تاکید سفیر ایران بر الحاق رژیم صهیونیستی به معاهده ان‌پی‌تی

تهران (پانا) - سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بر الحاق رژیم صهیونیستی به معاهده ان.پی.تی تأکید کرد و گفت به خاطر حمایت و چشم‌پوشی آمریکا نسبت به برنامه هسته‌ای اسرائیل، تحقق خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی غیر ممکن شده است.

کد مطلب: ۱۲۳۵۳۸۳
لینک کوتاه کپی شد
تاکید سفیر ایران بر  الحاق رژیم صهیونیستی به معاهده ان‌پی‌تی

به گزارش فارس، «مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در این نشست دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران را در خصوص موضوع اصلی کنفرانس تشریح کرد.

وی با بیان این‌که سلاح‌های کشتار جمعی تهدیدی برای حیات بشریت است، اظهار داشت: با توجه به سابقه کاربرد سلاح‌های مزبور در منطقه و از جمله کاربرد سلاح شیمیایی توسط نیروهای تحت حاکمیت صدام در جنگ علیه ایران در دهه ۱۹۸۰، این خطر مخصوصا برای کشورهای خاورمیانه آشناست.

نماینده ایران اضافه کرد: تاسیس منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی تصمیم کنفرانس بازنگری معاهده ان. پی.تی در سال ۱۹۹۵ بود که از همه کشورها می‌خواهد برای اطمینان از تحقق این تصمیم همکاری کنند و یکی از راه‌های این امر در تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل منعکس شده است.

وی تأکید کرد: البته فرآیند کنونی آغاز شده تحت نظر سازمان ملل به هیچ وجه جایگزین فرآیند مورد درخواست معاهده ان.پی.تی نخواهد بود، زیرا این دو فرآیند مکمل هم و نه جایگزین هم هستند.

تخت روانچی در بخش دیگری از اظهاراتش یادآور شد: برگزاری موفق کنفرانس البته مطلوب برخی نیست و در حالی که همه مدعوین از منطقه و چهار قدرت هسته‌ای در کنفرانس شرکت می‌کنند، آمریکا و اسرائیل همچنان با آن مخالفت کرده و در نشست‌های کنفرانس شرکت نمی‌کنند.

وی افزود: در چنین شرایطی، اولین راه رفع این موانع، الحاق اسرائیل به ان.پی.تی به عنوان عضو غیر هسته‌ای و قبول بازرسی‌های آژانس بر تمام فعالیت‌های هسته‌ای آن است.

به گفته نماینده ایران در اثر حمایت و چشم پوشی آمریکا نسبت به برنامه هسته‌ای اسرائیل است که تحقق منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه غیر ممکن شده است.

نماینده ایران در سازمان ملل در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: با توجه به وضعیت خاص خاورمیانه، مذاکره برای انعقاد معاهده مورد نظر بسیار زمانبر خواهد بود و در این فرآیند بایستی هرگونه پیش شرط کنار گذاشته شده و با اجماع کارها را پیش برد. در این زمینه از میان برداشتن دو مانع فوق الذکر اولویت بسیار مهمی است.

وی تصریح کرد: دامنه شمول معاهده، باید شامل سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی باشد و تا زمان انعقاد آن تضمین‌های امنیتی لازم توسط قدرت‌های هسته‌ای به کشورهای خاورمیانه داده شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: در عین استفاده از سیستم‌های موجود راستی آزمایی در خصوص سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی، باید توجه کرد که برای سلاح‌های میکروبی سیستمی هنوز مورد توافق قرار نگرفته است.

نماینده کشورمان در پایان با اشاره به تبعات مثبت انعقاد و اجرای این معاهده بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه کمک در این راستا تاکید کرد.

وی با اشاره به برخی از بیانیه‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد که ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران بارها توسط آژانس تأیید شده و این بیانات ما را از توجه به تهدید اصلی که برنامه سلاح‌های کشتار جمعی اسرائیل است، دور می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار