مدیرعامل شرکت ملی نفت:

«گواهی سپرده نفتی» به زودی در بورس انرژی منتشر می‌شود

تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به انتشار گواهی سپرده نفتی گفت طبقه‌ای تازه از دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم می‌شود و بازاری نو برای نفت خام و میعانات گازی فراهم می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۷۹۰۶۰
لینک کوتاه کپی شد
«گواهی سپرده نفتی» به زودی در بورس انرژی منتشر می‌شود

به گزارش مهر، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت در نشستی خبری در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با تأکید بر اینکه هر نوع نقدی از سوی رسانه ها، قابل تأمل و تقدیر است، گفت: این نمایشگاه به معنای واقعی کلمه بالاتر از نمایشگاه به معنای محل عرضه است، بلکه در بیان ارائه عملکرد و چشم انداز صنعت نفت و نماد اقتدار دانش بنیان است.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه ایران قادر است به صورت پایدار و با ثبات در مناسبات حضور داشته باشد، گفت: مهمترین رویکرد توجه به طرفیت های مردمی و باورمندی به توان داخلی و بومی متخصصان ایرانی است.

به گفته وی، حضور ۱۰۰ شرکت دانش بنیان و استارتاپ در این نمایشگاه از ویژگی های بارز این نمایشگاه است.

این مقام مسوول با اشاره به شرکت های دانش بنیان، افزود: اقدامات جدیدی در این زمینه در حال شکل گیری است. رویکرد شرکت ملی نفت برای استفاده از شرکت دانش بنیان، افزایش تولید، بهره وری و تولید محصولات جدید است. به منظور بهره بری حداکثری از توان شرکت های دانش بنیان سه مدل برای استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان طراحی کردیم که در حال اجرا است.

وی تاکید کرد: نخستین مدل این است که از توانمندی یک شرکت دانش بنیان در یک قرارداد مانند احیای چاه های کم بازده یا به منظور ساخت بار اول استفاده کنیم.

خجسته مهر ادامه داد: مدل دوم این است که به زنجیره ای از شرکت های دانش بنیان در بحث ساخت و توسعه شکل دهیم.

وی در بیان مدل سوم گفت: مدل سومی که برای حمایت از دانش بنیان ها در نظر گرفتیم که جدید است و مصدا هم افزایی هست، تشکیل جی سی های فناورانه است که این جی سی ظرفیت ایجاد صدها شرکت دانش بنیان را دارد و در حال بررسی هستیم که چه مجموعه ای می تواند در این زمینه عهده دار مسوولیت شود. این شیوه میتواند سهم ۲ درصدی دانش بنیان ها را به ۵ رصد برساند.

وی درباره راهکارهای رفع خلأهای ایجاد زیست‌بوم نوآوری و فناورانه تصریح کرد: یک راهکار تقویت صندوق‌های سرمایه‌گذاری است از طرفی سرمایه‌گذاران باید بدانند سرمایه‌گذاری بی‌خطر منسوخ شده است، از طرف دیگر باید برای مالکیت معنوی وزن قائل شویم و ریسک فناوری‌ها را بیمه کنیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان پا بگیرند و تلاش کنیم آنها در فهرست‌های معتبر قرار گیرند.

قرارداد ۷.۵ میلیارد دلاری برای توسعه میدان آزادگان شمالی و جنوبی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اقدام‌های فشرده دولت سیزدهم در ماه‌های گذشته گفت: همسو با برنامه توسعه حداکثری میدان‌های نفت و گاز و استفاده از توان حداکثری مجموعه شرکت‌های ایرانی فاز دوم میدان آزادگان شمالی و طرح در حال اجرای میدان آزادگان جنوبی و فاز دوم میدان آزادگان جنوبی طی قراردادی با مجموعه شرکت‌های اکتشاف و تولید و سرمایه‌گذاران در قالب کنسرسیوم به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است که در چند ماه آینده امضا می‌شود، این ظرفیت عظیمی است که می‌تواند تحولی در اقتصاد جمهوری اسلامی باشد و تصمیمی است که در مجموعه وزارت نفت گرفته شده است و برای آن از کارهای مقدماتی عبور کردیم و ان‌شاءالله در چند ماه آینده به ثمر برسد.

خجسته‌مهر با بیان اینکه این قرارداد انحصاری و در اختیار چند شرکت خاص نیست، گفت: برای توسعه این میدان‌ها یک شرکت صاحب‌صلاحیت تشکیل خواهد شد و بقیه ذیل این شرکت سهام‌دار خواهند بود، بنابراین قراردادی انحصاری نیست و قصد نداریم میدان به این بزرگی بین یک یا دو شرکت تقسیم شود، بلکه میان همه شرکت‌های توانمند تقسیم می‌شود.

« گواهی سپرده نفتی» شیوه ای نو برای فروش نفت و سرمایه گذاری مردم

وی با اشاره به فعالیت‌های تازه‌ای که برای تأمین منابع مالی و احراز نقدینگی شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود، تصریح کرد: در شرکت ملی نفت ایران برای یک طرح به جمع‌بندی رسیدیم و با بانک مرکزی جمهوری اسلامی با بورس انرژی با سازمان برنامه و بودجه مذاکره کردیم و در حال مذاکره برای دریافت مجوز هستیم.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: این طرح که با نام گواهی سپرده کالایی نفت شناخته می‌شود، قرار است همسو با اقتصاد مقاومتی و مردمی‌سازی اقتصاد باشد و به تنوع روش‌های فروش در شرکت ملی نفت ایران کمک کند.

خجسته‌مهر از این روش به‌عنوان ابزاری نو که ایجاد شده است یاد کرد و گفت: طبقه‌ای تازه از دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم می‌شود و بازاری نو برای نفت خام و میعانات گازی فراهم می‌شود. به این ترتیب مردم قادر خواهند بود به‌صورت اوراق بهادار با پشتوانه نفت شکلی نوین از سرمایه‌گذاری و پس‌انداز را تجربه کنند که سبب ثروت‌اندوزی ملی می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش‌تر تلاش‌هایی به این منظور انجام شده بود، گفت: این روش می‌تواند کنترل‌کننده تورم و ایجادکننده رونق اقتصادی در سطح کلان شود.

آخرین وضعیت سرمایه گذاری هولدینگ ها در بالادست نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در تشریح تمایز فعالیت شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم گفت: هدایت بلوک‌های نقدینگی یکی از تفاوت‌های ما با دولت‌های پیشین بود و ما صنایع پایین‌دست را قانع کرده‌ایم برای تأمین خوراک خود سرمایه‌گذاری کنند و از محل سود سرشار سالانه خود در طرح‌ها آورده داشته باشند و پس از دریافت اصل و فرع سرمایه خود به آنها تضمین تأمین خوراک ۱۰ تا ۲۰ ساله می‌دهیم.

خجسته‌مهر ادامه داد: خوشبختانه در اسفندماه گذشته نزدیک به ۵۰۰ میلیون یورو در ماهشهر برای هشت بسته کاری نفت‌خیز جنوب به‌منظور جمع‌آوری گازهای مشعل و تأمین خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج ‌فارس سرمایه‌گذاری از سوی پایین‌دست محقق شد، فردا نیز تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های پتروشیمی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار امضا می‌شود تا در مدت ۶ ماه اطلاعات این میدان‌ها بر اساس قرارداد محرمانگی در اختیار قرار گیرد و برای تهیه طرح جامع توسعه (MDP) اقدام کنند.

وی در تشریح این تفاهم‌نامه‌ها گفت: پتروشیمی‌های باختر، پتروفرهنگ، پارس، پتروزاگرس، بازنشستگی نفت، پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس، پارسیان سپهر و اویک طرف ما در این قراردادها هستند.

معاون وزیر نفت درباره اینکه از مجموع ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار قرارداد امضاشده در دولت سیزدهم چه مقدار آن مربوط به شرکت ملی نفت ایران است، اظهار کرد: سهم شرکت ملی نفت ایران از امضای قراردادهای قطعی و تنفیذشده، همچنین تفاهم‌نامه ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است که از این مقدار ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار قرارداد و بقیه تفاهم‌نامه است.

خجسته‌مهر درباره توسعه میدان آرش هم اظهار کرد: برای توسعه میدان گازی آرش مصوبه شرکت ملی نفت ایران را داریم تا بتوانیم با انتقال جکت و سکو، همچنین انتقال دکل، کار حفاری را آغاز کنیم، با انتقال دکل در نخستین فرصت کار آغاز می‌شود.

وی درباره رسیدن تولید روزانه به رقم ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه هم با بیان اینکه هر برنامه‌ای دارای الزام‌ها و مفروض‌هایی است که مهم‌ترین آن انجام سرمایه‌گذاری است، افزود: دو روش برای اجرای برنامه داریم پایین به بالا (BOTTUM) UP) یا بالا به پایین (TOP DOWN). اولی آرزو است و دومی واقع‌گرایانه.

برنامه افزایش ۵.۷ میلیون بشکه‌ای نفت کارشناسی است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه دستیابی به تولید روزانه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه تقلیدی نیست و کار کارشناسی است، ادامه داد: جزئیات کامل این افزایش تولید میدان به میدان مشخص شده است، هنر ما باید این باشد که برنامه با قطعیت بالا اجرا شود.

خجسته‌مهر با بیان اینکه برنامه هشت ساله افزایش تولید نفت ایران که از کف سازمان آمده تدوین شده است، اظهار کرد: این برنامه در اتاقی محصور تدوین نشده، همه تلاش ما این است که کار کارشناسی را قبول کنیم و این موضوع در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و شورای معاونین وزارت نفت تصویب کردیم.

وی درباره فروش نفت با توجه به تنش روسیه و اوکراین و تحریم نفتی روسیه اظهار کرد: بازار فروش نفت بازاری انعطاف‌پذیر است و تنها به قیمت مربوط نمی‌شود، همواره شنیده‌ایم نفت لزوماً یک کالای اقتصادی نیست و فروش نفت به عوامل ژئوپلیتیک بستگی دارد.

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه بازار نفت رقابتی است و باید تمام هم و غممان پس‌گرفتن سهم‌مان از بازار و احیای مشتریان تازه باشد، اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران به‌دنبال فروش حداکثری نفت است و آمادگی داریم صادرات نفت را به دو برابر مقدار کنونی برسانیم.

وی درباره مقدار تهاتر نفت هم در دولت سیزدهم پاسخ داد: تهاتر نفت بیشتر با کالا بوده است و تاکنون تهاتر با سرمایه‌گذاری نداشته‌ایم.

خجسته‌مهر درباره رقم سرمایه‌گذاری مدنظر در بخش بالادست گفت: بنا است ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای بالادست انجام شود که ۹۰ میلیارد دلار مربوط به نفت و ۷۰ میلیارد مربوط به گاز است که از طرق مختلف از جمله منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران از محل ۱۴.۵ درصد و دیگر منابع درآمدی شرکت ملی نفت ایران مانند مایعاتی که فروخته می‌شود و بخشی از محل ماده ۱۲ رفع موانع تولید و بخشی از محل سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی تأمین می‌شود.

توانایی افزایش ۲ برابری صادرات را داریم

وی درباره اینکه سناریوی شرکت ملی نفت ایران در شرایط تحریمی یا رفع تحریم‌ها چیست، گفت: اکنون که تحریم‌ها باقی‌ مانده است ۴۰ درصد به فروش نفت افزوده‌ایم، پیش‌تر نظر مقام معظم رهبری این بود که تحریم‌ها را دور بزنیم، اما در یکی دو سال اخیر اعلام کردند ‌چنین فعالیتی انفعالی است که بنشینیم تا ببینیم دشمن چه می‌کند و بعد اقدام کنیم. حالا به فرموده ایشان باید سیاست فعال داشته باشیم و به‌ هیچ‌وجه نگذاریم بلکه تحریم به‌وجود آید و امیال دشمن را در نطفه خفه کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: اگر فشارهای بین‌المللی برطرف شود آماده‌ایم صادرات را تا دو برابر افزایش دهیم.

خجسته‌مهر درباره روابط ایران و روسیه در زمینه نفت گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی در آغاز به‌کار دولت سیزدهم هدفی را تعریف کرد و اکنون موفق شده است دیپلماسی انرژی را به دیپلماسی میدان تبدیل کند. خوشبختانه مناسبات راهبردی بالفعلی با روسیه داریم، زمانی می‌گفتیم دیپلماسی بالقوه، اما اکنون با روسیه دیپلماسی بالفعل داریم و در سفر رئیس‌جمهوری قراردادهای قطعی را با روسیه امضا کردیم و هم‌اکنون ۵ قرارداد از سوی روسیه در حال توسعه است و دو میدان دیگر هم به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی درباره روابط شرکت ملی نفت ایران با جمهوری آذربایجان گفت: خوشبختانه روابط با جمهوری آذربایجان از مصادیق دیپلماسی انرژی است که بسیار سریع شکل گرفت. مصداق آن مناسبت راهبردی بسیار ارزشمندی به نام سوآپ گازی است و بر اساس آن گازی که از ترکمنستان دریافت می‌شود، بخشی به جمهوری آذربایجان می‌رود و بخشی به‌عنوان نیاز کشور در شمال کشور استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره همکاری با جمهوری آذربایجان در دریای خزر نیز توضیح داد: در سفر وزیر راه و شهرسازی به جمهوری آذربایجان هیئتی از شرکت نفت خزر همراه شد و تفاهم‌نامه‌هایی در بخش‌های مختلف مطالعات و پیشنهادهای توسعه‌ای نفت خزر در آینده امضا شد، اما به‌کار اجرایی نرسیدیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار