وزیر امور خارجه عنوان کرد

تاکید ایران بر اجرایی کردن تمامی توافقات زیرساختی با پکن

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه که در راس یک هیات بلند پایه در چین به سرمی‌برد با وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۷۶۷۴
لینک کوتاه کپی شد
تاکید ایران بر اجرایی کردن تمامی توافقات زیرساختی با پکن

به گزارش وزارت امور خارجه، در این دیدار طرفین طیف گسترده ای از موضوعات سیاسی، اقتصادی، تجاری، کنسولی و فرهنگی و منطقه ای و بین المللی را مورد بررسی قرار داده و راههای توسعه همکاری ها در این زمینه ها مورد گفتگو قرار دادند.
امیرعبداللهیان با تبریک سال نوی چینی ، سلام گرم رئیسی به رئیس‌جمهور چین را ابلاغ و با تسلیم پیام کتبی رئیس جمهور به همتای چینی، آنرا پیامی مهم در آغاز کار دولت سیزدهم دانست.
وی با تاکید بر حمایت ایران از سیاست چین واحد، بر آمادگی تهران برای توسعه همه جانبه روابط تاکید کرد.
وزیر خارجه کشورمان با اشاره به برنامه های بزرگداشت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط سیاسی دو کشور، از همکاری های سازنده چین در تامین بیش از ۱۱۰ میلیون دوز واکسن قدردانی کرد.
امیرعبداللهیان با اشاره به موافقت هیات دولت با گشایش سرکنسولگری چین در بندرعباس، ابراز امیدواری نمود این امر موجب تسهیل روابط مردمی و تجاری دو کشور بشود.
وزیر خارجه کشورمان در ادامه با تشریح آخرین وضعیت همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف ، بر عزم دولت ایران بر اجرایی کردن تمامی توافقات زیرساختی با پکن تاکید کرد.
امیرعبداللهیان همکاری های گسترده ایران با همسایگان و کشورهای دوست در منطقه را جزو اولویتهای سیاست خارجی دولت نامید و بر ادامه نقش سازنده ایران در تحولات منطقه، از جمله حفظ و تقویت امنیت انتقال انرژی تاکید کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اهمیت روابط فرهنگی و ظرفیت های مشترک تمدن های کهن ایران و چین، علاقمندی هنرمندان ایرانی برای توسعه همکاریها در حوزه هنری را فرصتی ارزشمند برای بهره گیری از این ظرفیت روابط دانست.
وزیر خارجه چین در این ملاقات، ضمن تایید نظرات وزیر خارجه کشورمان که امروز به قلم امیر عبداللهیان در مطبوعات چین انتشار یافته دیدگاه های وزیر خارجه ایران در مقاله منتشره را نشان دهنده افق بلند روابط دو کشور دانست.
وزیر خارجه چین بر آمادگی پکن برای توسعه همکاری ها در حوزه تامین مالی، انرژی، بانکی و فرهنگی علی رغم تحریم های غیرقانونی علیه ملت ایران تاکید نمود.
وزیر خارجه چین، ضمن اعلام حمایت کامل چین از مواضع منطقی ایران در قبال سیاستهای قلدرمابانه آمریکا در برجام، سیاست اصولی پکن را ادامه حمایت از مواضع ایران در مذاکرات برجام دانسته و تاکید نمود که آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند.
طرف چینی با پراهمیت ارزیابی کردن سند همکاری ۲۵ ساله، توافق طرفین برای آغاز اجرای این سند را رویدادی مهم و زمینه ساز تحول اساسی در روابط دانست.
گفتنی است دور دوم مذاکرات طرفین در ضیافت رسمی وزیر خارجه چین که به افتخار وزیر خارجه کشورمان ترتیب داده شده بود برگزار شد.
در این دور از مذاکرات طرفین آخرین وضعیت مذاکرات وین، و تحولات در غرب آسیا و خلیج فارس را مورد بررسی قرار دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار