دستیار وزیر امور خارجه:

عضویت ایران در بریکس بزرگ‌ترین اقدام فرامنطقه‌ای سیاست خارجی دولت سیزدهم خواهد بود

تهران (پانا) - دستیار وزیر خارجه گفت ایران در شرایطی قرار است وارد بریکس شود که ۲۶ درصد اقتصاد جهانی را در سال ۲۰۲۱ کشورهای عضو بریکس داشتند.

کد مطلب: ۱۲۹۱۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد
عضویت ایران در بریکس بزرگ‌ترین اقدام فرامنطقه‌ای سیاست خارجی دولت سیزدهم خواهد بود

به گزارش رادیو گفت‌وگو، عبدالله سهرابی با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ایران در غرب آسیا گفت: ایران به دنبال احیای داشته‌های تاریخی خود است و در این راستا دولت تلاش می‌کند تمام شعارهای خود در طول انتخابات را محقق کند که یکی از مهم‌ترین آنها ارتباط با همسایگان با رویکرد اقتصادی است.

وی به مناسبات سیاسی و دیپلماتیک فعال دولت سیزدهم اشاره و بیان کرد: سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان به ایران بعد از ۹ سال، سفر رئیس‌جمهور ترکمنستان به کشورمان بعد از ۶ سال، سفر رئیس‌جمهور ونزوئلا به تهران بعد از ۶ سال، سفر امیر قطر به تهران بعد از ۱۰ سال، سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عمان بعد از ۶ سال و سفر رئیس‌جمهور قزاقستان به ایران پس از ۶ سال نشان از فعالیت دیپلماتیک دولت سیزدهم دارد.

دستیار وزیر امور خارجه در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه احیای شبکه مویرگی راه ابریشم با اتصال به کریدورهای شمال به جنوب امکان‌پذیر است، تصریح کرد: در این راستا پیمان‌های منطقه‌ای در نشست با همسایگان در تحقق این مهم اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی با تصریح بر اینکه همه اقتصاددانان جهان به این واقعیت اعتراف دارند که در سال آینده قاره آسیا قدرت برتر اقتصادی جهان خواهد بود، اظهار کرد: جمهوری اسلامی از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کرده است به شبکه‌های اقتصادی و پیمان‌های فرامنطقه‌ای بپیوندد.

سهرابی با بیان اینکه ایران دارای استعدادهای فراوانی در حوزه کشاورزی، اقتصادی، صنعتی، دانش فکری و پیشرفت‌های علمی است، گفت: ایران با این توانایی و استعداد پیشنهاد پیوستن به گروه بریکس را داده است. ۲۰ سال پیش رهبر انقلاب در دیدار پوتین با ایشان از ضرورت ایجاد یک اوپک گازی گفت و گروه بریکس یکی از نمونه‌های ائتلاف‌سازی‌های جدید بوده است.

دستیار وزیر امور خارجه اشاره کرد: ایران همانند پیمان شانگهای قرار است به شبکه گروه بریکس ملحق شود که بزرگ‌ترین اقدام فرامنطقه‌ای سیاست خارجی دولت سیزدهم است. ایران در شرایطی قرار است وارد بریکس شود که ۲۶ درصد اقتصاد جهانی را در سال ۲۰۲۱ کشورهای عضو بریکس داشتند. این کشورها بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند و این نشان از استعدادها و ظرفیت‌های بسیار زیادی این کشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار