علائم خوردن پودر و مواد شوینده توسط کودکان + راه‌حل‌های فوری

تهران (پانا) - خوردن مواد شوینده توسط کودکان، متاسفانه یکی از مشکلات رایج است که با چند نکته می‌توانید فورا خطر را از کودک دور کنید و دچار مسائل مختلف سلامتی نشود.

کد مطلب: ۱۲۸۷۵۵۹
لینک کوتاه کپی شد
علائم خوردن پودر و مواد شوینده توسط کودکان + راه‌حل‌های فوری

به گزارش عصر ایران، شوینده‌ها و پودرهای لباسشویی حاوی مقادیر زیادی مواد سمی هستند که خوردن آن عوارض جبران ناپذیری در پی دارد پس دانستن حقایقی در این مورد و اینکه چگونه کودک خود را از مسمومیت با مواد شوینده حفظ کنید اهمیت دارد.

به گفته کید سیف(بنیاد پیش گیری از حوادث کودک در استرالیا):حدود 50 کودک به خاطر مسمومیت در بیمارستان هر هفته بستری می شوند و هر ساله بین 5 تا 10 کودک از مسمومیت جان سالم به در می برند ؛ یکی از این سه مسمومیت در دوران کودکی با دارو مرتبط است و مواد شیمیایی خانگی مثل مواد شوینده، دلیل اصلی هستند.

اگر کودک شما در معرض مواد شیمیایی خانگی و یا سموم دیگر قرار داشته باشد، سریعا با اورژانس تماس بگیرید. مسمومیت معمولا زمانی اتفاق می افتد که یک ظرف به درستی بسته نشود و یا در کابینت ها رها شود، و اگر یک محصول در یک ظرف مقاوم در برابر کودکان (مانند مواد شوینده ظرفشویی در یک جعبه مقوایی ساده قرار گیرد) قرار داشته باشد این خطرات کاهش می یابد. مواد شوینده یکی از خطرات خانگی برای کودکان هستند که پیشنهاد می کنیم به خطرات خانگی و چگونگی اجتناب از آن ها در ادامه این بخش از نمناک با دقت توجه کنید.

مراقب کودکان و پودرهای لباسشویی منزلتان باشید

مواد شوینده به عنوان یک مایع یا پودر، خاصیت قلیایی دارد و اگر بلعیده شود می تواند شدیدا مضر باشد و سوختگی های شدید در دهان، گلو و مجاری تنفسی ایجاد کند که در بدترین حالت، این می تواند منجر به جراحات و یا مرگ شود. شوینده ها با بسته بندی رنگی جذاب می تواند برای کودکان جالب باشد و آنها را مشتاق به امتحان کند و این یعنی آغاز خطر.

علاوه بر مایعات و پودرها، بسته های پودر و قرص های لباس شویی خطری بالقوه برای کودکان هستند. بسته های خالدار به نظر کودک خوردنی می آیند و او کپسول ها به راحتی با ژله اشتباه می گیرد. این کپسول ها برای حل شدن در حدود 10 ثانیه در ماشین لباس شویی طراحی شده اند، بنابراین طولی نمی کشد که با آب دهان کودک ترکیب شده و وادر بدن او میشوند.

جلوگیری از خوردن مواد شوینده توسط کودک

پیشگیری بهتر از درمان است پس راههای مناسب که در ادامه برای پیشگیری آورده ایم را بیاموزید؛

ظروف در بسته - مقاوم در برابر کودک (CRCs)

این درپوش ها برای محدود کردن دسترسی به موادی که ممکن است برای کودکان خطرناک باشند طراحی شده اند. باز کردن این نوع درپوش ها برای کودک کار دشواری است به شرطی که بعد از استفاده آن را محکم ببندید.

از آنجا که شیشه های مواد شوینده هم جای نگرانی دارد باید در بستن درب آن ها حساسیت لازم را به خرج دهیم چراکه گاهی بسته شدن نامناسب باعث میشود تا راحت تر از یک بطری دارو باز شوند.

در حالی که ظروف دربسته مخصوص کودکان تعداد کودکان مسموم شده را در طول سال های اخیر کاهش داده است، تعداد زیادی از حوادث گزارش شده مرتبط با کودکان و مواد شوینده ظرفشویی دو چیز را نشان می دهد:اینکه مردم از خطرات بالقوه آگاه نیستند و دیگر اینکه برخی ظروف به اندازه کافی ایمن نیستند.

نکات ایمنی در استفاده از مواد شوینده ظرفشویی

همیشه ظرف را به درستی ببندید و کنار بگذارید - آزمایش کنید که درپوش در جای خود قفل شده است.

مواد شوینده را از دسترس کودکان خردسال،دور نگه دارید و در قفسه بالا و یا در کمد قفل شده نگه دارید و به محض اینکه استفاده از آن را تمام کردید، آن را به آنجا برگردانید.

مواد شوینده را درست قبل از شستن در ماشین ظرفشویی بریزید و سریعا باقی مانده، آن را تمیز کنید.

از سرکه سفید به عنوان محلول شوینده استفاده کنید.

مواد شوینده را در ظروف خود نگه دارید تا در صورت خوردن کودک دستورالعمل های تولید کننده را بخوانید.

از پدر بزرگ ها و مادربزرگ، پرستاران و افراد دیگر بخواهید که مراقب کودکان باشند و قوانین مواد شوینده را دنبال کنند.

علائم مسمومیت و خوردن مواد شوینده توسط کودک

اگر فکر می کنید کودکتان مواد شوینده خورده (مانند مایع ظرفشویی، اسیدی، تمیز کننده فر، مواد شیمیایی یا برخی دیگر .... به دنبال کمک پزشکی فوری باشید. علامت هایی که باید به آن ها رسیدگی شود عبارتند از:

لب های قرمز

تاول

تنگی نفس و سرفه

در داخل دهان درد شدید داشته و ورم کرده باشد

علائم و عوارض مسمومیت های حاد

استفراغ و گاهاً وجود خون در استفراغ

وجود درد در ناحیه شکم و خون در مدفوع

آسیب به مری

کاهش فشار خون و ضربان قلب

ایجاد قرمزی، التهاب و یا سوختگی سطحی

در صورت تماس مواد شوینده با چشم کودک، سوزش و قرمزی و حتی از دست دادن بینایی

در صورت استنشاق گازهای مواد شوینده ؛ تورم مسیر تنفسی، مشکل در تنفس، تنفس صدا دار و یا تغییر رنگ کودک و تلاش کودک برای نفس کشیدن.

بعد از خوردن مواد شوینده توسط کودک چه کنیم؟

اگر کودک شما در اثر تماس با مواد شیمیایی دچار مسمومیت شده است، نوع درمان کودک بستگی زیادی به نوع ماده مسموم کننده و میزان قرار گرفتن کودک در معرض آن دارد.

محصولاتی که حاوی نمک های قلیایی هستند، پ هاش بالای 11.5 دارند و باید روی آن هشدار سوختگی پوست و گلو داشته باشد. بعضی از مواد شوینده بسته به آنزیم ها و سفید کننده اکسیژن، خاصیت قلیایی کمتری نسبت به نمک قلیایی داشته و پ هاش پایینی دارند و در هنگام قورت دادن آسیب های جدی کمتری ایجاد می کنند.

اگر متوجه شدید که مواد شوینده با سطح پوست کودکتان تماس پیدا کرده است :درمانی شبیه درمان سوختگی را آغاز نمایید و کودک را فورا به بیمارستان منتقل کنید.

اگر متوجه شدید که کودک شما مواد شوینده را خورده است : در صورت مشاهده علائم مسمومیت، باید کودک را فورا به بیمارستان منتقل کنید و یا به اورژانس زنگ بزنید و تا رسیدن به مراکز درمانی از توصیه های اورژانس کمک بگیرید.

اطلاعات خود را با پزشک کودک درمورد خوردن نوع ماده شوینده و مقدار آن در میان بگذارید. پزشک ابتدا علائم حیاتی کودک مانند ضربان قلب، دمای بدن، فشار خون و تنفس را کنترل می کند.

اکسیژن، داروهای مسکن، لوله تنفس، مایعات داخل وریدی، برداشتن یا پانسمان قسمت های سوخته پوست، شستن مداوم قسمت های سوخته، برونکوسکوپی، آندوسکوپی از روش های درمان مسمومیت توسط مواد شوینده هستند.

اقدامات اشتباه بعد از خوردن مواد شوینده توسط کودک

گاهی والدین بعد از مصرف شوینده ها توسط کودکان، به اشتباه اقداماتی انجام میدهند که نتیجه ی منفی دارد و حتی میتواند کار را خراب تر کند، اقداماتی که در ادامه به آنها اشاره شده است.

خوراندن هر چیزی به کودک

هنگام مسمومیت کودک با مواد شوینده، از خوراندن مواد دیگر به کودک خودداری کنید. مثلا اگر کودکی جوهر نمک خورده، برای خنثی نمودن اثر آن به او جوش شیرین ندهید زیرا واکنش اسیدی و قلیایی حاصل، یک واکنش گرمازاست و علاوه بر سوختگی شیمیایی در کودک سوختگی گرمایی نیز ایجاد می شود.

آب، مایعات تایید نشده یا سفیده تخم مرغ

برای کاهش عوارض بلع مواد شوینده به کودک خود شیر نخورانید زیرا خوردن شیر در برخی موارد سبب جذب سریع تر دارو یا مواد سمی در بدن می شود و مسمومیت را تشدید می کند.

بعد از مسمومیت به کودک آب لیمو نخورانید زیرا یک ماده اسیدی است که خوردن آن توسط کودکان باعث درد معده و مشکلات عمده دیگر می شود.

بعد از مسمومیت به کودک آب نمک غلیظ برای استفراغ کردن ندهید زیرا غلظت نمک به ویژه در کودکان اگر مواد سمی به آن ها آسیب نزند آن ها را دچار اختلالات الکترولیتی و خطرهای جسمانی می کند.

اجبار کودک به استفراغ

کودک را مجبور به استفراغ نکنید.اگر در این شرایط کودک وایتکس را بالا آورده و دوباره بلع صورت گیرد، خفگی اتفاق می افتد. استفراغ و برگرداندن این مواد سوختگی دستگاه گوارش را تشدید می کنند. افراد بزرگسال به دلیل توان بدنی می توانند با خوردن آب و تحریک قسمت پایینی حلق از القای استفراغ کمک بگیرند.

در صورت بروز مسمومیت، موارد زیر را در ذهن داشته باشید

فراموش نکنید که اولین اقدام حفظ خونسردی است.

سعی کنید در صورت بسته بودن راه تنفسی ، با آب دادن به وی راه تنفسی وی را باز کنید تا اورژانس برسد.

فقط به توصیه های متخصصان گوش کنید.

تمام توصیه هایی را اگر از سمت فردی غیرمتخصص بیان میشود، نشنیده بگیرید.

اگر تا زمان رسیدن به اورژانس، هیچ کاری برای کودک انجام ندهید، بهتر از انجام یک کار اشتباه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار