در گفت‌وگو با پانا؛

غلامرضا آزادی: «هنر و تجربه» به افزایش ساخت فیلم‌های مستقل و کم‌هزینه کمک می‌کند

«هنر و تجربه» فرصتی برای سینماگران جوان است

تهران (پانا) - فیلمبردار و تهیه‌کننده باسابقه سینما معتقد است «هنر و تجربه» برای فیلمسازان جوان فرصت و انگیزه فیلمسازی به وجود می‌آورد.

کد مطلب: ۱۲۸۱۴۶۸
لینک کوتاه کپی شد
غلامرضا آزادی: «هنر و تجربه» به افزایش ساخت فیلم‌های مستقل و کم‌هزینه کمک می‌کند

غلامرضا آزادی تهیه‌کننده و کارگردان سینما درباره شرایط اکران برای فیلم‌های هنری و تجربی گفت: «یک سری از جوانان فیلمساز در سینمای ایران حضور دارند که تفکر آن‌ها درباره ساخت فیلم در سینما با آثار سینمای بدنه متفاوت است و نوع دیگری می‌اندیشند. این گروه از سینماگران به دلیل آنکه نوع خاصی از سینما را انتخاب کرده‌اند، جذب بازار گیشه نمی‌شوند و بیشتر به سمت تولید فیلم‌های لوباجت (‌فیلم‌های کم هزینه) و با محتوای هنری و تجربی می‌روند.»

مدیر فیلمبرداری «ابرهای ارغوانی» ادامه داد: «بسیاری از سینماگران هستند که تمایل به تجربه سینمای متفاوت دارند، اما به دلیل وجود فضای تجاری اکران و استقبال از نوع خاصی از فیلم‌ها، چنین آثاری اکران نمی‌شوند و تولید در این حوزه کم است. به همین دلیل بسیاری از تهیه‌کنندگان تمایلی به ساخت فیلم‌هایی از این دست در سینمای ایران ندارند.»

این تهیه‌کننده و کارگردان سینما تاکید کرد: «تصور کنید که فیلمساز تصمیم می‌گیرد تا یک اثر متفاوت هنری را با بودجه شخصی و یا جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی، جلوی دوربین ببرد، اما مساله این است که اگر این فیلم‌ها فرصتی هم برای اکران پیدا کنند، می‌توانند فروش خوبی داشته باشند یا خیر.»

تهیه‌کننده «کاکلی» توضیح داد: «برخی از این آثار هم که فرصت نمایش پیدا می‌کنند، در اکران عمومی چندان موفق نبوده و در پایان اکران 5 تا 10 میلیون تومان به صاحب فیلم می‌دهند و می‌گویند که این سهم شما از گیشه است، این درحالی است که ساخت فیلم سینمایی لوباجت حداقل یک میلیارد تومان بودجه لازم دارد.»

آزادی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها فیلم‌هایی در اکران موفق است که صاحب فیلم پخش‌کننده، تهیه‌کننده یا سینمادار باشد، بیان کرد: «در چنین شرایطی است که گروه «هنر و تجربه» می‌تواند فرصت مناسبی برای اکران فیلم‌های خاص و متفاوت باشد. سینمایی که می‌تواند شرایط برای دیدن شدن فیلم‌های متفاوت را فراهم کند.»

کارگردان «قبیله من» گفت: «سینمای ایران فیلمسازان بسیار خوبی دارد، اما بسیاری از آن‌ها توانایی ساخت فیلم به دلیل نبود سرمایه‌گذار مناسب را ندارد. امیدوارم شرایطی فراهم شود تا نگاه جدی‌تری به سینمای «هنر و تجربه» ایجاد شود تا فرصت برای نمایش فیلم‌ها فراهم شود. بی‌شک نتیجه ایجاد چنین فرصتی افزایش تولید فیلم‌های هنری و تجربی در سینما خواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار