آیا خوردن سرکه سیب وزن را کاهش می‌دهد

تهران (پانا) - تاثیر سرکه سیب در کمک به کنترل اوج‌گرفتن‌های قند خون پس از غذا خوردن در برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و کاهش میزان کلسترول LDL (کلسترول بد) ثابت شده است، اما آیا داده‌های علمی از استفاده از آن به عنوان روشی برای کاهش وزن حمایت می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۸۰۰۱۹
لینک کوتاه کپی شد
آیا خوردن سرکه سیب وزن را کاهش می‌دهد

به گزارش همشهری آنلاین، سرکه سیب از فراوری، تقطیر و تخمیر سیب ساخته می‌شود. اسید استیک ماده فعال موجود در سرکه سیب (و همه سرکه‌ها است) و احتمالا عامل سودمندی‌های بهداشتی آن است. اما ماهیت اسیدی این ماده و احتمال آسیب رساندن آن به مینای دندان و پوشش مجرای گوارش در صورت خورده شدن به طور رقیق‌نشده در مقادیر زیاد استفاده از آن را هم برای بررسی‌های پژوهشی و مصارف معمول محدود می‌کند. اما سازندگان مکمل‌ها با ساختن آن به صورت قرص و کپسول خوردن آن برای مصرف‌کنندگان آسان کرده‌اند.

بررسی‌های علمی درباره توانایی سرکه سیب در کمک به کاهش وزن محدود هستند. یک بررسی کوچک در وزن‌های ۳۹ شرکت‌کننده که دو قاشق غذاخوری سرکه سیب معمولی را به طور روزانه خورد بودند، پس از ۱۲ ماه کاهش ۱.۳ تا ۱.۸ کیلوگرم کاهش یافت. در یک بررسی بزرگ شامل ۱۷۵ فرد دارای اضافه وزن که ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب در روز خورده بودند، پژوهشگران کاهش وزن مشابهی در حد یک تا ۱.۸ کیلوگرم را مشاهده کردند. این مقدار کاهش وزن گرچه قابل‌توجه است، در مقایسه با رژیم‌های ثابت‌شده دیگر برای کاهش وزن، ورزش و برنامه‌های ترکیبی کاهش وزن چندان زیاد نیست.

برخی از بیماران به طور موردی گزارش می‌دهند که خوردن یک قاشق سرکه سیب رقیق در رژیم غذایی‌شان باعث احساس پری سریع‌تر و کاهش تمایل‌شان به خوردن میان‌وعده در فاصله شام تا موقع خواب می‌شود. یک بررسی کوچک نشان داده است که میزان سیری (احساس پری) ببا میزان اسید استیک مصرف‌شده در افراد مورد آزمایش ارتباط دارد. بنابراین ممکن است سرکه سیب با مهار کردن اشتها به کاهش وزن کمک کند. اما تا زمانی پژوهش‌های قوی‌تری در این باره انجام شود، نمی‌توان با قطعیت در این باره اظهار نظر کرد.

البته سرکه‌هایی مانند سرکه بالزامیک همیشه جزء مهمی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای بوده‌اند که خواص سلامت‌بخش آن ثابت شده است. سرکه علاوه بر کمک به دیابتی‌ها در جلوگیری از اوج‌گیری میزان قند خون پس از وعده غذایی، به خاطر خواص آنتی‌اکسیدان آن که به کنترل یا کاهش کلسترول بد یا LDL هم کمک می‌کند، هم بررسی شده است. اگر پزشکتان افزودن سرکه به رژیم غذایی‌تان را پیشنهاد کرد، برای جلوگیری از عوارض احتمالی آن را با افزودن به سالاد و به طور رقیق‌شده به طوری که سه بخش روغن زیتون در مقابل یک بخش سرکه در سالاد موجود باشد، مصرف کنید.

یک رژیم غذایی سالم و حاوی مواد مغذی به همراه ورزش روزانه اساس هر برنامه کاهش وزن با تاثیر ثابت‌شده از لحاظ علمی است. انجام چنین کار به سادگی بالا انداختن یک قرص نیست، اما منافع آن به طور فوری آغاز می‌شود و برای سال‌های آینده سالم زندگی شما ادامه پیدا می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار