تأکید امیرعبداللهیان بر مدیریت صحیح حفاظت از محیط زیست دریای خزر

تهران (پانا) - وزیر امورخارجه کشورمان گفت مدیریت صحیح حفاظت از محیط زیست دریای خزر و استقرار دبیرخانه موقت «کنوانسیون تهران» در منطقه مورد تأکید است.

کد مطلب: ۱۲۹۰۱۷۸
لینک کوتاه کپی شد
تأکید امیرعبداللهیان بر مدیریت صحیح حفاظت از محیط زیست دریای خزر

متن سخنرانی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر به شرح زیر است:

«جناب آقای رشید مردوف وزیر محترم امور خارجه

وزرای محترم امور خارجه؛

مایلم از میزبانی ترکمنستان برای برگزاری اجلاس‌های وزرای امور خارجه و سران کشورهای ساحلی دریای خزر و سازماندهی عالی این اجلاس‌ها در شهر زیبای عشق آباد صمیمانه تشکر کنم.

برگزاری اجلاس‌های وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر، فرصت مغتنمی را برای همفکری در خصوص مسائل این دریا و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم می‌سازد و می‌تواند موجب تقویت گسترش همکراری‌های پنج جانبه در دریای خزر گردد.

عالیجنابان؛

از زمان امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر چهار سال می‌گذرد، در این رابطه اگرچه یک گام مهمی برداشته‌ایم، ولی موضوعات بسیار مهم «تعیین مناطق آبی» و «تحدید حدود بستر و زیر بستر» دریای خزر همچنان باقی مانده است. پس از امضای کنوانسیون به منظور بررسی ابعاد مختلف همکاری در دریای خزر و با اولویت کار بر روی تدوین پیش نویس موافقتنامه‌ای در خصوص خطوط مبدا، «گروه کاری مقامات عالیرتبه در مورد مسائل دریای خزر» تشکیل شد.طی چهار سال گذشته چهار اجلاس گروه کاری برای نهایی کردن پیش نویس موافقتنامه خطوط مبدا برگزار شد و هنوز مذاکرات آن ادامه دارد. علاوه بر آن چندین اجلاس برای تدوین و نهایی کردن اسناد تخصصی پنج جانبه به صورت مجازی برگزار شده است که مذاکرات آنها نیز همچنان ادامه دارد. البته طی این مدت با وجود شیوع کرونا تلاش‌ها و اقدامات زیاد و بسیار خوبی برای پیشبرد همکاری‌های پنج جانبه در مورد مسائل خزر صورت گرفته است. با این حال تأکید داریم برای بهره‌مندی از مزایای کنوانسیون در به سرانجام رساندن توافق در مورد خطوط مبدا تسریع به عمل آید. بدیهی است مشخص شدن خطوط مبدا منجر به اجرایی شدن کنوانسیون خواهد شد.

حضار محترم

سازوکار همکاری جمعی در زمینه‌های حفظ ثبات و امنیت و گسترش همکاری‌های اقتصادی پنج جانبه در دریای خزر همواره مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران بوده است. این موضوع از لحاظ امنیت و منافع ملی همه کشورهای ساحلی دریای خزر بسیار حائز اهمیت است. در این رابطه از سازوکارهای پنج جانبه از جمله پیشنهاد اخیر روسیه به منظور تکامل و تشکیل ساختار همکاری در دریای خزر حمایت می‌کنیم و معتقدیم این ابتکار باعث نظام‌مند کردن و تقویت همکاری‌ها در دریای خزر خواهد شد.

از پیشنهاد برگزاری دومین «همایش اقتصادی خزر» در روسیه حمایت می‌کنیم و بر این نظریم که توجه ویژه کشورهای ساحلی به دو حوزه تجارت و حمل و نقل در دریای خزر، به عنوان دو بازوی محرک رشد، توسعه و رفاه و پیشرفت کشورهای ساحلی این دریا باید همواره مورد عنایت ویژه کشورهای ساحلی دریای خزر قرار داشته باشد. همچنین مسئله حفاظت از محیط زیست و منابع زنده دریای خزر بایستی به عنوان یکی از موضوعات دارای اولویت، در دستورکار و پیگیری کشورهای ساحلی خزر قرار گیرد. علیرغم تصمیم متخذه در پنجمین اجلاس طرف‌های متعاهد کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر در عشق آباد در سال ۲۰۱۴ در مورد استقرار دبیرخانه کنوانسیون تهران در منطقه، این تصمیم هنوز اجرایی نشده است، لذا مدیریت صحیح حفاظت از محیط زیست دریای خزر و استقرار دبیرخانه موقت «کنوانسیون تهران» در منطقه مورد تأکید ما می‌باشد.

از توجه شما تشکر می‌کنم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار