امروز: پنجشنبه 9 تیر 1401 - 00:21 تبلیغات
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • دانش‌ آموز خبرنگار
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا استانها

روایت یک دانش‌آموز مرزنشین از جدال امید و تعصب

دانش‌آموزی که دوست دارد معلم شود اما شناسنامه ندارد

دانش‌آموزی که دوست دارد معلم شود اما شناسنامه ندارد

برای تحصیل با تعصب خانواده‌ام می‌جنگم/تمام موفقیت‌های تحصیلی و اجتماعی را مدیون حمایت و همراهی معلمانم هستم/معلمان و مدیران مدرسه وسایل مورد نیا را تامین می‌کردند/مدیرمدرسه برایم گوشی هوشمند خرید

1/18/2022 11:30:00 AM
1/18/2022 11:30:00 AM
سه‌شنبه 28 دی 1400 - 11:30
آمنه یارمحمدزهی

زاهدان (پانا) - در دنیایی که بهره‌مندی از آموزش و تحصیل یک حق شهروندی است و مدرسه رفتن از برنامه‌ها و فعالیت‌های معمول زندگی بسیاری از کودکان و نوجوانان است، هستند کسانی که برای دستیابی به این حق باید بجنگند و تمام تلاششان را بکار گیرند تا موفق شوند.

داستان زندگی یا بهتر بگوییم ماجرای تحصیل «آمنه یارمحمدزهی» دانش آموز مرزنشین سیستان و بلوچستانی روایتی از جدال امید و تعصب در نقطه‌ای از ایران است که به زادگاه خورشید معروف است. آمنه از اهالی شهرجالق مرکز شهرستان گلشن است که تا چندی پیش از توابع شهرستان سراوان بود اما از دی ماه سال گذشته به یک شهرستان مستقل تبدیل شد. شهرستانی که به زیبایی نخلستان‌ها و قدمت آثار باستانی‌اش مزین شده، اما متاسفانه به عنوان یکی از گلوگاه‌های قاچاق سوخت شهرت دارد.

آمنه یکی از اهالی همین شهرستان است که برای رسیدن به آرزوهایش از 7 سالگی دست به کار شد و با مانعی بزرگ به نام تعصب دست و پنجه نرم می‌کند.

در حالی که اکثر دانش آموزان کلاس اولی در نخستین روز از ورود به مدرسه، با وجود همراهی والدین ترس از جدایی و تنها ماندن را تجربه می‌کنند، مخالفت خانواده آمنه با تحصیل وی سبب شد تا نه تنها خودش به تنهایی راهی مدرسه شود، بلکه قبل از آن نیز برای ثبت نام در کلاس اول خودش دست به کار شد.

آمنه هنگام ثبت نام در مدرسه یک فرق دیگر هم با بقیه دانش آموزان داشت و آن اینکه شناسنامه نداشت! وی هم اکنون به عنوان شاگرد اول شهرستان گلشن در پایه دهم انسانی مشغول به تحصیل است، اما همچنان شناسنامه ندارد و با وجود برنامه ریزی‌ها و رویاپردازی‌های فراوانی که برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان و رشته دبیری عربی دارد، نگران است نداشتن شناسنامه مانع رسیدن به بزرگترین آرزوی او یعنی معلم شدن شود.

آمنه علاوه بر سماجت و سخت‌کوشی در تحصیل، مربیگری مهدکودک قرآنی، تسلط به هنر سوزندوزی بلوچی، عضویت در خبرگزاری دانش آموزی پانا، نمایندگی مجلس دانش آموزی و کسب چندین رتبه برتر در مسابقات فرهنگی و هنری را نیز در کارنامه خود دارد.

این دانش آموز نیز مانند بسیاری از دانش آموزان دیگر بعد از ورود ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها با مشکل نداشتن گوشی تلفن همراه مواجه شد و نزدیک بود تمام زحمات 9 ساله‌اش برای تحصیل به یک باره به باد رود و به کابوسی اجباری به نام ترک تحصیل تن دهد، اما مدیر مدرسه و معلمانش با تهیه یک دستگاه تلفن همراه دوباره او را در راه رسیدن به آرزوهایش کمک کردند. آمنه تمامی موفقیت‌های تحصیلی و اجتماعی خود را مدیون حمایت و همراهی معلمانش از پایه اول ابتدایی تا کنون می داند چرا که قبل از کرونا نیز معلمانش در تهیه وسایل آموزشی و کمک آموزشی برای او کم نگذاشتند و همواره حمایتش کردند.

این دانش آموز سخت کوش به تشریح سختی‌ها و شیرینی‌های دوران تحصیلش پرداخت و اینگونه به پانا توضیح می‌دهد.«من در خانواده ای متولد شده‌ام که پدرم شناسنامه ندارد و با وجود اینکه مادرم شناسنامه دارد، من و دیگر اعضای خانواده از این نعمت محروم هستیم.»

آمنه از مخالفت خانواده اش برای تحصیل می‌گوید.«وقتی به 7 سالگی رسیدم برای ورود به مدرسه با مخالفت خانواده مواجه شدم، اما آنقدر به تحصیل علاقه داشتم که با همان سن و سال کم خودم به تنهایی به مدرسه مراجعه کردم. از آنجایی که شناسنامه نداشتم کار برایم کمی سخت تر شد، اما بالاخره با سماجت موفق شدم در پایه اول ابتدایی ثبت نام کنم و دانش آموز شدم. از همان سال‌های ابتدایی تحصیل چون خانواده من با تحصیلم مخالف بودند لوازم و وسایل مورد نیاز مدرسه را هم برایم فراهم نمی کردند، به همین دلیل در تمام این سال ها معلمان و مدیران مدارسی که در آنها تحصیل کردم وقتی اشتیاقم برای آموزش را می دیدند، وسایل مورد نیازم را تامین می کردند؛ من هم که همیشه شاگرد اول کلاس و مدرسه بودم با تلاش و کوشش سعی می کردم زحمات آنان را جبران کنم.»

این دانش‌آموز از شروع روزهای سخت تحصیل با آمدن کرونا بیان می‌کند.«همه این سال‌ها با تمام سختی‌ها و شیرینی‌هایش گذشت تا اینکه در پایه نهم با آمدن کرونا به یکباره مدارس غیرحضوری شد. این در حالی بود که چون در خانه گوشی همراه نداشتم و از طرفی خانواده ام نیز نه تمایلی به خرید گوشی برای من داشتند و نه توان مالی آن را؛ به همین دلیل در کمال ناامیدی احساس کردم که دیگر هیچ راهی برایم باقی نمانده و مجبور به ترک تحصیل هستم. تا اینکه خوشبختانه یکی از همسایگان ما یک گوشی دست دوم و نه چندان سالم را به من داد تا بتوانم با آن ادامه تحصیل دهم.»

آمنه از روزهای بیم و امید خود بعد از خراب شدن گوشی اول می‌گوید.«حدود سه ماه توانستم با این گوشی در کلاس های مجازی شرکت کنم، اما متاسفانه این گوشی هم دچار مشکل و به کلی غیرقابل استفاده شد و من یک هفته بدون گوشی از تمامی کلاس ها عقب ماندم. درست در لحظه‌ای که فکر می کردم دیگر همه چیز تمام شده و راهی برای ادامه تحصیل باقی نمانده است، با صدای در خانه به خود آمدم و متوجه شدم مدیر مدرسه به خانه ما آمده و برایم یک گوشی تلفن همراه آورده است.»

آمنه که هنوز هم شوق آن شب در حرفهایش موج می‌زند،از دوباره گوشی دار شدنش اینگونه صحبت می‌کند. «مدیر مدرسه ما «آمنه سالاری» با کمک معلمان برای اینکه شاگرد اول مدرسه از تحصیل بازنماند، هزینه خرید این گوشی را جمع آوری و آن را برای من خریداری کرده بودند. آن شب آنقدر خوشحال بودم که جز دعای خیر برای مدیر و معلمانم کار دیگری نکردم و از همان شب باز هم با جدیت به تحصیل ادامه دادم. علاوه بر آموزش و شرکت در کلاس‌های مجازی من با این گوشی در بسیاری از مسابقات و رویدادهای مجازی دیگر شرکت کردم و موفقیت‌های فراوانی به دست آورده ام تا بتوانم لطف بزرگی که این عزیزان در حق من کردند را جبران کنم.»

این دانش آموز باهوش با شوق از معلمی می‌گوید.«همه شنیده‌ایم که می گویند معلمی شغل انبیاست، اما من با جان و دل این را لمس کرده‌ام چرا که هر یک از معلمانم به مانند یک پیامبر واقعی من را در راه موفقیت هدایت و حمایت کردند.»

آمنه توانست پایه نهم را با معدل 20 پشت سر بگذارد و با وجود بدست آوردن حدنصاب لازم برای ادامه تحصیل در رشته‌های ریاضی و تجربی، به دلیل علاقه‌ای که به درس عربی داشت رشته علوم انسانی را انتخاب کرد تا روزی یک معلم عربی شود.

او هم اینک در پایه دهم انسانی در شهر جالق مرکز شهرستان گلشن مشغول به تحصیل است و از اینکه امسال آموزش‌ها حضوری شده و او بار دیگر در کنار معلمان و دوستانش قرار گرفته بسیار خوشحال است، اما با این حال این نگرانی همیشه با او همراه است که روزی نداشتن شناسنامه آن هم بعد از 15 سال تلاش و پیگیری به مانعی بزرگ برای رسیدن به آرزوهایش تبدیل شود. این نه فقط دغدغه آمنه، بلکه مشکل صدها و یا شاید هزاران نفر دیگری است که در سیستان و بلوچستان از نداشتن هویت قانونی رنج می‌برند.

گزارش از حسنیه ارباب افضلی

سیستان و بلوچستان آمنه یارمحمدزهی شناسنامه
اخبار مرتبط
  • مشکوک‌التابعه‌های فاقد شناسنامه حق تحصیل دارند

  • تدوین طرح‌هایی برای شناسایی دانش‌آموزان بدون شناسنامه

  • هشدار درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان با ادامه آموزش مجازی

  • آموزش ترکیبی، بهترین گزینه مورد تایید معلمان و والدین

  • آموزش مجازی قطعا فرصتی مغتنم برای سیستم آموزشی کشور بود

  • بازگشایی مدارس در پاکدشت از استقبال خوبی برخوردار بوده است

  • افت تحصیلی دانشجویان در ایام کرونا

  • فراگیری دروس عملی در آموزش مجازی با چالش مواجه است

  • تدوین مبانی سه ضلعی آموزش فضای مجازی در دستور کار قرار گرفت

  • فرهنگیان از آموزش حضوری رضایت بالایی دارند

  • در امتحانات حضوری نمرات واقعی‌تر است

  • از دلتنگی‌های آموزش مجازی تا لذت کلاس‌های حضوری

  • دوگانه آموزش؛ مجازی یا حضوری؟

  • خانه‌ای که به مدرسه تبدیل شد

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش سراسر کشور -۲

  • چگونه روغن سوخته را از روی اجاق گاز پاک کنیم؟

  • مشارکت دانش‌آموزان و مربیان در اردوهای یک‌روزه تربیتی، اصلی‌ترین برنامه است

  • صندوق‌های قرض‌الحسنه، مصداق عمل خیر و کمک مؤمنانه به همنوعان است

  • چهارمین روز بدون فوتی کرونا در کشور ثبت شد

  • خطر امنیت انرژی جهان با ادامه تحریم‌های ظالمانه ایران

  • افزایش پوشش بیمه‌ای داروهای بیماری‌های خاص، مزمن و صعب‌العلاج

  • تأکید امیرعبداللهیان بر مدیریت صحیح حفاظت از محیط زیست دریای خزر

  • اضافه شدن امتیاز تاهل برای زنان پذیرفته شده در آزمون استخدامی آموزش‌و‌پرورش

  • کمتر از یک دهه فرصت برای مهار خطرات کاهش جمعیت کشور

  • ارتقای کیفی و کمی برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا (ع) ضرورت دارد

  • شکست دختران هندبال ایران مقابل اسلواکی در پریزیدنت کاپ قهرمانی جهان

  • آتش‌سوزی در یک ساختمان درمانی واقع در خیابان آفریقا

  • توقفی در سامانه تخصیص خودرو صورت نگرفته است

  • تقویت تعامل سازمان پژوهش و پژوهشگاه مطالعات با استان‌ها و مدارس

  • ضرورت بهره‌برداری از فضای مجازی به بهترین شکل در دنیای واقعی

  • باقری با دبیرکل وزارت خارجه قطر دیدار کرد

  • گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش سراسر کشور

  • جزییاتی از برگزاری جشنواره زبان فارسی در صداوسیما

  • باید به شفافیت ایمان داشته باشیم

  • مهدی‌پور با استقلال تمدید کرد

  • جوادی، دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و ‌نوجوانان شد

  • کنعانی: باقری و مورا در تماس خواهند بود

  • تاکید روسای‌جمهور کشورهای ساحلی بر عدم حضور نیروهای مسلح بیگانه در دریای خزر

  • تماس تلفنی وزیران امور خارجه ایران و قطر

  • دیدار رئیسی و پوتین در عشق آباد

  • القاصی‌مهر: نهاد وکالت و کارشناسی در تحقق عدالت سهم بسزایی دارد

  • عکس‌های «بی‌سر و بی‌صدا» در «پاییز» تماشایی می‌شوند

  • ناکامی احسان حدادی در کسب سهمیه قهرمانی جهان

  • خیاطیان: مساله آب یکی از مسائل کلان ملی کشور است

  • گزارش وزیر امورخارجه از حضور رئیس‌جمهوری در اجلاس سران خزر

  • ارائه آیین‌نامه اجرایی جهت ایجاد نظام یکپارچه مدیریت مالی

  • واکنش مدافع استقلال به جدا شدن دانشگر

  • وزارت بهداشت خواستار صدور مجوز برای ثبت سفارش یک هزار دستگاه آمبولانس اهدایی شد

  • واکنش بازیکن پرسپولیسی به انتخاب جدیدش

  • منشا به چه دلیل پرسپولیسی نشد؟

  • بحث ماهیتی نسبت به تفکیک ساختاری وزارت صمت نداریم

  • دولت سیزدهم هیچ‌گونه شکایتی علیه اصحاب رسانه نداشته است

  • کرونا نقش کلیدی مدرسه در تربیت دانش‌آموزان را آشکار کرد

  • لزوم رونق اقتصادی در بهره مندی از ظرفیت های استانی دیده می‌شود

  • تحریم‌های آمریکا، تهیه و تامین دارو مورد نیاز جانبازان شیمیایی را به شدت دشوار کرده است

  • قیمت شکر چقدر شده است؟

  • اعتبار یونسکو در ایران مخدوش شده و جمهوری اسلامی ایران در بخشی از سمینار پاریس شرکت نمی‌کند

  • اولویت دهکده فناوری کشاورزی حل مشکل آب است

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم