سرهنگ و صنمی؛ روایت یک تجاوز در نمایش «پروین»

تهران (پانا) - با گذشت سه هفته از اجرای نمایش پروین در سالن اصلی تئاتر شهر تهران، به نظر می‌رسد این نمایش در مطلوب‌ترین حالت اجرا قرار گرفته تا جایی که تماشاچیان تئاتر ایران، بازی‌ها و صحنه‌هایی جاافتاده را در بستر یک متن تاریخی و فرهنگی به نظاره نشسته‌اند.

کد مطلب: ۱۲۸۹۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
سرهنگ و صنمی؛ روایت یک تجاوز در نمایش «پروین»

به گزارش روابط عمومی مطبوعات و رسانه نمایش پروین، «پروین» روایت حسین کیانی نویسنده و کارگردان نام آشنای تئاتر کشور از فرازی از زندگی پروین اعتصامی شاعره شهیر ایران است. فرازی از زندگی پروین که او را در وضعی ملال انگیز و خسته از شرایط و آدمیان اطراف خود نشان می دهد، تا جایی که کمتر ایرانی ای می داند ممکن است او، روزگاری را به چنین ملالی گذرانده باشد.

حسین کیانی بیش از دو دهه سابقه فعالیت در عرصه هنر نمایش ملی ایران را دارد و آنچنانکه خود گفته، نمایش پروین را با برداشتی از حال کنونی خود نوشته و روی صحنه برده است.

در این نمایش نرگس محمدی، امین زندگانی، جواد یحیوی، مهران رنجبر، مجید رحمتی، جواد مولانیا، مریم ندایی و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

یکی از مهمترین فرازهای این نمایش، صحنه تجاوز سرهنگ آرتا، همسر سابق پروین اعتصامی به پیشخدمت خانه اوست که در شرایطی پرالتهاب در متن نمایش به وقوع می پیوندد و تماشاگر را تا پایان اجرا درگیر خود نگاه می دارد. رویدادی که مابه ازای فراوانی در متن و بطن شرایط اجتماعی، فرهنگی و سنتی جامعه ایران دارد و تماشاچی را به تماشای صحنه ای رهنمون می کند که زنان زیادی از طبقه ای که صنمی آن را نمایندگی می کند، درگیر آن بوده اند؛ عشق های زورکی و امیدهای واهی به شکل گیری زندگی مشترک؛ روایتی از التهاب و اضطراب زنانی آسیب پذیر و شکننده در جامعه ای مردسالار.

امین زندگانی که نقش سرهنگ آرتا را ایفا می کند، به اذعان بسیاری از ناظران تئاتر در متفاوت ترین نقش خود ظاهر شده و در سوی مقابل، مریم ندایی در نقش صنمی پیشخدمت خانه پروین، زنی را بازی می کند که در سرخوردگی های طبقه ی خود غوطه ور است.

نمایش پروین تا پایان تیر۱۴۰۱ هر شب راس ساعت ۱۹ در سال اصلی تئاتر شهر تهران، روی صحنه می رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار