شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گیلان

تهران (پانا) - مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به شناسایی نخستین نمونه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان، گفت ستاد مقابله با این بیماری در استان گیلان تشکیل شد.

کد مطلب: ۱۲۴۰۶۲۰
لینک کوتاه کپی شد
شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گیلان

به گزارش مهر، سهراب عاقبتی عصر یکشنبه در جلسه ستاد مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با اشاره به رصد و پایش این بیماری در استان گیلان، اظهار کرد: با توجه به دریافت گزارشی مبنی بر وقوع تلفات در طیور نمونه برداری انجام که نمونه‌ها آزمایشگاه مربوطه ارسال شد.

وی با بیان اینکه جواب آزمایش نشان از بروز این بیماری در استان گیلان است، افزود: اقدامات قرنطینه‌ای و معدوم سازی طیور در کانون‌ها در مدت بسیار کوتاهی انجام شد.

مدیر کل دامپزشکی گیلان در ادامه با اشاره به حضور اکیپ‌های واکنش سریع اداره کل دامپزشکی استان نسبت به مهار و عملیات قرنطینه کانون، ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی استان گیلان که در مسیر پرندگان مهاجر بوده و همچنین وضعیت نگهداری طیور بومی در استان شرایط برای گردش ویروس مهیا است.

وی با بیان اینکه دامپزشکی گیلان با ساماندهی اکیپ‌های بیماری یاب و تیم‌های واکنش سریع در آماده باش کامل قرار دارد، اضافه کرد: این اکیپ‌ها به صورت شبانه روزی مزارع پرورش طیور صنعتی و بومی در استان را رصد و پایش می‌کند.

عاقبتی با اشاره به اینکه کنترل و مهار این بیماری نیازمند همکاری بین بخشی ادارات ذیربط و حمایت‌های استانداری است، تصریح کرد: اطلاع رسانی به موقع تلفات با روند افزایشی در طیور و همکاری با اکیپ‌های مراقبت و پایش و در صورت وقوع بیماری همکاری با اکیپ‌های بهداشتی قرنطینه‌ای برای معدوم سازی پرندگان در کانون بیماری از ارکان مهم کنترل بیماری است.

وی از تمام پرورش دهندگان طیور صنعتی و بومی در تمام سطوح و روستاییان درخواست کرد ضمن ارتقا سطح هوشیاری و رعایت موازین امنیت زیستی، هرگونه کاهش تولید، کاهش مصرف آب و دان و تلفات غیر متعارف را در اسرع وقت به نزدیک ترین مرکز دامپزشکی گزارش کند.

عاقبتی گفت: شهروندان می‌توانند با خیال راحت گوشت مرغ مورد نیاز خود را که تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی کشتار، استحصال و بسته بندی می‌شود، تهیه و مصرف کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار