و پخش برنامه‌های متنوع این ایام را گرامی می‌دارند.

کد مطلب: ۱۳۷۶۴۹۰
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به ویژه‌برنامه‌های رادیو در سالروز رحلت امام خمینی(ره) و قیام پانزدهم خرداد

ویژه برنامه های شبکه های رادیویی به مناسبت 14 و 15 خرداد تقدیم حضور مخاطبان می شود. تولید مستند زندگی امام خمینی(ره)، انعکاس مراسم حرم امام خمینی(ره) و پخش زنده سخنرانی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بخش هایی از ویژه برنامه «روح الله» از رادیو تهران است.

«روح الله» در قالب گفت وگو و مستند به مناسبت 14 خرداد، از ساعت 9:30 تا 12:30 روی آنتن رادیو تهران می رود. از جمله بخش های این ویژه برنامه، تولید مستند زندگی امام خمینی(ره) از زمان شروع مبارزه ایشان با حکومت پهلوی تا پیروزی انقلاب اسلامی و پرداختن به متن وصیت نامه ایشان است. تولید مستند حکومت اسلامی در اندیشه امام، گفت وگو درباره تازه های نشر، مصاحبه با افراد انقلابی به عنوان نقش اصلی ایشان در پیروزی انقلاب اسلامی ایران و شخصیت شان در منظر جهانی و الگوبرداری به عنوان رهبری مقتدر و تاثیرگذار در انقلاب های دنیا است.

انعکاس مراسم حرم امام خمینی(ره) و پخش زنده سخنرانی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) همراه با گزارشگر مستقر در حرم و ارتباط با مرکز خمین از مراسم ویژه در بیت تاریخی امام از بخش های دیگر این ویژه برنامه خواهد بود.

میدان 15 خرداد روی آنتن رادیو تهران

قیام خونین 15 خرداد، از ویژه برنامه «میدان 15 خرداد» شبکه رادیویی تهران ساعت 9:30 تا 13:30 تقدیم مخاطبان می شود. این برنامه با نگاهی به سیل خروشان کشاورزان غیور و کفن پوش ورامین، دهقانان کن و مردم جماران که به سوی تهران سرازیر شدند.

در این ویژه برنامه ضمن گفت وگو با شاهدان عینی آن روز، همراه با گفت وگوهای تبیینی و آگاهی بخش، فضای این خیزش مردمی برای نسل جوان ترسیم می شود. از جمله بخش های این ویژه برنامه؛ بیان و روایت خاطرات ماندگار مردم از قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ ، نقش قیام پانزده خرداد و حضور مردم در پیروزی انقلاب با حضور شخصیت های انقلابی، تولید مستند بازداشت امام خمینی(ره) ، شهید شاخص قیام 15 خرداد(طیب رضایی)، مستند با موضوع آغاز رهبری حضرت آیت الله خامنه ای، گفت وگو با مورخان معاصر درباره نقش این روز در پایه ریزی انقلاب اسلامی ، ارتباط با مرکز قم و اطلاع رسانی و انعکاس مراسم گرامیداشت 15 خرداد در ورامین و شهرستانهای استان تهران خواهد بود.

رادیو فرهنگ و واکاوی اندیشه های امام خمینی (ره)

ویژه برنامه های «روح الله» ،« پا به پای آفتاب» ، «بهار بیداری» ، «تیغ ها و ستیغ ها» و «طلیعه آزادی» یکشنبه و دوشنبه از رادیو فرهنگ پخش می شود.

مستند «روح الله» عنوان برنامه ای با مرور زندگی حضرت امام خمینی(ره) از بدو تولد تا روز ارتحال یکشنبه ساعت 8 بزرگوار روی آنتن می رود.آشنایی مخاطبان با زندگی امام(ره) و نقش ایشان در مراحل حساس تاریخی و تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران از اهداف این برنامه است .

برنامه «کوچ دلها» ساعت 8:40 به واکاوی اندیشه های امام خمینی (ره) می پردازد، در قلمرو فرهنگ که به معرفی آثار تالیف شده حضرت امام خمینی(ره ) و رهنمودهای ایشان و فلسفه انقلاب می پردازد.

«پا به پای آفتاب» به صورت زنده از ساعت 10 ضمن پوشش مراسم مرقد امام خمینی (ره) درباره اندیشه حضرت امام (ره) به عنوان بیدارگر ملت های اسلامی و تاثیر اندیشه امام بر ملت های منطقه گفتگو خواهد شد. در برنامه «بهار بیداری» کتاب های مرتبط با این مناسبت از جمله «بهار بیداری» و «روز شمار 15 خرداد» معرفی می شود.

«تیغ ها و ستیغ ها» از ساعت 9 مستندی از ریشه های شکل گیری قیام ۱۵ خرداد و پیامدهای این قیام و وقایع بعد از آن که زمینه های پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کرد برای شنوندگان روایت می کند.

رادیو اقتصاد و نگاهی به ابعاد اقتصادی وصیت نامه امام (ره)

رادیو اقتصاد در سالروز رحلت امام (ره) و در برنامه شاخص به بررسی دیدگاه های امام راحل ،از بعد اقتصادی می پردازد.

بررسی دیدگاه های اقتصادی امام در وصیت نامه ایشان از طریق رسانه ها کمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. شاخص ترین وجه این برنامه به نسبت سایر برنامه ها، موشکافی دیدگاههای امام(ره) در حوزه های کشاورزی، صنعت، خدمت رسانی، توجه به مستضعفان ، خودکفایی و استقلال اقتصادی، مصرف تولیدات داخلی و روحیه ایثارگری ملت ایران است .قرائت وصیت نامه امام با صدای فرزندان شاهد، که در ادامه کارشناسان در خصوص همین بند های قرائت شده توضیحات و واکاوی های کارشناسی را ارائه می دهند. این برنامه 14 خرداد ساعت 14 به مدت 55 دقیقه پخش می شود.

رادیو ایران و «خاطرات ماندگار» 15 خرداد

«امام دل ها» ویژه برنامه ای در سه قسمت که از شنبه 13 تا 16 خرداد، ساعت 18 با نگاهی به سبک زندگی امام خمینی (ره) می کوشد تا با احیای تاریخ به جلوگیری از تحریف های تاریخی بپردازد و برای نسل حاضر، ترسیمی درست و شفاف از گام های انقلاب ارایه کند.

«نوبت نوا» در این روز ساعت 17:30 با مروری بر اشعار امام خمینی(ره) و «باغ ازغوان» نیز با پخش قطعات موسیقی با اجرای مریم نشیبا ساعت 15 به روی آنتن می رود.«معیار» به موضوع رهبری و انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای بعد از ارتحال امام خمینی (ره) اشاره دارد، این برنامه در سالروز ارتحال امام ساعت ۸:۳۵ صبح پخش می شود. «پا به پای آفتاب» نیز در همان روز ساعت 9 به بیان اندیشه های تابناک رهبرکبیر انقلاب امام خمینی (ره) می پردازد.

«همیشه با امام» در سالروز ارتحال امام خمینی(ره) ساعت 10 مراسم ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) را از مرقد ایشان منعکس می کند. «جام جم» با محوریت جایگاه ادبی امام خمینی (ره) و مرور آثار ایشان ساعت 12:40 تقدیم علاقه مندان می شود. «وقتی کوچک بودم» نمایش رادیویی پیرامون رهبری امام خمینی(ره) که ساعت 14:30 روی آنتن رادیو ایران می رود.

«افق روشن» ۱۴ و ۱۵ خرداد، با موضوع رهبری آیت الله سید علی خامنه ای پس از ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) ساعت ۱۴:۳۰ پخش می شود. «خاطرات ماندگار» روایت مردم از قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ است، که یکشنبه ۱4 خرداد، ساعت 4:45۰ پخش می شود. «خیزش خونین» با نگاهی به سیل خروشان کشاورزان غیور و کفن پوش ورامین، دهقانان کن و نیز مردم جماران که به سوی تهران سرازیر شدند، در این روز ساعت ۰۸:۴۰ پخش می شود.

رادیو نمایش و نمایش روزهای پر خاطره

ویژه برنامه «عروج »به مناسبت 14 خرداد، مستند نمایشی که از بخش های کارشناسی و نمایش «روزهای پر خاطره»متشکل شده است .«عروج» از ساعت 8:30 تا 11:30 به تهیه کنندگی محسن جواهری، نویسندگی سهیلا خدادادی و گویندگی پیمان قریب شنیده می شود.گزارش از حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) توسط آتنا السادات محمد پناه و بخش مستند «روایت زندگی امام » از دیگر بخش های این برنامه است.

مستند «بیدارباش» در روز 15 خرداد از ساعت 8:30 تا 10:30 نگاهی به وقایع 15 خرداد و شکل گیری انقلاب اسلامی دارد.ضمن اینکه مستندی نیم ساعته ، در این روز پخش می شود که به مرور وقایع انقلاب اسلامی از سال 1342 تا شکل گیری انقلاب اسلامی می پردازد.

رادیو ورزش در سوگ امام راحل (ره)

ویژه برنامه "به یاد مرشد" در این روزها با هدف تبیین اندیشه‌های امام راحل به خصوص برای جامعه ورزش تقدیم مخاطبین خواهد شد. در این برنامه ضمن پخش بیاناتی از امام خمینی (ره) و دیدارشان با ورزشکاران، اندیشه ایشان در موضوع ورزش و تربیت‌بدنی مورد توجه قرار می‌گیرد.

انعکاس گزارش‌هایی از حضور جامعه ورزش در مرقد امام راحل، بیان خاطرات نزدیکان امام از ورزش در بخش‌هایی همچون نوای مرشد، مرشدنامه، به شیوه مرشد و در فراق مرشد شنوندگان را همراهی می‌کند. بررسی تاریخ پهلوی، هویت جهانی-امتی، سبک زندگی و خانواده و جوان مومن انقلابی از سند تحول رسانه ملی از جمله موضوعاتی است که در این برنامه مطرح می‌شود.

«به یاد مرشد» روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه از ساعت ۱۰ به مدت ۱۲۰ دقیقه از آنتن رادیو ورزش روی موج اف ام ردیف ۹۲ مگاهرتز پخش خواهد شد.

رادیو جوان و تبیین ابعاد مختلف شخصیت امام خمینی (ره)

همزمان با فرارسیدن سالروز ارتحال امام خمینی (ره) رادیو جوان با 4 ویژه برنامه به تبیین ابعاد مختلف شخصیت امام خمینی (ره) و حادثه قیام خونین 15 خرداد خواهد پرداخت.

«به قول تاریخ »مستندی که در روزهای 14 و 15 خرداد با محوریت اقدامات امام خمینی(ره) و اقدامات ایشان برای بنیان نهادن نهضت اسلامی خواهد بود و نگاه ویژه ای به رویدادهایی مثل پروژه کشف حجاب، انقلاب سرخ و سفید حکومت و ملت، کاپیتولاسیون و لایحه اصلاح اراضی خواهد داشت.

«حدیث سرو » ویژه برنامه دیگر رادیو جوان به مناسبت 14 و 15 خرداد است. این برنامه گفتگو محور در یک گپ و گفت صمیمانه با نزدیکان و آشنایان امام خمینی (ره) ناگفته های این افراد را در مورد نحوه آشنایی با رهبر کبیر انقلاب اسلامی، ابعاد و ویژگی های شخصیتی امام و سیر انقلاب اسلامی به نظر مخاطبین خواهد رساند.

ویژه برنامه «من به تو نزدیکم» نگاه متفاوتی به سبک زندگی و شیوه حکومت امام خمینی(ره) و نحوه رفتار ایشان با خانواده، کودکان و عموم جامعه برای حفظ وحدت بین اعضای کشور روی آنتن خواهد رفت. این برنامه در روز های 14 و 15 خرداد از ساعت 10 الی 11:30 از شبکه جوان پخش خواهد شد.

رادیو صبا و روایت رهبری

شبکه رادیویی صبا در برنامه‌هایی با عنوان‌های«صبح ارادت»، «تهیه یک گزارش»، «در جستجوی آفتاب»، «ساده و صمیمی »،«نواهنگ»، «روایت رهبری» و به گرامی‌داشت این روز و سالگرد قیام ۱۵ خرداد می‌پردازد.

ویژه برنامه زنده «صبح ارادت» روزهای یکشنبه و دوشنبه ساعت 6:30 صبح با رویکرد گرامیداشت سالروز رحلت رهبر انقلاب و قیام 15 خرداد تقدیم مخاطبان می شود. «نواهنگ» عنوان ویژه برنامه‌ای است که به صورت زنده و با پخش ترانه‌ها و تصنیف‌های به مناسبت سالروز ارتحال امام (ره) و قیام ۱۵ خرداد به گرمیداشت این روزها می‌پردازد.

مستند گزارشی «در جستجوی آفتاب» روز دوشنبه 15 خرداد ساعت15 با موضوع زندگینامه امام خمینی(ره) و آشنایی با ابعاد شخصیتی ایشان پخش می‌شود. «روایت رهبری» به صورت مستند با موضوع مقام معظم رهبری(مدظله العالی) یکشنبه و دوشنبه ساعت 14 پخش می شود.

صدای فضیلت و «نیمه خرداد»

ویژه برنامه « نیمه خرداد »با موضوع بررسی شاخص ها و معیارهای خط حضرت امام خمینی (ه)،از 13 تا 15 خرداد ساعت 9 از رادیو معارف شنیده می شود.

رادیو پیام و آوا با «پیام نیمه خرداد»

با توجه به ساختار شبکه رادیویی پیام تمامی بخشهای این شبکه 40درصد مطالب به موضوع سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ه) و قیام 15 خرداد ، اختصاص دارد که همراه با موسیقی متناسب با فضای سنگین آن روز تهیه و پخش می شود.«پیام نیمه خرداد» برنامه های کوتاه در مورد انتصاب حضرت آیت الله خامنه ایی به رهبری جمهوری اسلامی ایران است . مجید امجدی فرد تهیه کننده نیز برنامه هایی کوتاه در مورد آرمانها و اندیشه های امام راحل تهیه کرده است.

رادیو سلامت در «رثای آفتاب»

ویژه برنامه «در رثای آفتاب »ویژه ۱۴ خرداد با محوریت نقش رهبری در ایجاد انسجام اجتماعی، نقش امام در شکل گیری تمدن نوین اسلامی، مبانی انسان شناختی امام خمینی(ره)، دیدگاه امام در مورد پزشکان و نظر شخصیت های جهانی در مورد امام و وصیت نامه ایشان از ساعت ۱۰:۰۵ ا تا ۱۱:۳۵ شنیده می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار