مخالفت جامعه پزشکی با افزایش ظرفیت سالانه 3 هزار دانشجوی پزشکی

تهران (پانا)- معاون آموزشی وزارت بهداشت تصمیمی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت سالانه 3 هزار دانشجوی پزشکی گرفته شده بود را ناپخته خواند.

کد مطلب: ۱۲۴۱۸۶۳
لینک کوتاه کپی شد
مخالفت جامعه پزشکی با افزایش  ظرفیت سالانه 3 هزار دانشجوی پزشکی

ابوالفضل باقری‌فرد در نشست صنفی جامعه اورولوژی ایران ضمن ناپخته خواندن تصمیمی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت سالانه 3 هزار دانشجوی پزشکی گرفته شده بود، اظهار داشت: در زمینه تعیین ظرفیت پزشکی ارکان سلامت کشور همه یک‌صدا بودند. ارکان نظام سلامت با افزایش سه هزار نفر ظرفیت پزشکی موافق نبودند که این مسئله در شورای عالی انقلاب فرهنگی رای‌گیری شد و رای نیاورد.

وی افزود: ما در وزارت بهداشت افزایش ظرفیت را قبول داریم اما شیبی که برای این افزایش مدنظر ماست، متفاوت است. در کمیته نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث و توافق شد که سرانه پزشک 13 نفر به ازای هر 10 هزار نفر است و طبق بررسی کارشناسی باید تا سال 1410 به 20 نفر پزشک در هر 10 هزار جمعیت برسیم و این عدد دست‌نیافتنی نیست.

وی ادامه داد: ژاپن 22 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت دارد و کوبا 50 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر دارد.

وی در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر تاثیر تعارض منافع در مخالفت ارکان نظام سلامت با افزایش ظرفیت پزشکی گفت: بحث تعارض منافع نیز داغ شده است، هر صنف خودش رابهتر می‌شناسد و اینکه بگوییم عدم افزایش ظرفیت پزشکی به دلیل تعارض منافع است درست نیست. این مسئله مانند این است که مدرسه‌ای ظرفیت پذیرش 40 نفر دانش‌آموز را دارد اما از مدیر مدرسه درخواست می‌شود که 50 نفر را پذیرش کند؛ وقتی مدیر می‌گوید من ظرفیت پذیرش این تعداد دانش‌آموز را ندارم به او بگوییم عدم پذیرش دانش‌آموزان به این دلیل است که تعارض منافع داری و نمی‌خواهی دانش‌آموزان در آینده مدیر مدرسه شوند و جای تو را بگیرند‌‌! باید توجه داشت که 14 سال طول می‌کشد که دانشجوی پزشکی به مقاطع تخصصی برسد و افرادی که امروز دارند با افزایش ظرفیت پزشکی مخالفت می‌کنند شاید 14 سال دیگر نباشند.

وی با بیان این‌که حدود 55 هزار دانشجوی پزشکی داریم که ظرف 7 سال آینده وارد سیستم بهداشتی می‌شوند، تصریح کرد: یکی از مشکلات ما عدم دسترسی مردم به پزشکان است. برای رفع این مشکل نیز سیستم ارجاع باید اجرا شود‌ تا مشکل توزیع حل شود. بحث پرداختی‌ها نیز باید اصلاح شود؛ اگر درآمد پزشکی که در زابل است با پزشک تهرانی یکی باشد انگیزه‌ای برای پزشک برای خدمت در منطقه محروم باقی نمی‌ماند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره راهکارهای دیگر افزایش دسترسی مردم به پزشکان بیان کرد: بومی‌گزینی راهکار دیگر است، در همین راستا نیز افزایش ظرفیت پزشکی با اولویت بومی‌گزینی خواهد بود.

باقری‌فرد با اشاره به اینکه باتوجه به زیرساخت‌های موجود، تعییر محسوسی در تعداد دانشجویان نخواهیم داشت، گفت: مسئله دیگری که مورد بحث ما و شورای عالی انقلاب فرهنگی است موضوع سهمیه‌ها است و طرحی برای از بین بردن این بی‌عدالتی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار