مشاور وزیر اقتصاد در طرح ساماندهی یارانه نان در گفت‌وگو با پانا:

خرید با کارت اعتباری دغدغه کمبود یا نبود کالای اساسی را از بین می‌برد

تهران (پانا) - مشاور وزیر اقتصاد در طرح ساماندهی یارانه نان با بیان اینکه نان به‌هیچ‌عنوان گران نمی‌شود، بیان کرد تا طرح پایلوتی که در زنجان در حال اجراست، به نتیجه مشخصی نرسد قطعاً دولت تصمیمی برای حذف یارانه نان سنتی نخواهد گرفت و همچنین تعریف کارت اعتباری برای خرید سایر کالاهای اساسی باعث می‌شود دیگر مردم دغدغه کمبود یا نبود کالایی را نداشته باشند.

کد مطلب: ۱۲۸۰۰۳۹
لینک کوتاه کپی شد
خرید با کارت اعتباری دغدغه کمبود یا نبود کالای اساسی را از بین می‌برد

در شرایطی که موضوع قیمت نان باوجود گران‌نشدن هنوز از دغدغه‌های مردم است مسئله دیگر این است که مشخص نیست زمزمه‌هایی که درباره کارت‌های اعتباری برای خرید کالاهای اساسی وجود داردچه جزئیاتی دارد و بعد از این یارانه‌ها همچنان نقدی خواهد بود یا روش‌های دیگر پرداختی مانند یارانه کالا تجربه خواهد شد.

مدت‌هاست نان از چرخه تولید اصلی‌اش خارج شده است

مجید کریمی، اقتصاددان و مشاور وزیر اقتصاد در طرح ساماندهی یارانه نان در گفت‌وگو با پانا گفت: «مسئله ساماندهی یارانه نان از آنجایی مهم شد که از یکسو نان به‌عنوان خوراک دام استفاده می‌شود و از سوی دیگر مسئله قاچاق آرد مخصوص پخت نان سنتی وجود دارد و هردوی این‌ها باعث می‌شود چرخه تولید نان از مسیر اصلی خودش خارج شود. به همین دلیل دولت سیزدهم همت کرد تا این مسئله را ساماندهی کند.»

وی افزود: «بنا بر این گذاشته شد که یارانه به ابتدای چرخه پرداخت نشود و به انتهای چرخه برسد، البته در انتها هم باز قرار نیست که به مصرف‌کننده پرداخت شود بلکه این یارانه به یکی مانده به آخرین حلقه قبل از مصرف‌کننده باید پرداخت شود.»

نانوا آرد را گران می‌خرد اما با حمایت دولت ارزان به مشتری می‌فروشد

کریمی روند اجرای طرح ساماندهی را اینگونه شرح داد: «بناست افرادی که می‌خواهند گندم وارد کنند با ارز نیمایی (و نه ترجیحی) اقدام به واردات کنند. در ادامه نانوا که آرد را به نان تبدیل کرد به‌جای اینکه باقیمت بالایی که برایش تمام‌شده نان را به مشتری بدهد با همان قیمت قبلی بدهد اما مابه‌التفاوت را دولت به نانوا پرداخت می‌کند. فرض کنید اگر قیمت نان 7 هزار تومان است، 2 هزار تومان مصرف‌کننده می‌پردازد و مابقی را دولت با توجه به زیرساخت فنی که فراهم کرده است، به نانوا می‌پردازد. بناست با ساماندهی که انجام می‌شود و زیرساخت‌هایی که فراهم می‌شود تلفاتی که در چرخه تولید نان وجود دارد از بین برود.»

اصلاح قیمت نان بستگی به نتیجه اجرای طرح پایلوت زنجان دارد

این اقتصاددان زمان اجرایی‌شدن این طرح را منوط به نتیجه خروجی طرح پایلوتی که در زنجان در حال اجراست عنوان کرد و گفت: «در پایلوت زنجان چه به لحاظ زیرساخت فنی و چه به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری چند مدل در حال آزمایش است. رفتار اقتصادی مردم، خطاهایی‌ که به لحاظ سخت‌افزاری وجود دارد و توجیه اقتصادی این طرح همه در پایلوت زنجان در حال آزمایش است و در این حالت قابل تعمیم به کل کشور است.»

وی درباره روند اصلاح قیمتی نان گفت: «اکنون دولت یارانه را می‌پردازد و به‌هیچ‌عنوان قیمت نان گران نمی‌شود. اکنون پایلوت زنجان در فاز آزمایشی است و هرزمان نتیجه مشخص شد و اشکالات کار برطرف شد این طرح به کل کشور تعمیم داده می‌شود.»

حذف یارانه قرار نیست کسری بودجه را جبران کند

کریمی درباره دلایل بازنگری در توزیع عادلانه یارانه در دولت سیزدهم عنوان کرد: «هدف این بوده که یارانه‌ای از بیت‌المال برای مردم خرج شود و به کالاهای مصرفی و اساسی همین مردم تعلق بگیرد اما این یارانه‌ها به مردم نرسیده است. حالا دولت سیزدهم بنا را گذاشته تا این یارانه به مردم برسد. با این حذف یارانه، نه قرار است کسری بودجه‌ای جبران شود و نه قرار است در جیب دولت برود. فقط با ارتقای تخصیص یارانه این زنجیره مدیریت شود تا میزان تلفاتی که رخ داده به حداقل برسد.»

کارت‌ بانکی یا کارت اعتباری برای خرید کالاهای اساسی

کریمی با اشاره به اینکه قرار نیست کالاهای اساسی که مشمول یارانه نقدی یا کالابرگ و روش‌های این‌چنینی می‌شوند فقط در فروشگاه‌های محدودی ارایه شوند، اعلام کرد: «قطعاً حداکثر پوشش کالاهای مصرفی مردم را خواهیم داشت. بنا این است که مردم از طریق همان کارت‌بانکی بتوانند خرید کنند. مانند کارت اعتباری مترو که فقط کارت کشیده می‌شود و مبلغ مشخص کسر می‌شود. در واقع دولت به دنبال کانالیزه‌کردن اعتبار خرید کالاهای اساسی است. فرد با این کارت اعتباری می‌داند که چه تعداد روغن یا چه تعداد مرغ می‌تواند بخرد. پس در این حالت مردم سبد مشخص کالایی دارند و دیگر نگران افزایش قیمت یا کمبود فلان کالا نیستند. پس سخت‌افزار جدیدی تعریف نمی‌شود و هرکسی با کارت‌بانکی خودش روی دستگاه‌های کارت‌خوان موجود می‌تواند کارت بکشد و خرید کند.»

وی با اشاره به اینکه تعریف کارت اعتباری برای خرید کالاهای اساسی نگرانی مردم از نبود یا کمبود کالا را برطرف می‌کند، اظهار کرد: «هدف از یارانه این بوده که کالا ارزان به دست مصرف‌کننده برسد. اما موضوع اینجاست که وجوه دیگری از وضعیت اقتصادی کشور با این طرح مخلوط می‌شود و بازگو می‌شود مانند موضوع اصلاح ساختار بودجه کشور، مشکلات سیستم بانکی، بهینه‌کردن سیاست‌های ارزی و غیره درحالی‌که آن وجوه باید در قالب بسته‌های سیاستی خودش تعریف و بررسی شود. این طرح هدف مشخصی دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار