در گفت‌وگو با رئیس اتحادیه قنادان تهران:

قیمت شیرینی، شب یلدا افزایش ندارد

نرخ حدودی قیمت شیرینی خشک و تر اعلام شد/ فروش شیرینی در قنادی‌ها ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه قنادان تهران با تأکید بر اینکه شیرین شب یلدا گران نخواهد شد، دلیل حذف نرخ مصوب برای شیرینی‌ها را نبود ارز دولتی و خرید آزاد مواد اولیه توسط قنادی‌ها عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۳۱۸۰۴
لینک کوتاه کپی شد
قیمت شیرینی، شب یلدا افزایش ندارد

بررسی قیمت شیرینی شب یلدا نشان می‌دهد که قیمت مصوبی برای شیرین وجود ندارد و شیرینی شب یلدا باقیمت‌های مختلفی در نقاط مختلف شهر به فروش می‌رسد.

هیچ‌گونه افزایش قیمت شیرینی شب یلدا نداریم

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان تهران در گفت‌وگو با پانا درباره قیمت شیرینی شب یلدا، گفت: «در شب یلدا هیچ‌گونه افزایش قیمت شیرینی نخواهیم داشت. بعد از حذف ارز ترجیحی، قیمت مواد اولیه بالا رفت و درنتیجه شیرینی گران شد. این گرانی شیرینی از همان روزها باقی مانده وگرنه در شب یلدا هیچ‌گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت.»

حذف قیمت دستوری از شیرینی‌ها

بهره‌مند درباره اینکه چرا نرخ مصوبی برای قیمت شیرینی وجود ندارد، گفت: «سال‌های گذشته بخشی از مواد اولیه قنادی‌ها از سوی دولت تعیین می‌شد و ازاین‌جهت قیمت مصوب و دستوری بود اما اکنون براساس مواد اولیه مصرفی قنادی‌ها که به‌صورت آزاد می‌خرند، قیمت تعیین می‌شود.»

وی افزود: «واحد صنفی مربوطه قیمت مواد اولیه را مشخص می‌کند. اتحادیه قنادی‌ها هم در کنار واحدهای صنفی نسبت به قیمت‌ها نظارت دارد. درواقع عرف قیمت شیرینی براساس کیفیت مشخص می‌شود.»

نرخ قیمت شیرینی خشک و تر

وی با اشاره به اینکه قیمت شیرینی در نقاط مختلف تهران تفاوت بالایی ندارد، اظهار کرد: «نرخ شیرین خشک از کیلویی 100 هزار تومان تا 130 هزار تومان براساس مواد اولیه مصرفی شیرینی متفاوت است و برای شیرینی تر این قیمت از 120 هزار تومان شروع می‌شود تا 150 یا 160 هزار تومان به فروش می‌رسد.»

رئیس اتحادیه قنادان تهران با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه شیرین کاملاً مشخص است و نمی‌توان کم یا زیاد مصرف کرد، گفت: «ممکن است در ایام شب یلدا برخی از واحدها از سود خودشان کم کنند و باقیمت کمتری شیرینی را بفروشند تا هم خودشان استفاده ببرند و هم مردم توان اقتصادی خرید داشته باشند.»

کاهش فروش 40 تا 50 درصدی قنادی‌ها

بهره‌مند با اشاره به کم‌شدن فروش قنادی‌ها گفت: «فروش شیرین در قنادی‌ها نسبت به سال گذشته 40 تا 50 درصد افت داشته است و دلیل این موضوع کم‌شدن قدرت خرید مردم است که تأثیر مستقیم روی خرید شیرینی دارد. شیرین اولویت اصلی سبد خانوار نیست و به همین دلیل باوجوداینکه سال گذشته موضوع کرونا را هم داشتیم اما اکنون مردم کمتر شیرینی می‌خرند و حتی من پیش‌بینی می‌کنم از این هم کمتر بشود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار