همتی: ۳۰ درصد مشاغل کشور را در اختیار زنان قرار می‌دهم

تهران (پانا) - همتی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت نقش زنان در سیاست، اقتصاد و جامعه باید تقویت شود از همین رو در نظر دارم ۳۰ درصد مشاغل کشور را در کشور اختیار زنان قرار دهم.

کد مطلب: ۱۱۹۱۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد
همتی: ۳۰ درصد مشاغل کشور را در اختیار زنان قرار می‌دهم

عبدالناصر همتی روز جمعه در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم چهارمحال و بختیاری که از طریق شبکه جهان‌بین پخش شد، مهمترین مساله مهم و موثر در اقتصاد کشور را تعامل داخلی و خارجی دانست و گفت: این تعامل در همه جنبه‌های جامعه از خانواده، افراد جامعه، سازمان‌ها و نهادها و بین قوای سه گانه شکل بگیرد و کشورهای خارجی شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که به اقدامات جدی و فوری برای اصلاح امور اقتصادی نیاز است و نظرات مردمی نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد از دغدغه آنان مسائل معیشتی و در آمدی است بنابراین دولت آینده نمی‌تواند دولت غیر اقتصادی باشد.

وی گفت: در دولت آینده نیاز است از اشتباهات گذشته جلوگیری شود چرا که ممکن است زمان از دست برود و لازم است هرچه سریع تر ریل اقتصاد تغییر کند و حکمرانی اقتصادی که به اشتباه پیش رفته است اصلاح شود.

همتی تصریح کرد: باید به مردم گفته شود که روند طی شده در سال‌های گذشته روند مطلوبی برای اقتصاد کشور نبوده است و آنان قدرت خریدشان کاهش یافته است و همچنین سرمایه‌گذاری‌ها کاهش و رشد تولیدات نیز کاهش یافته است.

وی رشد سه درصد در دهه گذشته در شان مردم ایران ندانست و افزود: اصل توسعه و اشتغال به رشد تولید باز می‌گردد و باید موانع رشد تولید برداشته شود به طور جدی از آن حمایت شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با طرح این سوال که چگونه می‌توان تورم مزمن ساختاری که در سه دهه گذشته به طور متوسط ۲۰ درصد بوده است و با تحریم‌ها افزایش یافته است را کنترل کرد؟ ادامه داد: به عنوان کسی که رشته تحصیلی‌ام اقتصاد است و صاحب کرسی دانشگاهی در این زمینه هستم و نزدیک به ۳۵ سال مدیریت بنگاه‌های اقتصادی را در اختیار دارم و همچنین در مدیریت بانک مرکزی اداره کرده‌ام، می‌دانم که مشکلات چقدر عمیق است و باید برای آن چاره اندیشی عاجل صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه فرصت و تداوم اشتباهات گذشته وجود ندارد، افزود: باید اقتصاد بر سیاست حاکم شود و نباید همچون گذشته سیاست بر اقتصاد حاکم باشد چرا که اگر این اتفاق روی ندهد باز ممکن است همان مسیری که طی شده است ادامه یابد و همچون گذشته بر اساس اهداف سیاست‌گذاری سیاستگذاران باید مسائل اقتصادی پیش بروند که در نتیجه آن ناکارآمدی ادامه پیدا خواهد کرد، تخصیص بهینه روی نخواهد داد و مداخلات دولت در اقتصاد نیز ادامه می یابد.

همتی یادآور شد: باید در اقتصاد به سمتی حرکت شود که دولت در امور مداخله نکند و بخش خصوصی در صجنه حاضر شود و مردم در صحنه تولید نقش آفرین شوند.

وی یکی از مهمترین مسائل مهم و موثر در اقتصاد کشور را مساله تعامل داخلی و خارجی عنوان کرد و گفت: این بدان معنا است که این تعامل در همه جنبه‌های جامعه از خانواده، افراد جامعه، سازمان‌ها و نهادها و بین قوای سه گانه شکل بگیرد چرا که این تعامل میان ایران و کشورهای خارجی در حال حاضر بهینه نیست.

همتی با بیان اینکه به جای تعامل گاهی تقابل است و این تقابل در داخل بیشتر است، ادامه داد: نبود تعامل نیروهای کشور را مستهلک می‌کند و جمهوری اسلامی ایران باید بر این موضوع استوار باشد که با تعامل، مشکلات را حل کند.

وی یادآور شد: باید هر چه سریعتر موانع رشد اقتصادی از بین برود و دیگر نمی‌توان بیش از این شاهد نوسان رشد اقتصادی باشیم چرا که پیش‌بینی ناپذیر بودن اقتصاد سهم مهلکی برای حوزه سرمایه‌گذاری است و همه را به سمت فعالیت‌های سفته بازاری سوق خواهد داد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مهار تورم را نیاز اقتصاد کشور بیان کرد و افزود: اگر به این موضوع توجه نشود سفره بخش بزرگی از افراد جامعه را کوچک و بخش کوچک دیگری را که ۲ دهم درصد جمعیت را تشکیل می دهد بزرگتر می‌کند.

وی اظهار داشت: ممکن است سوال شود که شما رییس بانک مرکزی بودید و چرا تا الان برای این موضوع اقدام نکردید، که این مهم به بحث تحریم‌ها و اختیارات بانک مرکزی باز می‌گردد، بانک مرکزی یک سازمان است و در کنار آن باید مجموعه‌های دیگری نیز کار را انجام دهند و بانک مرکزی به تنهایی قادر به حل مشکلات اقتصادی نیست.

همتی تصریح کرد: قدرت و اختیاراتی فراتر از بانک مرکزی نیاز است تا بتوان بر مشکلات پیروز شد.

وی علت حضور خود در عرصه انتخابات ریاست جمهوری را نداشتن توان در دیگر نامزدها برای برگرداندن اقتصاد از مسیر خطرناک دانست و گفت: من این قدرت را در خود می‌بینم و مطمئن هستم برنامه‌ای که در نظر دارم قابل اجرا است و تحقق پیدا خواهد کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نیاز است انزوای خارجی از بین برود و من سه سال است که شاهد تحریم‌های ظالمانه هستم و این تحریم‌ها همه تمام درآمدهای ما را تحت تاثیر قرار داده است و روابط اقتصادی را به حالت تعلیق درآورده و ضوابط بانکی ما را مختل کرده است.

وی تصریح کرد: در زمانی کشور درآمدهایی در حد ۱۰۰ میلیارد دلار داشتیم و در سال ۹۹ درآمد در بانک مرکزی پنج میلیارد دلار بود و کشور با این مبلغ اداره شد و این بر مردم فشار وارد می کند و دولت نیز موظف است هزینه‌های دستمزد را تامین کند و نمی‌تواند آن را پرداخت نکند و باید کار اساسی در بخش اقتصاد شروع شود.

همتی در بخش دیگری به برنامه‌های خود در ۱۵ بخش اشاره کرد و گفت: بخشی از این برنامه‌ها غیر اقتصادی است اما اولویت با بخش اقتصادی است که رشد اقتصادی، کنترل تورم، اشتغالزایی و پیشبرد رفاه مردم در آن دیده شده است.

وی احیا و اصلاح معیشت مردم را نیز مهم دانست و یادآور شد: معیشت مردم در حال حاضر تحت تاثیر تورم، تحریم و کاهش ارزش پول است و مشکل جدی است و باید این قدرت خرید به مردم باز گردد و این با عادلانه کردن پرداخت رایانه، اخذ مالیات درآمدها و کمتر کردن فشار مالیاتی بر تولید کنندگان قابل اجراست.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: جوانان نقش مهمی در کشور دارند و باید جایگاه آنها در کشور احیا کنیم. جوانان آرامش می‌خواهند و می‌خواهند در زندگی آنها کمتر دخالت شود از همین رو باید زمینه‌ای ایجاد شود که انگیزه ماندن در کشور افزایش یابد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در کنار آن باید جوانان خارج از کشور را نیز جذب کنیم و به مردم نشان دهیم که ما دنبال اذیت کردن جوانان نیستیم بلکه به آنها افتخار می‌کنیم.

همتی، توجه به نقش زنان را از دیگر برنامه‌های دولت خود برشمرد و گفت: نقش زنان در سیاست، اقتصاد و جامعه باید تقویت شود از همین رو در نظر دارم ۳۰ درصد مشاغل کشور را در کشور اختیار زنان قرار دهم.

این نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ۵۰ درصد کابینه خود را در اختیار زنان و جوانان قرار می‌دهد، اظهار داشت: زنان افتخار آفرین هستند و باید به آنها افتخار کنیم.

همتی با اشاره به فشارهای اقتصادی کشور در سالهای اخیر، خاطرنشان کرد: زنان کشور همپای مردان نه تنها در سالهای دفاع مقدس بلکه در دوران فشار اقتصادی مقاومت کردند و افتخار آفریدند.

وی، با دعوت از مردم به حضور حداکثری در پای صندوق‌های رای، رقیب خود در انتخابات را قهر با صندوق‌های رای دانست و اظهار داشت: اگر قهر با صندوق برداشته شود رقیبی ندارم و با توجه به شناختی که از خود به مردم می‌دهم، مطمئن هستم خرد جمعی هیچ‌گاه اشتباه نمی‌کند و در این روزها حماسه بزرگی اتفاق خواهد افتاد و باعث افتخار مردم و کشور و تقویت استقلال و قدرت منطقه‌ای کشور می‌شود.

همتی، سیاست خارجی را از دیگر موضوعات مهم کشور دانست و گفت: حفظ منافع عمومی از اهمیت بسیاری برخوردار است و در این میان سیاست خارجی مجری سیاست‌هایی است که این منافع را تقویت و حفظ می‌کند و در همین راستا تلاش می‌شود در تعامل با شرق، همسایگان و همچنین غرب، روابط خارجی خود را توسعه دهیم و شرایط کشور را از حالت انزوا و تقابل به وضعیت تعامل تغییر دهیم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه معیشت مردم با تداوم تقابل و تحریم‌ها حل نمی‌شود، افزود: اگر تصور شود که با اینها به توسعه می‌رسیم اشتباه است.

همتی خاطر نشان کرد: کشور برای اینکه در دنیا بتواند صادرات و واردات داشته باشد و ایرانی‌ها در خارج از کشور فعالیت کنند و نظام بانکی کشور فعالیت گسترده داشته باشد باید به رشد اقتصادی برسیم.

وی افزود: در کشور ما امکانات، زمینه و منابع گسترده‌ای وجود دارد که این منابع نباید مانع توسعه ما باشد بلکه باید توسعه ما را با جهش جدی روبرو کند.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه سرمایه اجتماعی در کشور تضعیف شده است، صریح کرد: سرمایه اجتماعی زیربنای توسعه است و از طریق اعتماد مردم به مردم و مردم به حاکمیت شکل می‌گیرد و باید این اعتمادی که به آن لطمه وارد شده را تقویت کرده و موانع آن را به خوبی شناسایی کنیم.

همتی در ادامه با بیان اینکه دولت باید دولت کالای عمومی باشد، افزود: دولت باید بسترسازی کند؛ به طور مثال اتوبان بسازد، ریل گذاری برای قطار کند و بسترهای مخابراتی و اینترنتی را تقویت کند.

وی، تقویت فضای کسب و کار را از دیگر اقدامات مهم مدنظر خود برشمرد و گفت: باید تمام فضای کسب و کار را برای توسعه تولید مهیا کنیم و فضای کنونی باید اصلاح شود چراکه رتبه کسب و کار کشور ما مطلوب نیست.

همتی با بیان اینکه بخش خدمات در کشور ارزش افزوده بالایی دارد، افزود: این بخش ۵۵ درصد ارزش افزوده را به خود اختصاص داده است.

وی به شیوع کرونا و تاثیر آن بر فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت: اگر چه کرونا به بخش خدمات ما آسیب جدی وارد کرده است اما این حُسن را داشته که شیوه تجارت را در کشور دگرگون کند و امروز ارتباطات و فروش اینترنتی در کشور افزایش یافته است و می‌تواند زمینه خوبی برای اشتغال جوانان باشد و غوغایی در بخش خدمات ایجاد کند.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: علاوه بر مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و جان باختن تعدادی از مردم کشور اما شیوع این ویروس شیوه تجارت و تولید در کشور را دگرگون کرد.

همتی تاکید کرد: دگرگونی در خدمات، فضای مجازی، ارتباطات، ورود استارتاپ‌ها توسعه و اشتغال جوانان تحصیل‌کرده مسلط به نرم‌افزارهای جدید و بروز با استفاده از شبکه فضای مجازی و اینترنت باعث رسیدن به رشد اقتصاد و تولید کالا می‌شود.

وی افزود: باید به زنجیره تولید اهمیت بدهیم و با توسعه این بخش بتوان به تولید بیشتر دست یافت و ۵۰ درصد صنعت کشور را از تولید داخل کرد.

همتی درباره روابط تجاری خارجی تصریح کرد: توسعه صادرات غیرنفتی قابل قبول است و استان‌ها می‌توانند در این زمینه نقش کلیدی داشته باشند و صادرات غیرنفتی ۵۰ درصد بیشتر از اکنون باشد.

وی یادآور شد: امسال در ۲ ماه نخست سال رشد خوبی در صادرات غیرنفتی کشور داشتیم و از طریق گسترش کالاهای صادرات محور می‌توان به افزایش اشتغال و رشد قدرت خرید رسید.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: سال آینده می‌توان به مسائل اقتصادی کشور پرداخت و روند اقتصادی کنونی مانع توسعه امنیت در کشور است که باید اصلاح و احیا شود.

همتی تاکید کرد: نکته آخر، مسائل سیاسی جامعه است و مردم ما در شرایط کنونی بسیار هوشیار و سیاسی با بینش بالا هستند.

وی افزود: باید به بینش و نگرش مردم، اقوام و زبان‌های مختلف در کشور احترام بگذاریم و برای تقویت آنان بکوشیم تا قدرت ملی افزایش یابد.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: این موضوع باید در سطح کشور رایج شود و نمی‌توان با ایجاد نگرانی بین اقوام و جدا کردن آن‌ها از یکدیگر فعالیت کرد زیرا در این صورت قدرت ملی کاهش می‌یابد.

وی یادآور شد: یکپارچگی اقوام، وحدت و اتحاد بین آن‌ها در راستای افزایش قدرت ملی الزامی است.

همتی با اشاره به محورهای اساسی دولت خود اظهار داشت: محور نخست آن اقتصاد است که مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید دارد.

وی گفت: در چهار سال مشکلات اقتصادی رفع می‌شود و باید به رشد اقتصادی حداقل پنج درصد در هر سال برسیم.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تاکید کرد: در مدت چهار سال می‌توان تورم را بین ۸ تا ۱۲ درصد کنترل کرد.

وی افزود: اگر بتوان تحریم‌ها را کامل حذف و نسبت به جذب فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی اقدام کرد، شرایط بهتر هم می‌شود.

همتی تصریح کرد: کنترل تورم به‌معنای کنترل قدرت خرید مردم است که باید روی آن حساب کنند که دولت آینده برای آسیب‌های کنونی ناشی از قدرت خرید، برنامه دارد.

وی یادآور شد: نمی‌توانم پوپولیستی صحبت کنم اما قول می‌دهم براساس امکانات و منابع کنونی قدرت خرید را افزایش دهم.
نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: توزیع نامناسب درآمد کشور در مدت ۲ تا سه سال به‌تدریج اصلاح می‌شود تا مردم آرامش بهتری در سایه رفاه درآمد کسب کنند.

وی گفت: کشور ایران روی منابع عظیمی از نفت، نیروی انسانی و سایر منابع قرار دارد که باید با این شرایط، رفاه بیشتری برای مردم باشد که در این راستا برنامه‌هایی دارم که در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد.

همتی تاکید کرد: از مردم و از افرادی که با صندوق رای قهر کرده و عملکرد گذشته را قبول ندارند تقاضا دارم یک‌بار دیگر با حضور حداکثری خود در انتخابات امسال و اعتماد خود، بنده را در معرض انتخاب قرار دهند تا در کنار شما با همکاری بقیه قوا و تقویت ارتباط بین نهادهای مختلف بتوان به روزهای خوبی برای مردم رسید.

وی افزود: تقویت روابط اقتصادی و ریشه‌کن کردن دلایل فساد ضرورت دارد زیرا برخورد با معلول، مشکلات کشور را رفع نمی‌کند.
نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: آینده از مردم ایران است و کشورمان در آینده‌ای نزدیک در منطقه و جهان خواهد درخشید و در این صورت مردم بیشتر از قبل به کشور خود افتخار خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار