همتی: من اصلاح‌طلب هستم

تهران (پانا) - همتی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد رویه من تعامل است و تقابل نخواهم کرد. مگر نفعی از تقابل دیده‌ایم که ادامه دهیم؟ باید بخاطر منفعت و معیشت مردم تعامل کنیم. من اصلاح‌طلب هستم و خوبش هم هستم.

کد مطلب: ۱۱۸۹۹۸۹
لینک کوتاه کپی شد
همتی: من اصلاح‌طلب هستم

عبدالناصر همتی در کلاب هاوس درباره اینکه ما ابرچالش‌هایی داریم، گفت: بله ما ابرچالش داریم. نمی‌توانیم ابرچالش‌ها را زیر خاک کنیم که دیده نشود باید این مشکلات حل شود. نظام که نمی‌تواند این ابرچالش‌ها را فراموش کند. ریل‌گذاری اقتصاد با مشکل مواجه است، من آمده‌ام که این مشکلات اقتصادی را حل کنم. اگر قرار باشد من بیایم و این مشکلات ادامه پیدا کند، دیگر با دولت‌های قبل چه تفاوتی دارد. برای صندوق‌های بازنشستگی اعمال مدیریت غلط بوده و وقتی مدیران به دلیل رفتارهای سیاسی انتخاب می‌شوند، همین می‌شود که الان می‌بینیم و این‌ها به شرکت‌های زیاده تبدیل می‌شوند، مسائل این صندوق‌های بازنشستگی بسیار مفصل است و نمی‌توانم در این فرصت توضیح دهم من برای همه این‌ها برنامه دارم. البته در بانک مرکزی هم برنامه داشتم. به خاطر انتظارات تورمی سرمایه‌گذاری در بخش تولید پیش نمی‌رود. این‌ها مسائل و مشکلات داخلی است.

وی درباره نهادهای موازی گفت: نهادهای غیر دولتی در خیلی از کشورهای دیگر وجود دارد مشکل ما تصیمیمات غلط است و من قدرت دارم که همه این کار را انجام دهم. اگر بازدارندگی هم باشد باید در خدمت توسعه باشد. کشور ما کشور محدود نیست ما کشور عظیم با نیروهای فکری مختلف هستیم. دولتی که من می‌گویم باید هماهنگ کننده باشد، دولتی که بخواهد در تقابل با دیگر بخش‌ها باشد، کار پیش نمی‌رود توسعه امکان‌پذیر است و همه این توسعه را قبول دارند. بنابراین من هیچ نگرانی ندارم و فکر می‌کنم این قدرت تعامل را دارم که اگر ناهماهنگی هم باشد با هماهنگی در خدمت توسعه به کار گیرم.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره عدم انتشار فیلم تبلیغاتی‌اش در صدا و سیما گفت: من هنوز رییس‌جمهور نشده‌ام که بخواهم تعامل کنم. وقتی رییس‌جمهور شدم قاطع تصمیم می‌گیرم و تعامل این است که با قدرت صحبت می‌کنیم با صحبت و ارتباط متقابل بدون اینکه تقابل بیهوده ایجاد کنیم که مردم را ناامید کنیم، مسائل را حل می‌کنیم.

همتی با اشاره به خاطره‌ای از حضرت امام (ره) خاطرنشان کرد: من با صدا و سیما تعاملات بسیار خوبی داشتم. علت اینکه بعد از ۴۰ سال مدیریت الان در صحنه هستم به دلیل تعاملم است. ادامه دادن من به مفهوم سازش نبوده و با تعامل کارهای اساسی کرده‌ام و از علمم برای تعامل استفاده کرده‌ام.

وی در پاسخ به این سوال که رقیب اصلی شما کدام نامزد هستند و معاون اول شما چه کسی خواهد بود، گفت: رقیب اصلی من ۵ نفر هستند و می‌دانم تخریب‌های وحشتناکی ایجاد کرده‌اند اما رقیب اصلی من قهر مردم است و اگر مردم رای دهند من اصلا رقیبی ندارم. رییس‌جمهور که شدم معاون اول را معرفی می‌کنم.

همتی همچنین درباره شاخص تی اف آر گفت: طبیعی است که رشد جمعیت باید از این که هست بالاتر برود اما مسئله اساسی در باروری امید به آینده است. برنامه من توسعه اقتصادی است.

همتی درباره حضورش در بانک سینا گفت: موسسه اعتباری بنیاد مستضعفان بود و تصمیم دکتر احمدی‌نژاد این بود که من در بیمه مرکزی نباشم و به دانشگاه برگشتم و موسسین بانک سینا از من خواستند این بانک را که مشکلات بسیاری داشت اصلاح کنم. من یک موسسه با وضع نامناسب مالی را به بانک سینا تبدیل کردم. رابطه بنیاد مستضعفان با بانک سینا به من مربوط نیست من بانک سینا را به عنوان یک مدیر اجرایی اداره کردم.

وی درباره حضور مستقل جوانان اصلاح‌طلب در ستادش گفت: خواهش می‌کنم اجازه دهید مردم خودشان انتخاب کنند.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره اینکه چرا افزایش قیمت بنزین را اعلام نکرده گفت: من رییس بانک مرکزی هستم نه وزیر نفت مگر قرار است رییس بانک مرکزی سخنگوی دولت باشد. من آن موقع گفتم الان موقع افزایش قیمت بنزین نیست و گوش نکردند. من توصیه کردم اما تصمیم‌گیری در حیطه وزارت‌خانه‌های دیگر است.

همتی درباره برنامه‌هایش برای استفاده از اهل سنت در پست‌های بالای مدیریتی چیست؟ گفت: به نظر من همه ما ایرانی هستیم و مسئولیت‌ها براساس لیاقت‌ها باید توزیع شود و به خواهران و برادران اهل سنت احترام می‌گذارم مگر می‌شود این جمع عظیم از براداران و خواهران اهل سنت را نادیده گرفت.

همتی ادامه داد: من آمده‌ام که جمهوریت را تقویت کنم جمهوریت یک اصل مهم و یادگار امام است و مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند. این تصور نشود که مجموعه نظام می‌خواهد جمهوریت تضعیف شود. رویه من تعامل است و گفتم تقابل نخواهم کرد. مگر نفعی از تقابل دیده ایم؛ ادامه دهیم؟ باید بخاطر منفعت و معیشت مردم تعامل کنیم.

وی درباره اقداماتش در سیستم بانکی گفت: در سه سال گذشته در سیستم بانکی هیچ اختلاس بزرگی صورت نگرفته است.

همتی درباره سقوط بورس ادامه داد: روزی که بورس سقوط کرد روزی بود که بین وزیر اقتصاد و نفت برای عرضه سهام دعوا شد. خیلی از افراد از این حباب استفاده کردند و منابع زیادی را به جیب زدند و سهامی را که ارزش نداشت به مردم با قیمت بالا فروختند و بورس باید این‌ها را نظارت می‌کرد. بسیار متاسفم که مردم ضرر کرده‌اند امیدوارم در قدرتی فراتر از بانک مرکزی بتوانم به مردم کمک کنم. قول می‌دهم در دولت من چنین اتفاقات و دخالت‌هایی در بورس نخواهد افتاد و قیمت‌گذاری دستوری در بورس نخواهد بود.

همتی همچنین درباره تفاوت جبهه اصلاحات و جبهه اصولگرایی گفت: فرق اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در این است که اصلاح‌طلبان نامزد معرفی شده ندارند و اصولگرایان دارند اما مردم نیازمند رفاه هستند برای مردم اصلاح‌طلبی و اصولگرایی وقتی مفید است که رفاه آنها را تامین کند. هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان اگر به دنبال اصلاح معیشت مردم باشند مورد تایید مردم خواهند بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ارزیابی از شرایط اجتماعی دارد و آیا مردم با شعارهایش ارتباط برقرار کرده‌اند، خاطرنشان کرد: برداشت من این است که مردم ارتباط برقرار کرده‌اند، حضور همسرم شور خوبی در اجتماع ایجاد کرد، برخی گفته‌اند که خانم شما بیشتر از شما مطرح است گفتم خوب است که مردم به همسر سپیده شبستری رای دهند. خیلی خوب است که زنان احساس کرده‌اند که دیده شده‌اند.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که برای کوتاه مدت برای معیشت مردم برنامه‌‌ای دارید؟ گفت: ما همیشه باید امید داشته باشیم کشور ما منابع عظیم بسیار دارد ما باید سیاست درست و بینش درستی داشته باشیم، تاکید می‌کنم با تقابل کار پیش نمی‌رود و باید با تعامل کارها را پیش برد.

وی درباره مباحث فرهنگی خاطرنشان کرد: اقتصاد سینما مورد توجه من است و می‌گویم سینما و موسیقی و تئاتر باید در کنار مردم و مورد توجه مردم باشند.

همتی درباره تعامل با اصلاح‌طلبان گفت: من استقبال می‌کنم. ما باید همه در کنار هم باشیم و من از حضور اصلاح‌طلبان استقبال می‌کنم. من عصبانیت مردم را درک می‌کنم اما نظام بدون مردم معنا ندارد. آمده‌ام تا راه حلی برای این مشکلات پیدا کنم. چرا باید امید مردم را از بین ببریم. امید همیشه می‌تواند وجود داشته باشد. باید به این نکته توجه کنیم که نباید بین مردم و نظام اختلاف بیندازیم. رهبری هم همواره بر نقش مردم تاکید داشته‌اند، شرایطی به وجود آمده که می‌توانیم برای رفع مشکلات اقتصادی کشور و برای جلوگیری از شرایط بدتر همه مردم به صحنه بیایند آیا کنار کشیدن مشکل کشور را حل نمی‌کند اینکه در گذشته خوب عمل نکرده‌اند. دلیل نمی‌شود که در آینده هم خوب عمل نشود.

وی گفت: من اصلاح‌طلب هستم و خوبش هم هستم.

همتی درباره احزاب و تقویت تحزب در کشور گفت: حزب پایه و بنیان جمهوریت است. انتخابات جای حزب بازی نیست اما حزب مهمترین نقش را در انتخابات دارد و تقویت احزاب به قدرت جمهوریت می‌انجامد مگر می‌شود حرف از صدای بی‌قدرتان زد و از احزاب صحبت نکرد.

وی درباره اصلاح بودجه گفت: اینکه سه دهه است نتوانستیم تورم را پایین نیاوریم به سیاست‌های بودجه بر‌می‌گردد. به طور جدی در این زمینه مصمم هستم که استقلال بانک مرکزی را که در دنیا عمل می‌شود به رسمیت بشناسم و بودجه باید تعادل واقعی داشته باشد.

وی درباره پرداخت یارانه یک میلیون تومانی تصریح کرد: من رقم نمی‌خواستم بگویم گفتم وقتی همه به مردم رقم می‌گویند یعنی دارند به مردم رشوه می‌دهند اگر قرار است به مردم رشوه بدهیم ما می‌توانیم وعده یک میلیون تومانی بدهیم آن هم به دهک‌های پایین جامعه. توزیع یارانه در کشور هدفمند و عادلانه نیست و برای هدفنمندکردن آن باید به سه دهک پایین جامعه توجه کنیم.

همتی در پاسخ به این سوال که در دولت شما اولویت شما رفاه است یا رشد اقتصادی گفت: فکر می‌کنم می‌شود هم رشد اقتصادی داشت و هم رفاه. رشد اقتصادی معلول سرمایه‌گذاری است اگر رشد اقتصادی داشته باشیم رفاه را می‌توانیم ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که مقصر تشکیل حباب در بورس و سوءاستفاده از بورس چه کسانی بودند، خاطرنشان کرد: به نظر من به سابقه آن برگردید و اتفاقاتی که افتاد و برکناری آقای محمدی و کسانی که آمدند و دمیدند. ما جزو کسانی بودیم که در اواسط هشدارها را به مقامات عالی دادم و گفتم این حباب از حد طبیعی گذشته و ممکن است خیلی‌ها زیان‌ده شوند عرض کردم خیلی متاسفم دخالت‌های عوامل سیاسی در بورس اعتماد مردم را از بین برد. برخی از کاندیداها می‌گویند که سه روزه بورس را درست می‌کنند بورس آیینه‌ بخش حقیقی اقتصادی است بخش حقیقی اقتصاد باید درست شود تا بورس درست شود. وقتی قیمت‌گذاری دستوری در بورس داریم معلوم است سهام‌ها سرکوب می‌شوند امیدوارم در دولت خودم برای بازار سرمایه به ویژه بورس اقدامات ویژه‌ای را ایجاد کنم.

وی درباره سیاست‌های ورزشی‌اش گفت: من خودم ورزشکارم در دوره من ورزش سهم جدی و اساسی خواهد داشت. من ورزش‌های رزمی کار می‌کنم و فکر می‌کنم که بتوانم اقدامات اساسی در این حوزه انجام دهم.

همتی تاکید کرد: از بزرگان سیاسی می‌خواهم وقتی جوانان در صحنه هستند و به دنبال تغییر هستند در کنار جوانان باشند کشور برای جوانان و زنان است و این‌ها باید خودشان را با آنها همراه کنند. باید جو امید به مردم دهیم مردم باید نهال تحول و توسعه را تقویت کنند بی قدرت‌تان قوی‌ترین صدا را دارند ما صدای بی قدرتان هستیم خواهش می کنم مردم رااز صحنه انتخابات ناامید نکنند حتما حضور مردم مسیر کشور را تغییر می‌دهد و منجر به یک تغییر خوب خواهد شد.

وی ادامه داد: حمایت جدی از فضای مجازی خواهم داشت تا همه بتوانند صحبت کنند. من خشم مردم را به رسمیت می‌شناسم اما تلاش کردم سوال‌هایی که از من شده است را پاسخ دهم. باید به این سمت برویم که قدرت تعامل‌مان را بالا ببریم. چرا قهر کنیم چرا عصبانیت مگر می‌شود مملکت را با یک حزب و جناح اداره کرد همه ما باید در کنار هم باشیم برای تاریخ ایران و نیاز نداریم که باهم تقابل کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار