وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پانا:

هر روز صبح در قرارگاه درباره وضعیت موجودی مواد غذایی بحث می‌شود

ورود قرارگاه خاتم به زهکشی اراضی شمال است نه بازار برنج

تهران (پانا) - وزیر کشاورزی درباره فلسفه تشکیل قرارگاه امنیت غذایی گفت هر روز ساعت 6 تا 8 صبح جلسه این قرارگاه تشکیل می‌شود تا وضعیت تامین مواد غذایی رصد شود.

کد مطلب: ۱۲۵۴۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد
هر روز صبح در قرارگاه درباره وضعیت موجودی مواد غذایی بحث می‌شود

سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری این وزارتخانه که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، گفت: «با توجه به اینکه به پایان سال نزدیک می‌شویم، در این ایام موضوع تامین مواد غذایی رونق خاصی دارد. ما از آبان‌ماه برنامه‌ریزی برای بازار شب عید را شروع کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا 50درصد نیاز بازار از طریق توزیع هوشمند انجام شود. اثر تولید محصولات کشاورزی یک موضوع زمان‌دار است. برنامه‌ریزی برای تولیدات در سال بعد نشان داده می‌شود. اکنون براساس برنامه‌ریزی‌های گذشته عمل کرده و سعی می‌کنیم در حوزه برنج و سیب‌زمینی در طول سال زراعی به نتیجه برسیم. البته موضوع اقلیم نباید نادیده گرفته شود و حوادث غیر مترقبه مانند سیل اخیر که حجم زیادی از سیب‌زمینی‌های‌مان از دست رفت.»

20تا 30درصد تولید برنج در خشکسالی پارسال از دست رفت

وزیر جهاد کشاورزی درباره حوزه تنظیم بازار برنج گفت: «ما تولیدکننده برنج هستیم و البته یک میلیون تن هم وارد می‌کنیم. در سال گذشته دچار خشکسالی شدیم و میزان تولید کاهش داشت این موضوع 20تا30 درصد در حوزه تولید برنج اثر داشت و با برنج خارجی کسری‌ها را تامین می‌کنیم. وضعیت مطلوبی در ذخایر برنج داریم و کسری‌ها سریع تامین می‌شود. اکنون هم با توزیع برنج خارجی تنظیم بازار سریعا انجام می‌شود. در توزیع هوشمند هم برنج ایرانی داریم و هم خارجی با قیمت مناسب انجام می شود.»

وی درباره شایعات اختلال در باز روغن اعلام کرد که بهترین ذخایر را داریم و مشکلی نخواهیم داشت.

ساداتی‌نژاد درباره مرغ قطعه‌بندی نیز گفت: «موضوع قطعه‌بندی مرغ و گوشت دغدغه ماست. ما قیمت مشخصی در مرغ و گوشت داریم اما در قطعه‌بندی نرخ‌های دیگری اعلام می‌شود و این هفته قیمت نهایی اعلام خواهد شد.»

وی درباره بازار نهاده‌های دامی گفت: «نهاده‌های دامی که با ارز ترجیحی وارد می‌شود بر اساس سهمیه‌بندی‌ها تخصیص‌های‌شان انجام می‌شود. اکنون توزیع‌ها به خوبی صورت می‌گیرد. درباره تامین ارز در دولت سیزدهم شرایط خوبی داریم و ماهیانه یک میلیارد ریال تامین ارز داریم که به نهاده‌های دامی اختصاص پیدا کرده و مانده‌ها هم درحال انتقال است. برای ماه‌های بعدی به دستور رییس جمهوری ارز لازم تخصیص داده شده و در فروردین هم به رویه سال‌های قبل سعی می‌کنیم این طرف سال تامین ارزی‌اش انجام شود.»

بازرس‌های وزارت صمت به وزارت کشاورزی منتقل شدند

ساداتی‌نژاد درباره بازرسی‌هایی که وزارت کشاورزی انجام می‌دهد، گفت: «بعد از سال 1342 و انقلاب سفید پنج اتفاق برای کشاورزی افتاد و کمر کشاورزی شکسته شد. در سال 92 قانون انتزاع تصویب شد اما اجرایی نشد، برای اولین بار بعد از 60 سال تجارت بازار کشاورزی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت. طبیعتا وزارت کشاورزی تجربه بازرسی نداشته اما حدود 328 بازرس از وزارت صمت به این وزارتخانه منتقل شده‌اند. همچنین از بسیج هم کمک گرفتیم تا موضوع بازرسی به خوبی انجام شود.»

ورود قرارگاه خاتم به زهکشی اراضی شمال است نه بازار برنج

ساداتی‌نژاد درباره واگذاری بازار برنج به قرارگاه خاتم گفت: «در شمال کشور سه استان گیلان و مازندران و گلستان قطب تولید برنج است و برنامه‌ریری انجام شده تا بتوانیم یک میلیون تن برنج کسری در شمال کشور تولید شود و به آب اضافه هم نیاز نیست و با آب سبز این مهم قابل انجام است. 1.2 میلیون هکتار از اراضی‌مان را باید به سمت زهکشی ببریم که بودجه و زمان زیادی نیاز دارد با توحه به تامین مالی این پروژه در حال بررسی هستیم. اکنون یکی از مجموعه‌های مهم زهکشی در شمال قرارگاه خاتم است و گفت و گویی انجام شده تا در این بخش از آنها کمک بگیریم.»

هر روز صبح در قرارگاه درباره قیمت مواد غذایی بحث می‌شود

سادتی‌نژاد در پاسخ به سوال پانا مبنی بر اینکه با وجود ستاد تنظیم بازار فلسفه تشکیل قرارگاه امنیت غذایی در وزارت جهاد چیست؟ اظهار کرد: «ستاد تنظیم بازار را داریم که رییس جمهوری در آن حضور دارد و وزارتخانه‌های مرتبط نیز حضور دارند. این ستاد دو کارگروه مهم دارد. یکی از این دو تنظیم بازار محصولات کشاورزی است که در اختیار وزارت کشاورزی است و ما دستورات لازم را می‌گیریم و اعلام می‌کنیم.»

وی افزود: «در موضوع صنایع غذایی مردم هر روز با آنها درگیر هستند و از این جهت حساسیت بالا بوده پس هر روز باید رصد شود.»

وی گفت: «قیمت همه اقلام مهم است اما مواد غذایی مهم‌تر است چون جنسش با محصولات صنعتی متفاوت است و قرارگاه امنیت غذایی برای رصد روزانه راه‌اندازی شده است. ما هر روز 6تا 8 صبح جلسه داریم و بازار را رصد می‌کنیم و اینکه مواد غذایی تامین هست یا نه و موازی کاری با بحث تنظیم بازار ندارد. تصمیمات قرارگاه اگر نیاز به تصویب داشته باشد به تنظیک بازار می‌رود و در این مدت قرار گاه موفق عمل کرده است زیرا اجزای این زنجیره مهم دور هم تصمیم می‌گیرند.»

فقط 4 درصد زمین‌های کشاورزی سند دارد

وزیر جهاد کشاورزی درباره سند اراضی کشاورزی عنوان کرد: «در حوزه اسناد اراضی وضع خوبی نداریم و فقط 4 درصد اراضی کشاورزی ما سند دارند. این برازنده نیست و عمده کشورهای دنیا «کاداکس» دارند اما در ایران هنوز با معیارهای جهانی فاصله داریم. یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم این است که مابقی 96درصد اراضی را سنددار کند و باید بین دو قوه همکاری باشد. در روزهای سه شنبه هر هفته برای صدور اسناد کشاورزی جلسه داریم و رصد می‌کنیم.»

سیب زمینی را وارد می کنیم تا بازار تنظیم باشد

وزیر جهاد کشاورزی درباره واردات سیب زمینی گفت: «اکنون 600هزار تن سیب زمینی در انبار داریم و به زودی حجم زیادی هم وارد بازار می‌شود. بخشی از سیب‌زمینی تولیدشده در سیلاب از دست رفت اما سوداگران سریع به میدان آمدند و قصد به هم زدن بازار را داشتند. کشاورزی اقتصاد است و واردات و صادرات در کشاورزی هم بد نیست. مهم این است که تنظیم بازار داشته باشیم.»

در انتها محمد قربانی، معاون اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امروز از 1715پروژه با حجم سرمایه‌گذاری 7186 میلیاردتومان بهره‌برداری می‌شود، گفت: «مجموع این پروژه‌ها در همه حوزه‌هاست و بیشترین سهم تعداد پروژه متعلق به پروژه‌های باغبانی است و صنایع کشاورزی و آب و خاک و دامی به ترتیب سهم بعدی این پروژه‌ها هستند.»

وی با اشاره به اهمیت ارتقای کشاورزی در دولت سیزدهم، گفت: «حجم سرمایه‌گذاری در سال بعد دو برابر می‌شود. در این میان استان اصفهان بیشترین پروژه‌ها را تحت پوشش دارد و البته بیشترین حجم اعتبار را هم دارد. رتبه‌های بعد متعلق به سیستان بلوچستان و بعد خراسان رضوی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار