با حضور جمعی از نخبگان اجرایی و خبرگان دانشگاهی و نمایندگان اندیشکده‌ها؛

نشست شورای راهبری طرح‌های نخبگانی در مرکز بررسی‌های استراتژیک برگزار شد

نشست شورای راهبری طرح‌های نخبگانی با موضوع بررسی «طرح توسعه و ایجاد کانون‌های جمعیتی در سواحل مکران» صبح امروز چهارشنبه 15 تیر ماه با حضور جمعی از نخبگان اجرایی، کارشناسان این حوزه و نمایندگان اندیشکده‌های معتبر در محل مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۹۲۰۸۲
لینک کوتاه کپی شد
نشست شورای راهبری طرح‌های نخبگانی در مرکز بررسی‌های استراتژیک برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، در این جلسه که در محل سالن شهید سلیمانی مرکز بررسی‌های استراتژیک برگزار شد، ابتدا سیدجواد سادات فریزنی، معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی مرکز به تشریح اهداف محوری برگزاری این سلسله جلسات پرداخت.

وی تشکیل شورای راهبری طرح‌های نخبگانی را اقدامی در راستای توسعه شبکه نخبگانی که از جمله ماموریت‌های چهارگانه مرکز بررسی‌های استراتژیک است و به منظور نهادینه کردن ارتباط نخبگان دانشگاهی و کارشناسان اندیشکده‌ها با دولت سیزدهم و ارائه پیشنهادات راهبردی به دستگاه‌های اجرایی برشمرد.

در ادامه این جلسه، طرح «توسعه و ایجاد کانون‌های جمعیتی در سواحل مکران» توسط دکتر رضا روستاآزاد، رئیس اندیشکده حکمرانی شریف و رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف، ارائه و مورد بررسی و نقد مدعوین و حاضرین قرار گرفت.

تأسیس شهرک‌هایی با جمعیت 50 هزار نفری در فاصله 10 تا 15 کیلومتری از سواحل، لکه‌گذاری و آمایش سرزمین در سواحل مکران، ترویج و توسعه فناوری ماهیگری در قفس، استفاده از انرژی تجدیدپذیر تابش خورشید و تلاش برای ترویج فرهنگ سکونت در مناطق ساحلی از جمله راهکارهایی بودند که در طرح مذکور مورد توجه قرار گرفته است.

لزوم پیوست‌نگاری فرهنگی و اجتماعی قبل از اجرای طرح، مشارکت و همفکری نخبگان و اندیشکده‌های محلی در توسعه سواحل مکران، لزوم توسعه جوامع محلی موجود و لزوم تدوین دقیق شرح وظایف شورای توسعه سواحل مکران نیز از دیگر موضوعاتی بود که توسط کارشناسان حاضر در این نشست، بر آن تأکید شد.

چالش‌های تأمین مالی و هزینه‌های اجرای طرح، چالش ایجاد هماهنگی بین‌بخشی، فقدان آیین‌نامه‌های اجرایی روزآمد در زمینه قوانین ساحلی کشور، فقدان محرک‌های انگیزشی کافی برای مشارکت فعالان توسعه‌ای و مردم، وجود مخاطرات اجتماعی و فرهنگی احتمالی اجرای طرح‌های وسیع مسکونی‌سازی در مناطق مرزی از جمله چالش‌های پیش روی اجرای این طرح بود که توسط خبرگان و کارشناسان حاضر در این نشست عنوان شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار