رئیس سازمان سنجش در پاسخ به پانا اعلام کرد؛

تشریح تغییرات کنکور سراسری سال ۱۴۰۱

تهران (پانا) - رئیس سازمان سنجش از تحول اساسی در برگزاری آزمون سراسری خبر داد و گفت که تغییرات آزمون ۱۴۰۱ مبتنی بر ۲ قانون مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

کد مطلب: ۱۲۵۱۵۴۴
لینک کوتاه کپی شد
تشریح تغییرات کنکور سراسری سال ۱۴۰۱

عبدالرسول پورعباس در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه از تغییر نظام ساختاری در عملکرد سازمان سنجش خبر داد و گفت: طی سه سال آینده با برنامه‌ریزی‌هایی که می‌شود آزمون‌های تمام هوشمندی را برگزار کردیم.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: تغییراتی که از سال ۱۴۰۱ در برگزاری آزمون سراسری داریم مبتنی بر ۲ قانون است. یک مصوبه سال ۹۲ مجلس و دوم قانونی است که اخیرا در شورای عالی انقلاب فرهنگی طراحی و تصویب شد.

وی گفت: سال ۱۴۰۱ تنها تغییر آزمون در محتوا دو مساله است. بحث تاثیر سوابق است که از ۳۰ به ۴۰ درصد رسیده است و به شکل تاثیر مثبت است. همچنین تغییر سوالات آزمون از حالت کلیشه‌ای به محتوایی در چارچوب کتب درسی است.

ارتقای امنیت دفترچه‌ها و پاسخنامه‌های کنکور

پورعباس با بیان اینکه از همین الان مواردی از تقلب و دروغ درباره کنکور شناسایی شده‌ است، اظهار کرد: تیم امنیت آزمون از هم‌اکنون کار خود را آغاز کرده‌اند و دفترچه‌ها و پاسخنامه‌ها تا ۳ برابر ارتقای امنیت پیدا می‌کنند.

ساماندهی سهمیه‌های کنکور

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به سوال پانا درباره تعیین تکلیف سهمیه‌‌های کنکور گفت: ساماندهی سهمیه‌های کنکور در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد و نمایندگان سازمان سنجش نیز در شورا به شکل فعال شرکت دارند. شورای عالی انقلاب نسبت به سهمیه‌ها ورود کرده است تا این مساله ساماندهی شود. اکنون آیین‌نامه آن در حال تدوین است و به‌نظر می‌رسد شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال متعادل کردن سهمیه‌ها است و منتظر هستیم آیین‌نامه مربوطه نوشته شود و به صحن شورا برود.

پورعباس تاکید کرد: در آزمون سال 1401 سهمیه‌ها تغییری نمی‌کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ اولین قولی که به داوطلبان دادیم این است که دفترچه و پاسخ‌نامه آزمون ارتقاء پیدا کند، به این معنی که یک دفترچه عمومی و دو دفترچه تخصصی به همراه یک پاسخ‌نامه عمومی و دو پاسخ‌نامه تخصصی در بین داوطلبان توزیع شود.در گذشته روال به این صورت بود که پاسخ‌نامه‌های عمومی و تخصصی چهار تا چهار و نیم ساعت در دست داوطلبان قرار داشت و داوطلبان در این مدت موظف به پاسخگویی بودند، در کنکور ۱۴۰۱ ما اگرچه شمایلی از روند گذشته را خواهیم داشت اما در عین حال تغییراتی را در این روند اعمال می‌کنیم.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: یکی از تغییرات این است که پاسخ‌نامه‌ها حداقل ۷۰ تا ۸۰ دقیقه در اختیار داوطلب قرار داشته باشند و بعد از اتمام کار داوطلب با پاسخ نامه اول، پاسخ‌نامه بعدی به داوطلب داده شود که این تصمیم امنیت آزمون را به شدت تقویت می‌کند. به تبع تغییر دفترچه‌ها در آزمون ۱۴۰۱ ، تعداد سئوالات آزمون نیز تغییر خواهد کرد و ممکن است تعداد پنج یا شش سئوال کمتر از گذشته باشد اما در عین حال محتوایی کردن سئوالات مدنظر سازمان سنجش قرار دارد.

کنکور از سال 1402 به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان این‌که کنکور از سال ۱۴۰۲ به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود، اظهار کرد: اگرچه تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۱ شروع شده اما تغییرات اساسی و عمده آن از سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ اعمال خواهد بود و تصمیم داریم کنکور در این سال‌ها به صورت تمام الکترونیکی برگزار شود.

امنیت آزمون سراسری

وی درباره بحث‌های امنیت آزمون گفت: ما در سازمان سنجش گروه امنیت آزمون داریم که به موضوع ادعاهایی مبنی بر لو رفتن سوالات و تقلب و خرید و فروش سوالات کنکور تسلط دارد و همه این ادعاهای پوچ و دروغ را رصد می‌کند. فردی شناسایی شده که ۷۰ میلیون هم پول داده است اما حتی مجاز به انتخاب رشته هم نشده است. برخی با سیستم‌های آفلاین و برخی گوشی‌ها ممکن است تصاویری هم گرفته باشند اما همه این شبکه‌ها شناسایی شده اند و قبل از آزمون دستگیر می‌شوند. همچنین کیفیت چاپخانه سنجش را ارتقا می‌بخشیم. برای هر درس یک ستون پاسخنامه خواهیم داشت و سرعت عمل ایجاد می‌کنیم و سعی می‌کنیم بدون خطا پیش برویم.

هر ماه یک آزمون برگزار می‌شود

وی گفت: موضوع برگزاری حداقل دو بار در سال آزمون سراسری مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما با فرآیندی که ما طراحی می‌کنیم آزمون‌های الکترونیک تنها به دو بار اکتفا نمی‌شود و هر ماه یک آزمون برگزار می‌شود و فرد حداکثر ۲ مرتبه شرکت می‌کند.

پورعباس افزود: بعد از اینکه آزمون‌ها الکترونیک شد دیگر زمان خاصی برای شرکت در آزمون‌ها نخواهیم داشت. اولین آزمون الکترونیک ETS در کشور در سازمان سنجش برگزار شده و این تجربه در کشور وجود دارد. آزمون سازی سازمان سنجش توان دارد در هر دقیقه ۱۰ میلیون سوال ارائه کند. با تعامل فیمابین سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش قرار است آزمون‌های آموزش و پرورش هم هوشمند شود و با هوشمند مصنوعی سوالات تشریحی نیز تصحیح شود. هر چه تعداد آزمون بیشتری برگزار شود آرامش خاطر داوطلب هم بیشتر می‌شود. چند سنجش اما یک پذیرش در سال خواهیم داشت.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به تغییرات سوابق تحصیلی گفت: به نظر من به عنوان آزمون ساز، دیگر کنکور به معنای واقعی نداریم. ۶۰ درصد سوابق تحصیلی در نظر گرفته می‌شود و ترکیبی از سوابق تحصیلی و آزمون نتیجه سنجش فرد را نشان می‌دهد. اینکه یک سال فرد درس می‌خواند و در چهار ساعت نتیجه اش مشخص می‌شود استرس زیادی به داوطلب وارد می‌کند. از سوالات چهار گزینه‌ای، سوالات هم گزینه‌ای، سوالات پاسخ کوتاه، سوالات پاسخ بسته و حتی سوالات تشریحی گزینه‌هایی هستند که برای آزمون‌های هوشمند در نظر گرفته شده است که استرس را هم از بین می‌برد. کنکور اکنون یک مسابقه شدیدی است که بر روح و روان بچه‌های دانش آموز تاثیر می‌گذارد.

پورعباس تاکید کرد: اینکه سنجش برعهده دانشگاه‌ها گذاشته شود عملیاتی نیست. در دهه‌های گذشته که تعداد دانشگاه‌ها کم بود فرد برای پذیرش باید به چند شهر سفر می‌کرد اما اکنون عملاً این امکان برای دانشگاه‌ها وجود ندارد.

در کنکور 1402 آزمون عمومی نخواهیم داشت

وی درباره کنکور ۱۴۰۲ نیز گفت: موضوع منطقه بندی و سهمیه‌های یک و دو و سه و آزاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی مجدداً بررسی خواهد شد اما در کنکور ۱۴۰۲ زیرگروه‌ها و آزمون عمومی نخواهیم داشت. آزمون تخصصی گسترش پیدا می‌کند و با زمان بیشتری طراحی می‌شود.

رئیس سازمان سنجش درباره طراحی سوالات کنکور و تغییر طراحان گفت: سامانه‌ای طراحی کردیم که هر استاد دانشگاه یا هر معلمی در هر نقطه‌ای از کشور می‌تواند طراح سوال کنکور باشد و آن را داشبوردی که فرد دارد قرار دهد. برای استفاده از این سوالات هیات ممیزه سوال داریم که به صورت هوشمند سوالاتی که کدینگ شده اند و به خط کتاب رفرنس داده اند استفاده می‌کنند. مخزن سوالات همیشه پر بار است و دوره چرخه سوالات به صورت هوشمند اجرا می‌شود. ممکن است یک سوال تکرار شود اما پاسخ‌های آن متفاوت باشد. این تغییرات تا سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود.

پورعباس تاکید کرد: اکنون سنجش از پذیرش جدا است اما در اجرای آن تفاوت‌هایی وجود دارد. عملاً در دوره دکتری این اتفاق رخ داده است. روشی که فرد به دانشگاه‌ها درخواست بدهد و از سوی چند دانشگاه برای وی پذیرش صادر شود و فرد یکی را انتخاب کند در دنیا هم در حال منسوخ شدن است. دانشگاه‌ها با تعامل با سازمان سنجش و ضوابط و مقررات باید شرایطی ایجاد کنند که انتخاب رشته با شکل هوشمند صورت گیرد که این برنامه هم تا سال ۱۴۰۳ اجرا می‌شود.

رئیس سازمان سنجش درباره چگونگی شرکت در کنکور برای افرادی که فاقد سوابق تحصیلی هستند، گفت: جای هیچ گونه نگرانی نیست و تمامی افراد می‌توانند در آزمون شرکت کنند. در حال حاضر برای گروه‌های هنر و زبان سوابق تحصیلی موجود نیست. همچنین دانش آموزان فنی حرفه‌ای و یا کار دانش و یا دیپلمه‌های قدیم هم سوابق تحصیلی ندارند اما می‌توانند در آزمون شرکت کنند.

توضیح درباره نتیجه آزمون‌های شبهه‌دار

پورعباس درباره آزمون مجدد برای افرادی که آزمون‌ها شبهه‌دار تلقی شده بود گفت: این موضوع یک چاهی بود که برای ما کنده شده بود. در ابتدا یک هجمه و تجمعی در مقابل وزارت علوم در اعتراض به این وضعیت ایجاد شده بود. ابتدا عنوان شد ۸۰۰ نفر و بعد ۱۲۰۰ نفر و تا الان که ۲۷۰۰ نفر نیز گفته شده است که آزمون‌های آنها شبهه دار بوده است. البته این تعداد مربوط به سال‌های ۹۷ تا ۹۹ و همچنین ۶۰۰ نفر برای آزمون سال ۱۴۰۰ بوده اند. یک مقدار در این زمینه بی تدبیری سازمان سنجش و یک مقدار هم بی تدبیری سازمان‌های نظارتی رخ داده است.

وی گفت: پیش از این بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌ها این کار را می‌کردیم که هر میزان تخلفی که تا مهرماه اعلام می‌شد به سازمان سنجش رسیدگی می‌کردیم و بعد از مهرماه اگر عنوان می‌شد به آن دخالت نمی‌کردیم مگر در شرایط خاصی که تخلف کاملاً محرز باشد. برای شبهه در آزمون سه شاهد در نظر گرفته می‌شود که یکی از آنها اعلام تخلف بر اساس گزارش‌های مردمی است. بخش عمده‌ای از این گزارش‌های مردمی به نظر من دخترخاله پسرخاله ای است.

وی گفت: از نظر من آزمون ساز وقتی تعداد متقلبین یک آزمونی از حدی فراتر برود آزمون خدشه دار می‌شود. تقلب جزء آزمون است و ما باید به سمتی برویم که بستر تقلب را از بین ببریم. یکی از راهکارها این است که آزمون چهار ساعت نباشد. وقتی هر پاسخنامه را باید یک ساعته تحویل دهد دیگر فرصتی برای تقلب نمی‌ماند. برای موضوع آزمون شبهه دار اول به کمیسیون اصل ۹۰ رفتیم بعد ایده‌ای ارائه شد و همان ایده در کمیسیون آموزش مجلس هم مطرح شد و با اتفاق نظر همه از آن حمایت کرد. ایده این است که پرونده آنهایی که در هیات بدوی هستند بررسی مجدد صورت گیرد. پرونده آنهایی که به هیات تجدیدنظر رفته نیز بررسی شود که آیا تبرئه می‌شوند یا خیر. تاکنون یک هزار نفر در هیات بدوی تبرئه شده اند.

رئیس سازمان سنجش افزود: همچنین تنها گزارش‌هایی مورد توجه قرار می‌گیرد که متقن باشد، صورت جلسه ابزار و آلات داشته باشد و صورت جلسه وزارت اطلاعات هم ضمیمه شده و ارتباطات پولی و رد و بدل پول نیز تایید شده باشد. این تعداد کمتر از ۲۰۰ نفر هستند. اگر فردی تبرئه شده باشد مشکلی ندارد و می‌تواند تحصیل خود را ادامه دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار