وزیر آموزش و پرورش در آیین امضای تفاهمنامه همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست:
کتابهای درسی باید پیوست محیط زیستی داشته باشند
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هر کتاب درسی یک پیوست محیط زیستی داشته باشد، گفت ایدههای دانشآموزان باید در مدرسه در قالب یک تشکیلات شکوفا شود تا بتوانند این ایدهها را در جامعه نشر دهند.
یوسف نوری در آئین امضای تفاهمنامه همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: براساس آموزههای دینی ما، موضوع قابل طرح این است که طبیعت برای انسان آفریده شده و همواره در قرآن کریم نیز روی این مبحث تاکید شده که انسان در قبال آن مسئول است. مباحث دیگری هم در روایات مختلف درباره حفظ نظافت آمده است، نظافتی که فقط فردی نیست بلکه نظافت محیط را هم مهم میداند و آن را دربرمیگیرد.
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش با ۱۶ میلیون دانشآموز، یک میلیون معلم رسمی و پیمانی، معلمان غیررسمی و نزدیک به ۴ میلیون دانشآموز پیش از دبستان، مهرماه امسال را آغاز میکند که با در نظر گرفتن خانوادهها و اولیا، جمعیتی حدود ۵۰ میلیون نفر را در برخواهد گرفت. ما باید دانشآموزان را باسواد کنیم، سواد اسمی، مفهومی، عملکردی و چندبعدی، چهار مفهوم سواد است. برای آموختن این سواد به دانش آموزان باید سکوی استعدادسنجی داشته باشیم و زمینههای دانشآموزان در حوزههای مختلف که مورد علاقه آنها است را شناسایی کنیم. در این رابطه البته لازم است علاقهمندی دانشآموزان به محیط زیست هم مشخص شود تا در راه شکوفاشدن آنها قدم برداریم.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: دانشآموز باید بعد از شناسایی دانش، آن را به مهارت تبدیل کند. معمولا نظام آموزشی ما در این قسمت به دلیل کنکورمحوری و حافظهمحوری توقف داشته به نحوی که ما دانش را داشتهایم اما تبدیل به مهارت نشده است. اگر مهارت در راه حفظ جامعه و اصلاح امور مردم بهکار گرفته شود، مسئولیت اجتماعی به بهترین نحو ممکن انجام شده است، در نتیجه باید این امر را هدایت کنیم.
وی با اشاره به اینکه دانشآموزان محیطبان و همیار محیطبان خواهند شد، تصریح کرد: بخشی از کارهایی که دانشآموزان به انجام آن ترغیب میشوند این است که از روشهای اختصاصسنجی باید جدا شود و لازم است برای هر کتاب درسی یک پیوست محیط زیستی داشته باشد. ایدههای دانشآموزان باید در مدرسه در قالب یک تشکیلات شکوفا شود تا بتوانند این ایدهها را در جامعه نشر دهند.
نوری با تاکید بر اینکه برنامه درسی باید دقیق، بهروز و برای دانشآموز جذاب باشد، اظهار داشت: باید کتب درسی با مشارکت دانشجومعلمان تحلیل محتوا شود و همچنین دانشآموزان موضوعات پیشنهادی خود را ارائه دهند؛ ما هم میتوانیم از طریق شبکه شاد این امر را به خوبی دنبال کنیم. باید در زیست بوم جدید وارد یک مرحله جدید شویم و مسئولیت اجتماعی را به دانشآموزان بیاموزیم. دانشآموزان مستعد هستند و باید برای آنان دقیق برنامهریزی داشت.
وزیر آموزش و پرورش در پایان یادآور شد: این تفاهمنامه در راستای تحقق ساحت ترییت زیستی و بدنی است که رویکرد و اهداف مشخصی دارد و در مبانی سند تحول نیز مکلف هستیم این امر را دنبال کنیم. کارها باید مردمی شوند لذا باید از اولیا، دانشآموز و خانوادهها در پیشبرد کارها کمک بگیریم. برای مدارس درحال ساخت، رعایت معماری تمدنی کشور و مسائل محیط زیست مانند استفاده از انرژیهای پاک و مصالح سبک مورد نظر است. طرحی را نیز برای مدارس آینده در نظر داریم که مسائل محیط زیستی رعایت شود.
ارسال دیدگاه