عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا:

حذف ارز ترجیحی نیاز کاذب به کالاهایی که به دلیل قاچاق ایجاد شده بود را کم کرد

تهران (پانا) - آغاز اصلاحات در روند پرداخت یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی یکی از اقدامات مهم و اساسی در مبارزه با قاچاق کالا در کشور بود و به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی این اقدام مهم منجر به این شد که نیاز به مصرف بیش از حد و کاذب در برخی از کالاهای اساسی اصلاح شود.

کد مطلب: ۱۲۸۴۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد
حذف ارز ترجیحی نیاز کاذب به کالاهایی که به دلیل قاچاق ایجاد شده بود را کم کرد

بالاخره بعد از گذشت چندین سال حضور گسترده ارز 4200 تومانی در عرصه اقتصادی ایران و پیامدهای رانتی آن، با آغاز اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ای موضوع تخصیص ارز ترجیحی به برخی از کالاهای اساسی متوقف شد و در ازای آن یارانه‌ها مستقیم به حلقه آخر مصرف‌کننده یعنی مردم داده می‌شود.

با حذف ارز ترجیحی همه کالاها با ارز نیمایی وارد می‌شود

علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره اثرات حذف ارز 4200 تومانی گفت: «پیش‌ از این ارز 4200 تومانی را برای واردات کالاهای اساسی داشتیم و بقیه کالاها با ارز نیمایی وارد کشور می‌شد. اکنون با حذف ارز 4200 همه کالاها با نرخ ارز آزاد وارد کشور می‌شود.»

وی افزود: «طبعاً در این سیاستی که دولت سیزدهم در پیش گرفته پیش‌بینی افزایش قیمت کالاهای اساسی را هم داشته است. از همین‌ رو اکنون برای جبران افزایش هزینه‌های مردم اقدام به پرداخت یارانه کرده است. در ادامه دولت تمام تلاشش را می‌کند تا پرداخت یارانه هدفمند شود برای مثال یارانه نان به جای پرداخت به آرد به نانواها پرداخت شود، آن هم در ازای نان پخته شده یا در مورد دارو سعی بر این است که این یارانه به شرکت‌های بیمه پرداخت شود و مردم فشار مالی برای پرداخت این نوع کالاهای مهم و اساسی متحمل نشوند.»

ارز ترجیحی نیاز کاذب برای مصرف برخی از کالاها ایجاد کرده بود

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آثار سیاست‌های حذف ارز ترجیحی در همین مدت در زندگی مردم مشخص شده است، اظهار کرد: «نیاز به کالاهای اساسی در یک حجم مشخصی با مقدار مشخصی ارز وارد کشور می‌شد اما موضوع قاچاق نظم این حجم را به هم زده بود. اکنون با حذف ارز ترجیحی مقدار قابل مشخصی از قاچاق کم شده است.»

وی افزود: «وقتی قاچاق کم شود یعنی حجم نیاز کاذب به یک کالای اساسی در کشور کم می‌شود. برای مثال در مورد آرد و گندم تا 3 میلیون تن کاهش مصرف خواهیم داشت و اگر این باشد یعنی نیاز به ارز برای تأمین کالاهای اساسی به‌واسطه حذف قاچاق کم می‌شود. این به نفع کشور است و هر مقدار مشخص کالا براساس ارزی که دولت برای تأمین کالاها اختصاص داده است وارد می‌شود و نه بیشتر یا کمتر.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار