امروز: سه شنبه 14 تیر 1401 - 10:26 تبلیغات
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • دانش‌ آموز خبرنگار
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا اقتصادی

اعتراض به شیوه‌نامه تشخیص صلاحیت مهندسان طراح و ناظر

اعتراض به شیوه‌نامه تشخیص صلاحیت مهندسان طراح و ناظر

1/30/2022 10:26:00 AM
1/30/2022 10:26:00 AM
یکشنبه 10 بهمن 1400 - 10:26
مسکن

تهران (پانا) - اعتراض به شیوه‌نامه تشخیص صلاحیت مهندسان طراح و ناظر و تجمع چندباره مهندسان ادامه دارد.

اسفند سال گذشته ،وزیر پیشین راه و شهرسازی با اشاره به لزوم تجدید ساماندهی، افزایش کیفیت ارایه خدمات مهندسی و در راستای اجرای مواد ۱۳ و ۱۵ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، شیوه نامه تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی طراح و ناظر” را به مدیران کل راه و شهرسازی استانها ابلاغ کرد.

مکاتبه با وزارت راه برای تعلیق شیوه نامه

این شیوه نامه از همان روزهای نخست و پس از ابلاغ ،مورد انتقاد سراسری شرکتهای حقوقی طراح و ناظر قرار گرفت،به طوری که مکاتبات متعددی از سوی پیشکسوتان صنف مهندسی،برای توقف این شیوه نامه با مسوولان صورت گرفت.

شاخص ترین این مکاتبات مربوط به نامه نگاری احمد خرم ،ر ئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان بوده است که در دو نوبت از وزیر فعلی و پیشین راه و شهرسازی درخواست کرد که این شیوه نامه متوقف شود.

در بخش های از این نامه همچنین خرم اذعان داشته است ،وزارت راه در تدوین این شیوه نامه، هیچ یک از پیش نویش‌های متن اولیه و نیز اصلاحی برای اخذ نظر رسمی به شورای مرکزی ارسال نکرده است و این شیوه نامه علی رغم داشتن نقاط قوت ،در مواردی مغایر با آیین نامه اجرایی قانون است و از آنجا که تاثیر قابل توجهی نیز در نحوه ارایه خدمات مهندسی اعضای حقوقی این سازمان ایجاد خواهد کرد ،می تواند سبب تضییع حقوق مکتسبه و قانونی اشخاص حقوقی عضو سازمان شود.

اما بی نتیجه ماندن مکاتبات مکرر ،در نهایت سبب شده که مهندسان ناچار به تجمع در برابر ساختمان وزارت راه و شهرسازی برای پیگیری مطالبات خود شوند.

بدین ترتیب صبح امروز برای هفتمین بار ،مهندسان در برابر ساختمان اصلی وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند.

مهندس ابراهیمی از افراد حاضر در این تجمع به خبرنگار ما گفت: بعد از اعتراض سراسری جمع کثیری از مهندسان به این شیوه نامه ،جلسات مشترکی با حضور نمایندگان و پیشکسوتان حوزه مهندسی و کارشناسان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

وزارت راه از برگزاری جلسات با مهندسان منصرف شد

وی با اشاره به اینکه برگزاری این جلسات فرصت مغتنمی برای بازنگری این شیوه نامه بود و جمع بندی های خوبی نیز در این زمینه صورت گرفت اظهارداشت: اما متاسفانه در ادامه،وزارت راه از برگزاری این جلسات انصراف داد و حاضر به تداوم این مذاکرات ثمربخش که ماحصل آن می توانست به نفع طرفین باشد،نشد .

کاشانی از دیگر مهندسان حاضر در جمع، در تحلیل دلایل انصراف وزارت راه از تعامل و برگزاری جلسات با نمایندگان مهندسان گفت: به نظر می رسد مسایل حیثیتی عمده ترین عامل عقب نشینی مسوولان ذی ربط،از مذاکره با مهندسان باشد.

وی افزود: این شیوه نامه برای اولین بار توسط وزیر پیشین راه و شهرسازی در اواخر اسفند ماه سال گذشته ابلاغ شد و در سال جاری نیز از سوی معاونت مسکن و ساختمان اصلاحیه ای برای آن صادر شده است، لذا به نظر می رسد که تجدیدنظر مجدد در این شیوه نامه،برای این وزارتخانه بار مسوولیتی و حیثیی به دنبال دارد و از این رو وزارت راه مایل نیست در این زمینه مجددا ورود پیدا کند.

فقط یک شرکت توانست خود را با شیوه نامه وفق دهد

علیدادی از دیگر مهندسان معترض به این شیوه نامه نیز با انتقاد از اینکه کارشناسان در تدوین و اصلاح این شیوه نامه به هیچ وجه از مهندسان نظرخواهی نکرده اند تصریح کرد: با وجود گذشت یکسال از ابلاغ این شیوه نامه،از ۳۷ هزار شرکت مهندسی در سراسر کشور،تنها برای یک شرکت،پروانه اشتغال حقوقی صادر شده است و این امر بیانگر آن است که تدوین این شیوه نامه بر اساس واقعیت های موجود ،صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: بر اساس مبانی تعریف شده در این شیوه نامه ،ظرفیت شرکت های حقوقی طراح و ناظر به نصف کاهش پیدا کرده ،این در حالی است که عرصه برای فعالیت شرکتهای مشاور نظام فنی و اجرایی کشور،به منظور فعالیت در ساخت و سازهای شهری فراهم شده است.

ابهام در فرمول وزارت راه، برای راستی آزمایی صلاحیت مهندسان مشاور

خدایار ،عضو سازمان نظام مهندسی تهران نیز گفت: باید مشخص شود وزارت راه بر اساس کدام شاخص و فرمول،فرش قرمز برای حضور مهندسان مشاور نظام فنی و اجرایی کشور به منظور ورود به عرصه ساخت و سازهای شهری پهن کرده است.

به نظر می رسد که لازم است این وزارتخانه مجددا با نمایندگان این صنف اقدام به برگزاری جلسات مشترکی کند و در نهایت با انجام اصلاحات لازم ،مانع از تعطیلی شرکتهای مهندسی طراح و ناظر شود.

گفتنی است صبح امروز،جمع کثیری از مهندسان طراح و ناظر برای هفتمین بار در برابر ساختمان وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند و خواستار ابطال شیوه نامه تشخیص صلاحیت مهندسان طراح و ناظرشدند.

شیوه‌نامه صلاحیت مهندسان
اخبار مرتبط
  • ۸ پروژه فرودگاهی به ارزش ۳۰۱ میلیاردتومان افتتاح و بهره‌برداری می‌شود

  • امکان ویرایش اطلاعات سکونتی دریافت‌کنندگان پیامک خانه خالی وجود دارد

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • ضرورت آموزش دانش‌آموزان برای حضور در بورس

  • ۵ شهر خنک ایران برای مسافرت در تابستان

  • دیدار وزرای خارجه ایران و آذربایجان

  • افتتاحیه طرح تثبیت و یادگیری

  • افتتاح نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری تهران

  • اجرای نمایش «بی‌چرا زندگان»

  • آلودگی شدید هوای پایتخت به روایت تصویر

  • مکاتبه اعضای شورا با رییس‌جمهوری درباره ترمیم حقوق کارکنان رسمی شهرداری تهران

  • آسمان 16 استان غبارآلود است

  • ۳ اقدام وزارت راه ‌برای ساماندهی بازار اجاره‌بها و کمک به مستاجران

  • شناسایی ۱۰۰۷ بیمار و ۸ فوتی کرونایی در شبانه‌روز گذشته

  • دومین روز نشست صمیمانه مدیران سازمان دانش‌آموزی سراسر کشور

  • تفاوت قیمت دلار توافقی و مسافرتی چقدر است؟

  • هشدار هواشناسی خوزستان مبنی بر ماندگاری گرد و خاک تا روز سه‌شنبه

  • امتحانات دانشجویان دانشگاه آزاد، فردا دایر است

  • درخواست رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از رییس مجلس

  • رقابت سخت تیم‌ملی در هفته سوم لیگ ملت‌ها

  • موج جدید کرونا آغاز شد

  • ارائه گزارش خزانه‌دار شورا از عملکرد مالی دو ماهه اول سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران

  • وزیر کشور: دیپلماسی شهری می‌تواند در دنیا اثرگذار باشد

  • تهران ظرفیت بسیار بالایی در حوزه اقتصاد دارد

  • آزمون‌های ۱۳ تیر ماه دانشگاه تهران لغو شد

  • هنوز جایگاه شهرداری‌ها در قانون اساسی به درستی تبیین نشده است

  • آینده بیت‌کوین چه خواهد بود؟

  • راه‌اندازی سامانه ملی یکپارچه شهرک‌سازی

  • ۷ اسنوکرباز به مسابقات رده‌های سنی قهرمانی جهان اعزام می‌شوند

  • هم‌افزایی ظرفیت‌های‌ ملی می‌تواند تحریم‌ها‌ را خنثی کند

  • آمار هفتگی فروش و تماشاگران تئاتر شهر و تالار هنر اعلام شد

  • مدافع خارجی استقلال قراردادش را برای دو فصل دیگر تمدید کرد

  • اسناد فروش ملک شرکت واحد اتوبوسرانی ارائه شود

  • سیدجواد هاشمی: از ترلان پروانه قطع امید کرده‌ام؛ او دیگر آهوی پیشونی سفید نیست

  • درخواست رئیس فدراسیون کشتی از دولت و مسئولان

  • انجام ۵۶ درصد از جابه‌جایی مسافران بین شهری توسط ناوگان اتوبوسی

  • طرح تعمیق و تثبیت یادگیری دانش‌آموزان در تابستان، حاکی از نگاه عدالت‌محور دولت و آموزش و پرورش است

  • گزارش تیم ارزیاب مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از زلزله بندر خمیر‌

  • برنامه پخش زنده فوتبال و مسابقات ورزشی امروز

  • کاهش ۱.۳ درصدی تردد در محورهای برون‌شهری

  • ثبت بالاترین میزان مصرف برق در خراسان جنوبی

  • مایلی کهن: طرح کنترل قیمت بازیکنان نمایشی است

  • واژگونی اتوبوس با 59 سرنشین در جاده بروجرد به اراک

  • اجرای تنبورنوازان جامی در تالار وحدت

  • دانش‌آموزان می‌توانند بازرسان کوچک آب باشند

  • روایت آغاز حرکت در مسیر شعر و ادبیات هم‌قدم با «ماشالله‌خان در دربار هارون‌الرشید»

  • احکام جدید کارکنان شهرداری تهران صادر شد؛ تصمیم‌گیری تازه درباره شیفت سوم

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم