پیروز ارجمند: فعالیت هنری‌ام را در اوج شروع کردم

تهران (پانا) - رادیو صبا در برنامه «صباهنگ» میزبان پیروز ارجمند موسیقی‌شناس خوب کشورمان بود.

کد مطلب: ۱۲۴۸۶۸۳
لینک کوتاه کپی شد
پیروز ارجمند: فعالیت هنری‌ام را در اوج شروع کردم

به گزارش روابط عمومی رادیو صبا، برنامه موسیقی محور «صباهنگ» هر روز با بخش های متنوع به معرفی موسیقی و هنرمندان این عرصه می پردازد این برنامه روز یکشنبه ۲۶ دی میزبان دکتر پیروزارجمند موسیقی شناس قومی ،آهنگساز و نوازنده خوب کشورمان شد.

پیروز ارجمند تاج‌الدینی، سال ۱۳۴۹ در رابر استان کرمان متولد شد. او نوازندگی سه‌تار را نزد داریوش صفوت و پرویز مشکاتیان، نی را نزد محمدعلی حدادیان و سید محمد موسوی، تمبک را نزد ناصر فرهنگ‌فر، و علوم نظری موسیقی و آهنگسازی را نزد محمدسعید شریفیان، فرهاد فخرالدینی، محمدتقی مسعودیه، تقی بینش و علیرضا مشایخی آموخته‌است.

ارجمند لیسانس موسیقی را از دانشگاه هنرهای زیبا، فوق لیسانس پژوهش هنر را از دانشگاه هنر و دکترای اتنوموزیکولوژی خود را از دانشگاه مالایا کشور مالزی دریافت کرده‌است.

پیروز ارجمند در ابتدای گفتگو با رادیو صبا خود را اینطور معرفی کرد، متولد ۱۳۴۹ در شهر رابر استان کرمان هستم. از نظر شخصیتی آدمی امیدواری هستم و بیشتر به داشته‌هایمان فکر می کنم.

وی در این گفتگو به عنوان یک کرمانی درباره بازار قدیمی کرمان توضیح داد، بازار کرمان حال و هوای خاطره انگیز و دلنشینی دارد و این به دلیل کارکرده قدیمی بازار در شرایط امروزی است که با همان شرایط و نیازهای مردم شهر را فراهم می‌کند و هنوز تبدیل به بازار لوکس نشده است این بازار بلند ترین راسته بازار ایران است.

پیروز ارجمند که در کارنامه کاری اش سابقه مدیرکلی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشته و درباره سابقه مسئولیتی گفت: همیشه احساس می کردم حوزه هنری در موسیقی نیاز به یک سری از کارها دارد که باید توسط یک متخصص این حوزه انجام شود و در دوره مسئولیتی ام تلاش کردم به عنوان یک متخصص این کارها را انجام دهم.

وی درباره کارهای انجام شده در دوره مسئولیت ای اش گفت: امروز مصرف محصولات موسیقی کشور از طریق کنسرت ها ارائه می شود و صنعت موسیقی کشور بر پایه کنسرت ها است. در شروع دوره مسئولیتی من کنسرت ها فقط در ۲۰ شهر برگزار می شدند که بعد از آن به ۳۰۰ شهر و در سال ۹۲ به ۵۰۰۰ شهر رسید.

در این دوره من تعطیلی کنسرت سمفونی تهران را بررسی کردم و از گروه های موسیقی خارجی برای حضور در ایران دعوت شد.

در آن دوره دریافت مجوزها تسریع شد و دریافت مجوز برای تک ترک ها نیز امکان پذیر شد و این باعث رونق موسیقی شد.

آهنگساز خوب کشورمان تیتراژ سریال خط قرمز را به عنوان کاری که همه مردم از آن می شناسند معرفی کرد و گفت مردم مرا با آهنگ سازی، نوازندگی تیتزاژ خاطر انگیز این سریال می شناسند.

ارجمند درباره سابقه هنری اش گفت: اولین آهنگسازی فیلم بلند را در سن ۲۲ سالگی برای فیلمهای« سفر به چزابه و نجات یافتگان» داشتم که کار با کارگردان بزرگی چون رسول ملاقلی پوراز افتخارات من بوده است من با ارائه این کارها در جوانی می توان گفت فعالیتم را در اوج شروع کردم و برای یک هنرمند شروع در اوج یک موهبت است.

وی در ادامه درباره موسیقی پاپ گفت: موسیقی پاپ در کشورمان دوره های مختلفی داشته اولین دوره در دهه ۷۰ با ظهور محمد اصفهانی، احسان خواجه امیری و علیرضا اعصار بود و در دوره بعد از خوانندگانی چون محمدعلیزاده، بنیامین بهادری محسن چاوشی و حمید عسکری وارد این عرصه شدند در دوره سوم نسل جدیدی با ویژگی های جدید وارد این عرصه شدند این دوره را می ‌توان دوره پست مدرن در موسیقی پاپ ایرانی دانست.

در این دوره علاوه بر این که موسیقی پاپ روز جهان وارد موسیقی کشورمان می‌شود یک رگ و ریشه و هویت موسیقی ایرانی نیز در آن دیده می شود.

دکتر ارجمند درباره خوانندگان نوظهوری که وارد عرصه موسیقی می ‌شود و و با سرعت نیز از یادها می‌روند گفت: این افراد زیاد نیستند و نمی توانید جریان ساز باشند و نمی توانند تاثیری روی روند موسیقی پاپ بگذارد و آثار آنها نیز ماندگار نیست. من آثار آنها را جزوه موسیقی پاپ آدامسی میشناسم مثل آدامس برای اولین بار شیرین هستند ولی بعد از یکبار شنیده شدن شیرنی خود را از دست می‌دهند و از یادها میرود.

در پایان پیروز ارجمند توصیه به جوانان تازه وارد عرصه موسیقی داشت و به آنها گفت: هیچ هنرمندی در موسیقی موفق نخواهد بود، مگر اینکه اصول موسیقی را بیاموزد، یک اثر و ماندگار دارای شعر خوب ، تنظیم مناسب و آهنگسازی خوب است که همه اینها نیاز به آموزش اصولی دارد.

برنامه صباهنگ هر روز ساعت 18:30 از شنبه تا چهارشنبه به تهیه کنندگی سجاد کلبادی نژاد و با اجرای فریبا باقری همراه مخاطبان می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار