مدیر خدمات پرستاری در استان زنجان:

پرستار سرشار از عشق و علاقه همراه با صبراست

زنجان (پانا) - مدیر خدمات پرستاری استان زنجان عنوان کرد پرستاری شغلی سرشار از عاطفه، عشق و علاقه است و نیازمند حس انسان‌دوستی است.

کد مطلب: ۱۲۳۷۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد
پرستار سرشار از عشق و علاقه همراه با صبراست

فریدون اسکندری فوق لیسانس مدیریت پرستاری و دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشت و درمان دارد و هم‌اکنون مدیر پرستاری مرکز آموزشی درمانی آیت الله موسوی و رئیس نظام پرستاری زنجان است. وی ۲۷ سال سابقه کار در بیمارستان های مختلف دارد که از دوران دانشجویی شروع شده است. اسکندری در گفت‌و گو با پانا از سختی‌های این شغل و چگونگی ورود به این رشته صحبت کرد که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

چه شد که این رشته را انتخاب کردید و آیا انتخابتان از روی علاقه بود؟

خیر؛ در سال ۱۳۶۷ انتخاب رشته ها محدود بود و شناختی از این رشته نداشتم و با توجه به نمره ای که کسب کرده بودم، پرستاری را انتخاب کردم، ولی به مرور زمان، بعد از تحصیل و کار، به این رشته بسیار علاقه پیدا کردم و این رشته ارزشمند را بسیار دوست دارم.

ا ز نظر شما یک پرستار خوب باید دارای چه ویژگی ها و شاخصه هایی باشد؟

پرستاری رشته ای است که بدون داشتن علاقه تحمل کردن آن دشوار است. همچنین از یک شغل عادی بسیار فراتر است. در عین حال که شغل است، سرشار از عاطفه، عشق و علاقه است. یک پرستار خوب باید تمام این ویژگی ها را داشته باشد، زیرا با افرادی ارتباط دارد که سرشار از درد و رنج هستند و نیاز به التیام دارند؛ علاوه بر اینها حس انسان دوستی باید در پرستار وجود داشته باشد تا مردم بتوانند او را بپذیرند و او بتواند به درستی به بیماران مهر بورزد. به نظر من دانش پرستاری در ایران بسیار بالاست و پرستاری ایران یکی از ۱۰ پرستاری برتر دنیاست.

ن ظر خانواده در رابطه با شغل شما چیست؟ آیا تداخلی بین مسائل خانواده و کارتان پیش آمده است؟

همسر بنده هم پرستار است و به علت درک متقابلی که از هم داریم مشکلی به وجود نمیاید. ولی زوج هایی که یکی پرستار است و دیگری غیر پرستار، خصوصا اگر خانم پرستار باشد تحمل مسائل یکدیگر بسیار سخت می‌شود، زیرا پرستاری جزو شغل های سخت است.

شرایط و سختی کار چه میزان نسبت به قبل از کرونا تغییر کرده است؟

در دو سال گذشته یعنی از اسفند ماه ۱۳۹۸ که اولین بیمار کرونایی وارد بیمارستان شد شرایط کاری بسیار دشوار شد؛ زیرا یک بیماری ناشناخته بود که مشخص نبود از چه طریقی وارد میشود و در این موقع کادر درمان سخت مشغول بودند و زحمت میکشیدند حتی در موقع استراحت هم مشغول بودند و روز های سختی را به دور از خانواده میگذراندند. ما ۱۵۰ شهید پرستار در کل کشور داریم که در استان زنجان هم ۲ پرستار و ۳ نیروی خدماتی شهید شدند ولی افرادی که عارضه پیدا کردند تعدادشان زیاد است که در کل کشور ۱۴۳هزار پرستار دچار بیماری شدند و ۸ هزار نفر دچار عارضه شدید بعد از کرونا شدند که دیگر قادر به کار کردن نیستند.

شیفت های مختلف در کنار بیماران مختلف حضور داشته اید و این قطعا خسته کننده است. با شیفت های سنگینی که دارید، آیا این موضوع موجب کلافگی و یا پشیمانی شما شده است ؟

در کنار بیمار به هیچ وجه؛ ما اجازه بیان مشکلات شخصی و نشان دادن ناراحتی را در حضور بیمار نداریم. پرستار هم جزئی از جامعه است و همچون مردم عادی مشکلاتی دارد، ولی موقع کار همه مشکلات را فراموش می کند و باید به بیمار برسد و به هیچ وجه مشکلات شخصی نباید باعث ایجاد عصبانیت در محیط کار و در حضور بیمار شود؛ اگر احیانا هم ناراحتی پیش بیاید نیازمند صبر و تحمل است و برای کسی که به این رشته علاقه نداشته باشد این کار بسیار دشوار می شود. همچنین مسئولین باید باور کنند پرستاری سختی کار دارد و باید متناسب با آن رفتار کنند.

برای کسانی که تازه پا به این عرصه گذاشته‌اند چه توصیه ای دارید؟

رشته پرستاری رشته ای بسیار ارزشمند است و علاقه فراوانی می‌خواهد، اگر علاقه وجود نداشته باشد، افراد دچار تنش می شوند و ممکن است نتوانند تحمل کنند. آمار نشان می دهد که از تحصیل کنندگان این رشته بعضی افراد از همان ابتدا علاقه داشتند، برخی حین کار علاقه پیدا کردند و تعداد معدودی هم که علاقه نداشتند از این حوزه خارج شدند. جوانانی که می‌خواهند پابه این عرصه بگذارند، باید با علاقه وارد شوند، زیرا این رشته جزو رشته های خوب است و علاقه و صبر زیادی می‌خواهد. همچنین امیدوارم ارزش کار پرستار نیز به درستی شناخته شود.

آیا تعداد پرستارها نسبت به دو سال گذشته تفاوتی داشته است؟

تعداد پرستاران افزایش پیدا نکرده است، ولی به علت کرونا تخت های ویژه بیمارستان افزایش پیدا کرده و به میزان تخت های اضافه شده پرستار جذب شده است؛ که در استان زنجان حدود ۱۷۰ پرستار در سال گذشته استخدام شده است. همینطور برای جذب انگیزه هایی باید ایجاد شود، پرستاران به نسبت کاری که انجام می‌دهند دستمزد کمتری می‌گیرند.

خبرنگار پانا : زهرا نصیری و زهرا منصوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار