فیلم‌نامه‌نویس بام بالا در گفت‌وگو با پانا:

از فیلم کودک برای مخاطب اختصاصی غفلت کرده‌ایم

جای سریال سازی برای کودک در پلتفرم‌ها خالی است/ حدود ۱۵ نسخه برای بام بالا نوشتم/ جشنواره‌ها محل نمایش فیلم بزرگ‌سالان از زبان کودک شده‌اند

تهران (پانا) – «امیرمحمد عبدی» معتقد است سازندگان فیلم کودک عقب‌گرد کرده‌اند و سرمایه‌گذارها از ساخت فیلم برای کودک می‌ترسند و حتی جشنواره‌هایی که به‌صورت اختصاصی به موضوع کودک می‌پردازند عموماً محل نمایش فیلم‌های بزرگ‌سال از زبان کودک شده‌اند و از فیلم کودک برای مخاطب کودک غفلت شده است.

کد مطلب: ۱۲۲۱۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد
از فیلم کودک برای مخاطب اختصاصی غفلت کرده‌ایم

«امیرمحمد عبدی» نویسنده سینما و تلویزیون ایران است. از مهم‌ترین آثار امیرمحمد عبدی می‌توان به فعالیت در فیلم لاک‌ قرمز، سریال محکومین 2 و سریال محکومین اشاره کرد.
بام بالا را برای مخاطب اختصاصی کودک نوشتم
«امیرمحمد عبدی» فیلم‌نامه‌نویسی است که تازه‌ترین اثرش با عنوان «بام بالا» این روزها در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در حال نمایش است، درباره تجربه نویسندگی برای کودک گفت: «چند سال پیش در حوزه کودک فیلم دیگری با نام «گمیچی» کار کردم اما برای کودک نبود و در حوزه کودک بود. فیلم بام بالا اولین فیلمی بود که ما به نیت حضور کودک در سینما آن را ساختیم تا بچه‌ها بیایند و فیلم را ببینند و باعث دل‌خوشی بچه‌ها شود. من چون آدم چالش پذیری هستم واقعاً برایم چالش جذابی بود.»
حدود 15 نسخه برای بام بالا نوشتم
وی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «نوشتن برای مخاطب اختصاصی کودک بسیار زیاد برایم جذاب بود، علی‌رغم اینکه بسیار زیاد اذیت شدم. «بام بالا» جزو معدود فیلم‌نامه‌هایی بود که من 7 یا 8 ماه برای نگارشش وقت گذاشتم و حدود 14 یا 15 نسخه نوشتم زیرا من حتی در خلوتم هم به این اتفاقاتی که در فیلم افتاد، فکر نمی‌کردم چه برسد به اینکه بخواهد فیلم‌نامه شود.»
جای خالی سریال سازی برای کودک در پلتفرم‌ها
امیرمحمد عبدی با اشاره به بالا رفتن تب مخاطب‌های پلتفرم‌ها اظهار کرد: «در شرایط کنونی که تب ساخت سریال برای پلتفرم‌ها بسیار زیاد داغ شده است و همه کار می‌کنند، ما هم دیر یا زود دچارش می‌شویم و قطعاً کیفیت سریال سازی تغییر خواهد کرد زیرا آزادی‌های بیشتری فراهم می‌شود؛ اما باید از این فرصت برای جلب‌توجه مخاطب اختصاصی کودک نهایت استفاده را ببریم.»
جشنواره‌ها محل نمایش فیلم بزرگ‌سالان از زبان کودک شده‌اند
وی افزود: «من برای تجربه دومم در حوزه کودک یک سریال برای کودک طراحی کردم اما سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده‌ای برای آن پیدا نکرده‌ام زیرا همه عقب‌گرد می‌کنند. وقتی فیلم کودک برای کودک می‌خواهد اتفاق بیافتد، آدم‌ها می‌ترسند زیرا بخشی از سرمایه‌ها شخصی و خصوصی است. سرمایه‌گذارهای خصوصی می‌ترسند که حضور داشته باشند و درنهایت سینمای بی‌صدای کودک، مغفول باقی می‌ماند. حتی در جشنواره‌ها هم می‌بینید قالب جشنواره کودک معمولاً محل نمایش یا جایزه دادن به فیلم‌هایی است که برای بزرگ‌سال است و از زبان کودک بیان می‌شود.»
وی درباره فیلم‌نامه کودکی که برای مخاطب کودک نوشته است گفت: «فیلم‌نامه من درباره کودکی است که آرزو دارد مادرش را ببیند و اتفاقی برایش می‌افتد که در زمان جابجا می‌شود تا کودک مادر را ببیند و در پی آن اتفاقاتی می‌افتد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار