دبیر محتوایی رویداد پیشخان:

رویداد ایده‌پردازی پیشخان، گامی نو در برنامه‌ریزی مشارکتی و نوآور در فعالیت‌های تربیتی

تهران(پانا) - دبیر محتوایی رویداد ایده‌پردازی پیشخان، این همایش را که از سوی معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران برگزار شد، گامی نو در برنامه‌ریزی فعالیت‌های تربیتی دانست که بر اساس برنامه‌ریزی مشارکتی، خودجوش، مسئله‌محور، خلاق و نوآور طراحی شده است.

کد مطلب: ۱۲۹۰۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد
رویداد ایده‌پردازی پیشخان، گامی نو در برنامه‌ریزی مشارکتی و نوآور در فعالیت‌های تربیتی

مجید مجیدی دبیر محتوایی رویداد پیشخان، در پاسخ به این سوال که در پیشخان به دنبال چی هستیم، به پانا گفت:«
یک مربی باید خلاق باشد تا بتواند متربیانش را راهبری کند؛ در رویداد پیشخان، به دنبال مسئله‌شناسی، ایده‌پردازی و برنامه‌ریزی ایده‌ها هستیم. مسئله‌‌شناسی در تربیت یک مهارت پویا و فعالی است و بایستی با یک نگاه عمیق، روشن، شفاف، موردی و معین مسئله‌ها شناسایی شوند. گام اول در برنامه‌ریزی و اجرای درست فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی، مسئله‌شناسی و مخاطب‌شناسی است.»

وی با اشاره به این که در این رویداد مخاطبان، با فرآیند مسئله‌شناسی و تفاوت آن با مشکل آشنا می‌شوند، افزود:« مخاطابان این رویداد که معاونین پرورشی و تربیت بدنی، کارشناسان حوزه پرورشی و مسئولین سازمان دانش آموزی مناطق ۲۱‌گانه شهرستان‌های استان تهران هستند، بعد از مسئله‌شناسی، به توصیف مخاطب می‌پردازند؛ مخاطبِ مسئله‌ای که استخراج شده توسط گروه‌ها توصیف می‌شود، توصیف مخاطبِ مسئله از حیث ایده‌ها و افکار، سبک زندگی، تعامل با محیط و افراد پیرامونی، ادبیات و .... انجام می‌شود.»

مجیدی گام دوم را در این رویداد، ایده‌پردازی عنوان کرد و ادامه داد:« در این مرحله، ایده‌ها مطرح می‌شود و با استفاده از تکنیک بارش فکری، اعضای گروه با یکدیگر تعامل داشته باشن تا در نهایت به انتخاب یک ایده محوری که مورد توافق همگان است دست یابند؛ در ایده‌پردازی خلاقیت حرف اول را می‌زند. مربی خلاق می‌تواند دانش‌آموز خلاق تربیت کند. خلاقیت از حیث نگرشی، شناختی و شخصیتی اعضای یک گروه منجر به تولید ایده ناب می‌شود..»

دبیر محتوایی رویداد پیشخان در تشریح این رویداد تصریح کرد: « گام سوم، برنامه‌ریزی است؛ در این مرحله، برنامه‌ریزی برای رسیدن به یک برنامه اجرایی و عملیاتی تمرین می‌شود. عنوان برنامه، شرح برنامه و چگونگی در این مرحله تمرین می‌شود. در برنامه‌ریزی، نوآوری حرف اول را می‌زند. برنامه‌ی اجرایی و عملیاتی نیازمند تعیین منابع مالی، کمیت‌پذیر نمودن آن و تعیین شاخص‌های موفقیت برای آن است. حاصل جمع خلاقیت و نوآوری، اجرای برنامه‌ی جذاب و اثرگذار برای مخاطب خواهد بود. این گام‌ها قدم به قدم و با کمک تسهیل‌گران رویداد و در قالب کارگروهی، طی می‌شوند.»

مجیدی این رویداد موقعیتی را برای برنامه‌ریزان فعالیت‌های تربیتی در شهرستان‌های استان تهران دانست و اضافه کرد:« رویداد پیشخان با هدف تغییر جهت از برنامه‌ریزی تجویزی در فعالیت‌های تربیتی به برنامه‌ریزی مشارکتی، خودجوش، مسئله‌محور، خلاق و نوآور طراحی شده است.»

خبرنگار: سمیه نیک فکر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار