یک کارشناس حوزه آب در گفت‌وگو با پانا:

دانش‌آموزان می‌توانند بازرسان کوچک آب باشند

تهران (پانا) - کارشناس حوزه آب می‌گوید دانش‌آموزان می‌توانند به عنوان بازرسان کوچک آب باشند و هر گونه افزایش مصرف یا حتی نشتی آب را به خانواده‌ها و عوامل مدرسه اطلاع دهند.

کد مطلب: ۱۲۹۱۶۳۷
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان می‌توانند بازرسان کوچک آب باشند

محمود طلوعی، کارشناس حوزه آب در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه آب یکی از منابعی است که بدون شک بدون آن بقای نه تنها انسان بلکه هیچ موجود زنده دیگری برای روی کره زمین ممکن نیست، اظهار کرد: «اکنون در دنیا نگرانی‌های زیادی در زمینه آب وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن به دلیل مصرف نادرست منابع آبی به دلیل افزایش جمعیت است است که باعث شده آب در بسیاری از کشورها به بحران تبدیل شود.»

این کارشناس حوزه آب افزود: «در کشور ما نیز از منابع آبی به شکل صحیح استفاده نشده است و منابع آبی از جمله رودخانه‌ها سال به سال به بحران نزدیک‌تر می‌شوند و سرانه آب تجدیدپذیر نیز سال‌هاست که روبه کاهش است و ادامه این روند هزینه‌های گزافی را به کشور تحمیل خواهد کرد.»

وی با بیان اینکه صرفه‌جویی در مصرف آب روش‌های مختلفی دارد که می‌تواند به اصلاح الگوی مصرف در خانواده‌ها منجر شود، گفت: «بدون شک مدارس در کنار خانواده‌ها نقش مهمی در ایجاد آگاهی محیط زیستی دارند و یکی از این بخش‌ها آگاهی‌بخشی در زمینه آب است تا دانش‌آموزان آگاهی بیشتری نسبت به آب داشته باشند. چرخه آب، حفاظت از آب، منابع آب و بازیافت آب می‌تواند مباحث مهمی برای افزایش آگاهی دانش‌آموزان و حتی تدریس در مدارس باشد.»

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه خانواده‌ها باید سازگاری با کم‌آبی را به دانش‌آموزان بیاموزند، ادامه داد: «خانواده‌ها و اولیای مدارس می‌توانند به دانش‌آموزان آموزش دهند که چگونه آبِ کمتری مصرف کنند. این مساله را می‌توان از ابتدایی‌ترین شکل آن تا موارد پیشرفته برای دانش‌آموزان ترسیم کرد. به عنوان مثال مقدار مصرف آب هنگام حمام یا دستشویی را می‌توان به دانش‌آموز آموزش داد یا می‌توان روش‌های آب دادن به درختان، درختچه‌ها و گلدان‌ها را به آنها آموزش داد.»

وی تصریح کرد: «دانش‌آموزان می‌توانند به عنوان بازرسان کوچک آب باشند و هرگونه افزایش مصرف یا حتی نشت آبی را به خانواده‌ها و عوامل مدرسه اطلاع دهند.»

طلوعی درباره نقش اولیای مدرسه در آموزش سازگاری با کم‌آبی گفت: «اولیای مراکز آموزشی و مدارس می‌توانند، محدودیت منابع آب و روش‌های صرفه‌جویی آن را به دانش‌آموزان آموزش دهند. به دانش‌آموزان آموزش دهند که با بستن به موقع شیر، آب را هدر ندهند. نیاز نیست برای نوشیدن آب به جای آنکه شیر آب را مدت زیادی باز بگذارند تا خنک‌تر شود، بلکه بهتر است از آب سردکن استفاده کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «علاوه بر این مربیان مدارس در طول سال تحصیلی می‌توانند با برگزاری مسابقات مختلف از جمله انشاء و مقاله‌نویسی، دانش‌آموزان را در موضوع صرفه‌جویی و عدم اسراف منابع آبی تشویق کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار