ماجرای مازوت‌سوزی در پایتخت

تهران (پانا) - معضل مازوت‌سوزی و تشدید آلودگی هوا موضوعی است که تازگی ندارد و چند سالی است به مهم‌ترین معضل در حوزه محیط‌زیست تبدیل شده است.

کد مطلب: ۱۳۳۲۲۹۵
لینک کوتاه کپی شد
ماجرای مازوت‌سوزی در پایتخت

مصرف بنزین غیر استاندارد، تردد خودروهای فرسوده و مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها به عنوان مهم‌ترین عوامل تشدید کننده آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه کلانشهر تهران شناخته می‌شود. حال اینکه یافتن راه چاره برای حل مشکل آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین وظایف دولت است و در قانون هوای پاک نیز وظایف دستگاه‌های اجرایی صراحتا مشخص شده استاما با این حال شناسایی مقصران آلودگی هوا به پروسه‌ای زمان‌بر تبدیل شده است. نکته‌ای که در آلودگی هوا طی دو سه سال گذشته وجود دارد، مازوت‌سوزی صنایع و نیروگاه‌ها است که در اغلب موارد با تکذیب مسئولان متولی روبه‌رو می‌شود.

مازوت چیست؟

اما مازوت چیست و چه عوارضی دارد؟ باید گفت، مازوت نوعی نفت کوره است که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد و در نیروگاه‌های حرارتی و موارد مشابه از آن استفاده می‌شود. در گذشته در برخی کشورها، مازوت برای گرم کردن خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت چراکه آن‌ها تجهیزات لازم برای تبدیل مازوت به سایر محصولات پتروشیمی را نداشتند. به‌طور معمول به این سوخت، «نفت کثیف» (Dirty Oil) می‌گویند و از آن‌جایی که ویسکوزیته بسیار بالایی دارد، پمپ کردن آن به تجهیزات خاصی نیازمند است.

مازوت‌سوزی در پایتخت انجام می‌شود؟

داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز اخیرا درباره مازوت‌سوزی در تهران به پانا گفت: «آلاینده‌ها خود را در وارونگی دمایی نشان می‌دهند اما اینکه اکنون گفته شود مازوت به تهران رسیده است، نه اصلا این‌طور نیست چون در تهران یک نیروگاه بخاری وجود دارد و مازوت فقط در نیروگاه‌های بخاری قابلیت مصرف دارد. در تهران نیروگاه بعثت وجود دارد که مصرف مازوت از سال 91 در آن ممنوع است و اصلا امکان مصرف وجود ندارد. ضمن اینکه مصرف مازوت هم چیزی نیست که بتوان آن را پنهان کرد زیرا کاملا محسوس است و دود آن کاملا مشخص است.»

اثرات مخرب مازوت بر سلامت و محیط‌زیست

نکته حائز اهمیت این است که مصرف مازوت اثرات مخربی هم بر محیط‌زیست و هم بر سلامت افراد دارد زیرا سوخت مازوت از طریق تنفس یا مصرف آب و غذای آلوده و همچنین به هنگام تماس پوست با این مواد، وارد بدن می‌شود و به گفته کارشناسان البته این گاز موجب درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی در افراد می‌شود. محمد حیدری، کارشناس آلودگی هوا نیز پیشتر درباره اثرات مخرب مازوت‌سوزی در آلودگی کلانشهرهای کشور به پانا گفت: «ورود مازوت به محیط زیست آثار مخربی دارد از جمله اینکه زمانی که این مواد به خاک یا آب‌های سطحی می‌رسند، در آب و خاک حل می‌شوند و این ترکیبات سمی می‌توانند تا بیش از یک دهه در خاک باقی بمانند. از طرفی با توجه به اینکه نیروگاه‌های حرارتی در نزدیکی شهرها مستقر هستند و استفاده از مازوت در آن‌ها وجود دارد که این مساله موجب قرارگیری انسان در معرض ترکیبات سمی می‌شود و در نهایت سلامت افراد به خطر می‌افتد.»

جدا از اثرات سوئی که سوزاندن مازوت دارد، آمارهای رسمی می‌گوید تعداد مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در کشور در سال گذشته بیش از 21 هزار نفر بوده است و با روند فعلی آلودگی هوا هر ساله بر شدت اثرات منفی آلودگی هوا در جامعه افزوده‌ می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار