روزهای صفر کرونایی

تهران (پانا) - کاهش آمار کرونا در کشور، آغاز کنکور سراسری، بسته حمایتی وزارت بهداشت برای بیماران خاص و تالاسمی، ورود سازمان بازرسی کل کشور بهبازار اجاره‌بهای مسکن و ایمن‌سازی ساختمان‌های مدارس بخشی از خبرهای اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۲۹۰۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد
روزهای صفر کرونایی

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۵۹۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۱ هزار و ۳۸۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۷ میلیون ۶۲ هزار و ۴۰۹ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۱۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون ۵۲ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۵۹۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

آمار واکسیناسیون

بر این اساس، تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۴۱ هزار و ۲۶۸ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۲۴۳ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۱۸۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۶۹۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۱۸ هزار و ۲۸۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. در هفته‌ای که سپری شد، پنجمین روز بدون فوتی کرونا نیز در کشور به ثبت رسید.

نقشه کرونایی کشور آبی‌تر شد

بر اساس آخرین به روز رسانی‌ها، همانند هفته‌های گذشته، هیچ یک از شهرهای کشور در وضعیت قرمز و نارنجی شیوع کرونا نیستند. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۰۶ به ۹۱ شهر کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۴۳ به ۳۵۷ شهر افزایش یافت.

طرح توسعه دانشگاه تهران

طرح توسعه دانشگاه تهران از اواسط دهه 70 شمسی با هدف گسترش فضاهای آموزشی دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران در دستور کار قرار گرفت و سپس عنوان پروژه به «شهر دانش، دانشگاه کارآفرین، سبز و هوشمند» تغییر یافت و تا امروز نیز ادامه دارد اما این طرح حواشی زیادی همراه داشته که مربوط به اعتراض سکنه اطراف این دانشگاه است و بیش از دو دهه است که سکنه و کسبه این محدوده دچار بلاتکلیفی هستند. سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران درباره آخرین اقدامات صورت گرفته برای پیشبرد طرح توسعه این دانشگاه توضیحاتی داد. و گفت: قرار است که بیشتر کاربری‌های طرح توسعه در جهت کاربرد شرکت‌های دانش‌بنیان مورد استفاده قرار گیرد که تلاش‌ها برای تحقق این هدف در دست انجام است. آنچه در طرح توسعه دانشگاه تهران مسلم است این است که برای طرح توسعه، منابع مالی لازم را در اختیار نداریم و به نظر می‌رسد همین اماکن و زمین‌هایی که در اختیار دانشگاه است را بتوان احیا، تعمیر و تجهیز کرد تا بتوان برای فعالیت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان نوآور مورد استفاده قرار بگیرد که این مساله جزو سیاست‌های اصلی دانشگاه است.

پنجاه و دومین ماراتن کنکور

پنجاه‌ودومین دوره آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ در هفته‌ای که گذشت کلید خورد. پنجاه و دومین دوره آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ از صبح امروز چهارشنبه ۸ تیر با آزمون گروه آزمایشی هنر آغاز شد. آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به منظور پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم «شبانه»، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود. تعداد داوطلبان کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر است که در روزهای ۸ تا ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ در کنکور شرکت می‌کنند. کنکور سال ۱۴۰۱ در ۴۱۷ شهر و بخش و شهرستان کشور و ۱۷ حوزه خارجی در ۱۵ کشور دنیا و تعداد ۶۱۵ حوزه امتحانی اصلی و تعداد ۲ هزار و ۹۱۱ حوزه فرعی برگزار می‌شود. در گروه علوم ریاضی و فنی تعداد ۱۴۵ هزار و ۶۱۵ نفر، در گروه علوم تجربی ۵۷۴ هزار و ۷۵۱ نفر، در گروه علوم انسانی ۴۱۲ هزار و ۵۲۵ نفر، در گروه هنر تعداد ۱۶۱ هزار و ۳۷۸ هزار نفر و در گروه زبان‌های خارجی ۱۹۴ هزار و ۹۵۱ نفر شرکت کرده اند.

اصلاح مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی

قرار است از سال آینده مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنکور سراسری اعمال شود. منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: نقد نمایندگان مجلس در اصلاحیه کنکوری شورا به اتفاق آرا تصویب شد و بعد از برگزاری کنکور سال جاری توسط رئیس‌جمهوری ابلاغ می‌شود. کبگانیان درباره چگونگی لحاظ سوابق تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۲ برای دانش آموزان رشته‌های علوم تجربی و نظری که قصد دارند در رشته‌های هنر و زبان خارجی شرکت کنند، گفت: در اذهان عمومی یک سوءتفاهم در مورد سوابق تحصیلی وجود دارد، برخی فکر می‌کنند این سوابق نمره‌ای است که فرد در دبیرستان کسب می‌کند، این سوابق تحت آزمون‌های امن، دارای امنیت کافی، سرتاسری، کاملاً عادلانه به دست می آید. بنابراین معنی سوابق تحصیلی همان امتحانات نهایی مطمئن و عادلانه‌ای است که در آن برای یک روستایی با شهری هیچ فرقی نیست. به گفته وی، در سال ۱۴۰۲ فقط سوابق تحصیلی پایه ۱۲ به میزان ۴۰درصد لحاظ می‌شود و در سال بعد از آن پایه یازدهم به آن اضافه می‌شود، البته بعد از اتمام کنکور جاری، بیشتر با مردم در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت

31 درصد کل موتورسیکلت‌های کشور یعنی 4 میلیون و 218 هزار و 388 موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند. سهم موتورسواران از قربانیان تصادفات 46 درصد است و به گفته پلیس بیشترین بی‌انضباطی‌های ترافیکی از سوی موتورسوران انجام می‌شود اما پلیس می‌گوید نگاه احساسی به ساماندهی موتورسیکلت‌ها سبب شده مردم در این ساماندهی همراه پلیس نباشند. قرار است خطوط ویژه موتورسیکلت در شهر تهران ایجاد شود. سید جعفرتشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نگاه متفاوتی به این موضوع دارد. او درخصوص خطوط ویژه موتورسیکلت‌ها می‌گوید:‌ خطوط ویژه موتورسیکلت نه تنها یک راهکار موفق نخواهد بود بلکه تشدیدکننده مشکلات هم خواهد شد به نظرم من خطوط ویژه موتورسیکلت راه حل نیست. این خطوط می‌تواند سبب آشفتگی بیشتر فراهم کند. وی ادامه داد: ما پلیس راهور در رابطه با این موضوع جلسه نگذاشته‌ایم، اما اگر بدانیم برروی اجرای این موضوع اصرار دارند حتما جلساتی را خواهیم گذاشت و دلایل فنی‌مان را برای مخالفت با آن خواهیم گفت زیرا این طرح تشدید کننده مشکلات موتورسوارها خواهد بود.

بسته حمایتی وزارت بهداشت برای بیماران خاص و تالاسمی

هشتاد و هشتمین جلسه شورای عالی بیمه سلامت در هفته‌ای که گذشت تشکیل شد. بهرام‌ عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اعطای بسته حمایتی دولت برای بیماران خاص و تالاسمی خبر داد و گفت: دستورالعمل اجرایی تعرفه‌گذاری بسته‌های خدمات و مراقبت‌های پرستاری در شورای عالی بیمه تصویب شد. بهرام عین اللهی گفت: با مصوبه شورای عالی بیمه سلامت دو داروی مهم بیماران خاص از جمله یک داروی بیماران تالاسمی تحت پوشش بیمه قرار گرفت. در ارتباط با بیماران خاص و صعب العلاج تصمیمات خوبی گرفته شده که بعد از تخصیص بودجه لازم، اجرایی می شود و این مصوبات به وزارت بهداشت کمک می کند تا بتواند حمایت های مؤثری از بیماران خاص انجام دهد.

ورود سازمان بازرسی کل کشور به بازار اجاره‌بهای مسکن

افزایش سرسام‌آور اجاره‌بهای مسکن در کلانشهرهای کشور از جمله پایتخت به یکی از نگرانی‌های عمده مستاجران تبدیل شده است. ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ورود این سازمان به مشکلات بازار اجاره‌بهای مسکن خبر داد و گفت: این موضوع در دستور کار سازمان بازرسی قرار دارد. وی افزود: شاهد مشکلاتی در بخش اجاره‌بهای مسکن هستیم. در گذشته سامانه‌ ثبت معاملات املاک وجود داشت که در اختیار وزارت صمت بود و گزارش‌ها براساس نظارت سازمان تعزیرات صورت می‌گرفت. اخیرا بعد از مصوبه‌ای که سران سه قوه در زمینه تعیین نرخ افزایش اجاره‌بهای مسکن داشتند و طبق آن میزان اجاره‌بها در تهران باید ۲۵ درصد افزایش یابد، در جلساتی که در وزارت راه و مسکن تشکیل شد تصمیم‌گیری می‌شود تا سامانه به وزارت راه منتقل شود. البته سازمان بازرسی تاکنون به موضوع اجاره‌بهای مسکن ورود نداشته است اما وظیفه داریم به موضوع ورود کنیم تا ببینیم کوتاهی تا چه حد از دستگاه‌ها صورت گرفته است. بنابراین این موضوع در دستور کار قرار دارد.

ایمن‌سازی ساختمان‌های مدارس

تعداد کل مدارس و مراکز آموزشی در کلان‌شهر تهران ۳ هزار و ۹۹۸ مدرسه است که از این تعداد ۲ هزار و ۱۷۱ مدرسه دولتی و هزار و ۸۲۷ مدرسه غیردولتی هستند. همچنین طبق آمار در کلان‌شهر تهران حدود 33 هزار ساختمان ناایمن شناسایی شده است و ضریب ناایمنی آن‌ها متفاوت است و البته 129 ساختمان پرخطر وجود دارد که به گفته کارشناسان هر کدام می‌تواند به یک پلاسکو و متروپل تبدیل شود. ایمن‌سازی ساختمان‌های ضروری از جمله مدارس به یکی از دغدغه‌های اصلی در حوزه ایمنی تبدیل شده است. علی صالحی، دادستان تهران درخصوص ایمن‌سازی مدارس تاکید کرد که مکاتبات لازم با آموزش و پرورش برای ایمن‌سازی مدارس انجام شده است. صالحی اظهار کرد: در نواحی دادستانی استان تهران که این مدارس، درون آن قرار دارند، جلساتی با محتوای ایمنی ساختمان‌ها انجام شده است که در این جلسات موارد مربوط به ایمنی مدارس نیز مطرح شده است. دادستان تهران اضافه کرد:‌ در جلسه‌ای نیز که معاون پیشگیری دادستانی تهران حضور داشته است، عزیزان ما در آموزش و پرورش، سازمان آتش‌نشانی، شهرداری تهران و سایر دستگاه‌های متولی مواردی را مربوط به ایمنی ساختمان‌ها مطرح کرده‌اند. در آن جلسات تصمیماتی گرفته شده است تا ایمنی ساختمان‌های ضروری از جمله مدارس حتما مورد توجه قرار بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار