گزارش پانا از قیمت انواع خوراکی‌های مربوط به شب یلدا؛

بررسی بازار میوه، آجیل و شیرینی شب یلدا + جدول قیمت

تهران (پانا) - شب یلدای امسال هم به سیاق رسوم گذشته در دورهمی‌های فامیلی و خانوادگی برای پذیرایی از آجیل و میوه و شیرینی‌های مختلف استفاده می‌شود اما با توجه به شرایط تورمی، قیمت این خوراکی‌های پرطرفدار تنوع بسیار زیادی دارد که در این گزارش به بررسی آن پرداخته شده است.

کد مطلب: ۱۳۳۲۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد
بررسی بازار میوه، آجیل و شیرینی شب یلدا + جدول قیمت

شب یلدا یکی از قدیم‌ترین آیین‌های ماندگار ایرانی است که خانواده‌های ایرانی با آداب‌ورسوم خاصی آن را برگزار می‌کنند. نقطه مشترک برگزاری این آیین تنقلات و شیرین و میوه‌هایی است که برای گرامی داشت طولانی‌ترین شب سال مصرف می‌شود.

آجیل شب یلدا 350 هزار تومان

آجیل یکی از تنقلات پرمصرف در این شب است اما به دلیل گرانی ممکن است همه خانواده‌ها امکان دسترسی به آجیل شب یلدا نداشته باشند، ازاین‌رو در شرایطی که اتحادیه آجیل و خشکبار تهران نرخ مصوب آجیل شب یلدا را 350 هزار تومان تعریف کرده است اما این روزها فروشگاه‌ها بسته‌هایی با عنوان آجیل اقتصادی شب یلدا تعریف کرده‌اند تا شاید با قیمت کمتری بتوانند آجیل‌شان را به فروش برسانند.

مصطفی احمدی، مشاور اتحادیه آجیل و خشکبار تهران گفته بود که قیمت آجیل شب یلدا امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد. اتحادیه آجیل و خشکبار تهران هم قیمت هر کیلوگرم آجیل مخلوط درجه‌یک شب یلدا (آجیل شیرین) را حداکثر ۳۵۰ هزار تومان تعیین کرده است.

بسته‌های اقتصادی آجیل شب یلدا

این روزها فروشگاه‌ها با توجه به شرایط اقتصادی خانواده‌ها اقدام به فروش بسته‌هایی با عنوان آجیل اقتصادی شب یلدا می‌کنند که در این نوع بسته‌ها، خبری از مغزهای اصلی مانند بادام و پسته و فندوق نیست و میزان آجیل آن کم است و بخش عمده آن را خشکبار تشکیل می‌دهد. این بسته‌ها باقیمت‌های مختلف از 200 هزار تومان تا 350 هزار تومان به فروش می‌رسد.

آجیل شب یلدا که نرخ مصوب اتحادیه برای آن تعریف شده شامل کشمش، توت خشک، انجیر خشک، نخودچی، برگه زردآلو، باسلق و مویز است و با تعداد انگشت‌شماری از مغزها اصلی که شامل پسته، فندق و بادام است ترکیب شده و به فروش می‌رسد.

قیمت آجیل شب یلدا در فروشگاه‌های مختلف از 350 هزار تومان شروع می‌شود و بسته به اینکه مغزهای اصلی بیشتری با آن ترکیب شود قیمت‌ها تغییر کرده و افزایش دارد.

شیرینی شب یلدا قیمت مصوب ندارد

یکی دیگر از تنقلات شب یلدا شیرینی است. علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان تهران در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد که در شب یلدا هیچ‌گونه افزایش قیمت شیرینی وجود ندارد و درباره دلیلی گرانی شیرینی شب یلدا گفت: «بعد از حذف ارز ترجیحی، قیمت مواد اولیه بالا رفت و درنتیجه شیرینی گران شد. این گرانی شیرینی از همان روزها باقی‌مانده وگرنه در شب یلدا هیچ‌گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت.»

بهره‌مند درباره اینکه چرا نرخ مصوبی برای قیمت شیرینی وجود ندارد، گفت: «سال‌های گذشته بخشی از مواد اولیه قنادی‌ها از سوی دولت تعیین می‌شد و ازاین‌جهت قیمت مصوب و دستوری بود اما اکنون بر اساس مواد اولیه مصرفی قنادی‌ها که به‌صورت آزاد می‌خرند، قیمت تعیین می‌شود.»

وی افزود: «واحد صنفی مربوطه قیمت مواد اولیه را مشخص می‌کند. اتحادیه قنادی‌ها هم در کنار واحدهای صنفی نسبت به قیمت‌ها نظارت دارد. درواقع عرف قیمت شیرینی براساس کیفیت مشخص می‌شود.»

نرخ قیمت شیرینی خشک و تر

وی با اشاره به اینکه قیمت شیرینی در نقاط مختلف تهران تفاوت بالایی ندارد، اظهار کرد: «نرخ شیرین خشک از کیلویی 100 هزار تومان تا 130 هزار تومان براساس مواد اولیه مصرفی شیرینی متفاوت است و برای شیرینی تر این قیمت از 120 هزار تومان شروع می‌شود تا 150 یا 160 هزار تومان به فروش می‌رسد.»

رئیس اتحادیه قنادان تهران با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه شیرین کاملاً مشخص است و نمی‌توان کم یا زیاد مصرف کرد، گفت: «ممکن است در ایام شب یلدا برخی از واحدها از سود خودشان کم کنند و باقیمت کمتری شیرینی را بفروشند تا هم خودشان استفاده ببرند و هم مردم توان اقتصادی خرید داشته باشند.»

یکی دیگر از خوراکی‌های پرطرفدار شب یلدا میوه است. یکی از فروشندگان میدان مرکزی میوه و تره‌بار بابیان اینکه کمبودی در میوه‌های شب یلدا وجود ندارد قیمت انار شب یلدا در میدان میوه و تره‌بار مرکزی را کیلویی 15 تا 25 هزار تومان و هندوانه را از 5 تا 12 هزار تومان اعلام کرد.

در شب یلدا کمبود میوه نداریم

محمدعلی یورچی، فروشنده میدان مرکزی میوه و تره‌بار در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه توزیع میوه‌های اصلی شب یلدا آغاز شده است، گفت: «در شب یلدا میوه کم نداریم و امسال میوه‌های شب یلدا به‌وفور در میادین تره‌بار و بازارها موجود است.»

یورچی درباره قیمت میوه‌های شب یلدا گفت: «قیمت انار از کیلویی 15 تا 25 هزار تومان است و هندوانه از 5 تا 12 هزار تومان خریدوفروش می‌شود.»

دلیل تفاوت قیمت میوه‌های یلدایی در میدان تره‌بار و بازارهای دیگر

وی درباره تفاوت قیمت میدان تره‌بار با سایر بازارها گفت: «اصل بر قیمت یکسان است ولی آنچه تفاوت ایجاد می‌کند کیفیت میوه است. در میدان تره‌بار همه نوع کیفیت میوه کنار هم یکجا به فروش می‌رسد اما در بازارها این‌گونه نیست و کیفیت میوه هرچه بالاتر باشد قیمت بیشتری می‌شود.»

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران درباره قیمت مصوب شده میوه‌های شب یلدا گفته بود: «انار ساوه حداقل 10هزار تومان، به‌طور میانگین 20هزار تومان و حداکثر 30هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار به‌صورت عمده فروخته می‌شود که در خرده‌فروشی‌ها این محصول حداکثر با 35 درصد سود و افزایش قابلیت فروش دارد. همچنین قیمت هر کیلوگرم انار شیراز نیز از 15هزار تومان شروع می‌شود و نرخ میانگین آن 25هزار تومان است و حداکثر با 35هزار تومان در میادین مرکزی میوه تهران به‌صورت عمده به فروش می‌رسد.»

در جدول زیر قیمت انواع آجیل بررسی شده است. (قیمت‌ها به تومان است)

در جدول زیر قیمت انواع میوه‌های پرطرفدار شب یلدا بررسی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار