دستاوردهای سال 1399 و اولویت‌های 1400 آموزش و پرورش استثنایی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در اولین نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال 1400 که با حضور اعضای این شورا و ارتباط ویدئوکنفرانسی رؤسای ادارات استثنایی برگزار شد به تشریح دستاوردها و توفیقات سال گذشته و اولویت برنامه‌ها و فعالیت‌های سال 1400 آموزش و پرورش استثنایی پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۷۵۷۱۷
لینک کوتاه کپی شد
دستاوردهای سال 1399 و اولویت‌های 1400 آموزش و پرورش استثنایی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در ابتدای این نشست با بیان اینکه در مباحث انسان‌شناسی با دو ولد زیستی یا بیولوژیکی و تولید انسانی مواجه هستیم اظهار کرد: تولد انسانی در دستان انسان و جامعه است و گاهی همراه با تولد زیستی، گاهی جلوتر و گاهی عقب‌تر از آن است.

وی افزود: گاهی زمان و شرایطی پیش می‌آید که انسان‌ها دچار تحول می‌شوند و از جمله این زمان‌ها در فرهنگ دینی ماه رمضان و در فرهنگ ایرانی سال نو و عید نوروز است.

توسعه جامعه به تعلیم و تربیت با کیفیت متکی است

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه بزرگ‌ترین نقش کارکنان اداری و حوزه‌های ستادی آموزش و پرورش استثنایی، مدیریت در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استثنایی است اظهار کرد: مدیریت باید توأم با کارآمدی و اثربخشی باشد و مدیر توانایی و قدرت حل مسئله را نیز باید داشته باشد.

وی افزود: توسعه جامعه به تعلیم و تربیت با کیفیت متکی است و فرهنگ سازه اصلی توسعه و تحول، موتور توسعه و پیشران تحول و ابزار اصلی فتح قلب‌ها و مغزها است.

وی گفت: جهان امروز جهان دانایی، فکر و اندیشه است. اصلی‌ترین نقش در این جهان را تعلیم و تربیت بر عهده دارد و تعلیم و تربیت با کیفیت جامعه با کیفیت را رقم می‌زند.

حسینی تصریح کرد: در جهانی که مبتنی بر فکر و اندیشه است باید فکرها و مغزها را پرورش داد و این رسالت بزرگ بر عهده نظام تعلیم و تربیت است.

آموزش و پرورش در عصر کرونا

معاون وزیر با بیان اینکه سال گذشته نظام تعلیم و تربیت با بحران کرونا مواجه شد اظهار کرد: کرونا بزرگ‌ترین چالش قرن و نظام‌های آموزشی دنیا بود و طولانی‌ترین وقفه در نظام جهانی اتفاق افتاد.

وی افزود: بر اساس گزارش یونیسف با توجه به شیوع کرونا، ۲۴ میلیون کودک در دنیا در معرض ترک تحصیل کامل قرار دارند و ۱۰۰ میلیون کودک نیز بدون کسب مهارت در خواندن، دوره کرونا را سپری می‌کنند.

وی گفت: بر اساس این گزارش در ۱۰۷ کشور جهان مدارس به رغم وجود کرونا مدارس باز شده است، در ۷۰ کشور جهان مدارس نیمه تعطیل هستند تنها در سی کشور مدارس کاملاً بسته است.

حسینی در ادامه گفت: مدیر کل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که کرونا پیوند بهداشت، سلامت و آموزش را عمیق‌تر از قبل کرده است و اختلال در سلامت، اختلال در آموزش و سلامت روانی به‌هم‌پیوسته شده‌اند.

وی افزود: مدیر کل سازمان بهداشت جهانی تأکید دارد باید از تمام کشورها بخواهیم مدارس را با رعایت استلزاماتی از جمله واکسیناسیون معلمان بازگشایی کنند و مدارس باید آخرین جایی باشند که در کرونا تعطیل می‌شوند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه با توجه به شرایط پیش روی کشورمان به احتمال زیاد باقیمانده آموزش‌ها تا پایان سال تحصیلی مجازی خواهند بود اظهار کرد: برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ کارگروهی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی تشکیل می‌شود تا برای آموزش‌های مجازی، آموزش‌های ترکیبی و آموزش‌های حضوری دانش‌آموزان استثنایی بر اساس شرایط کرونایی جامعه تصمیم‌گیری کند.

وی تأکید کرد: آسیب‌های آموزش‌های مجازی باید شناسایی شود و برای به حداقل رساندن این آسیب‌ها نیز باید برنامه ریزی شود.

حسینی در ادامه با بیان اینکه در تعیین اولویت‌های کاری ۱۴۰۰ باید دو موضوع مد نظر قرار گیرد گفت: دولت در سال پایانی است و کمتر از پنج ماه دیگر به اتمام مأموریتش باقی‌مانده است لذا باید به اموری بپردازیم که در این مدت قابل تحقق باشد و جهت‌گیری‌هایی را در برنامه لحاظ کنیم که از پایداری برخوردار باشد و کمتر مورد مناقشه و مجادله باشد تا دولت بعدی در جهت استمرار آنها تلاش نماید.

تشریح دستاوردهای آموزش و پرورش در زیست بوم کرونا

معاون وزیر در ادامه به تشریح دستاوردهای آموزش و پرورش در زیست بوم کرونا پرداخت و گفت: جان هتی مدیر مؤسسه پژوهش در دانشگاه ملبورن و یکی از مؤثرترین افراد دنیا در تعلیم و تربیت با بررسی ۱۵ ساله و مطالعه بیش از ۵۰۰۰ پژوهش که حدود ۲۴۰ میلیون دانش‌آموز و انواع نظام‌های آموزش و پرورش را بررسی کرده بود به سه عامل اصلی که در کیفیت نظام تعلیم و تربیت نقش مؤثری دارند رسید.

وی افزود: اتخاذ رویکردی از آموزش با محوریت علم، ذهن و مغز و تربیت، توجه به فلسفه علوم و دانش و کیفیت معلمین سه عامل اصلی کیفیت در نظام تعلیم و تربیت بر اساس پژوهش جان هتی هستند که در این میان کیفیت معلمین نقش بیشتری دارد.

معاون وزیر با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ در حوزه نیروی انسانی و معلمین اقدامات بسیار مهمی در آموزش و پرورش صورت گرفت اظهار کرد: تدوین و تصویب نظام رتبه بندی معلمان در دولت و ارسال آن به مجلس به عنوان یک لایحه اقدام راهبردی مهمی بود که در سال ۱۳۹۹ به نتیجه رسید.

وی افزود: حقوق و مزایای معلمان در سال قبل ۶۵ درصد افزایش یافت درصورتی‌که که حقوق سایر کارکنان دولت در سال ۱۳۹۹ رشد ۴۵ درصدی داشت.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ بالاترین میزان تخصیص اعتبار یعنی ۱۴۰ درصد در حوزه آموزش و پرورش محقق شد اظهار کرد: در روزهای آخر سال گذشته نیز دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مطالبات معلمان پرداخت شد.

حسینی افزود: در سال گذشته طرح مسکن ملی فرهنگیان در ۲۵۱ شهر با ۴۴ هزار واحد مسکونی کلید خورد که هم اکنون در حال اجرا است.

وی گفت: در سال ۱۳۹۹ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تمام مسیرهای ورود معلم به آموزش و پرورش به جز از طریق دانشگاه فرهنگیان بسته شد و ۱۰۲ هزار معلم نیز یا استخدام و یا تبدیل وضعیت شدند.

حسینی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت در دوره پیش دبستانی دچار نوعی اغتشاش و عدم یکپارچگی مدیریتی بود اظهار کرد: در سال گذشته با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی مدیریت نظام تعلیم و تربیت پیش از دبستان به وزارت آموزش و پرورش سپرده شد و اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت دوران کودکی به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: بر اساس این اساسنامه مدیریت یکپارچه و واحد در دوران حساس اوان کودکی و پیش دبستانی به آموزش و پرورش سپرده شد که این امر موجب افزایش پوشش پیش دبستانی و تحقق مداخلات بهنگام طلایی خواهد شد.

معاون وزیر با بیان اینکه در سال گذشته اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین با تدوین ۲۵ بسته تحولی منبعث از سند تحول بنیادین شروع شد اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات و واکنش‌های مؤثر وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته راه اندازی شبکه بومی، امن، انحصاری، فراگیر، رایگان و داخلی شاد بود که به سرعت جایگزین آموزش‌های حضوری در ایام تعطیلی مدارس شد.

دستاوردها و توفیقات آموزش و پرورش استثنایی در سال 1400

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به بیان موفقیت‌های آموزش و پرورش استثنایی در سال 1399 پرداخت و گفت: اجتماعی شدن سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال گذشته با جدیت پیگیری شد و برگزاری مناسبت‌های مختلف، دعوت از شخصیت‌های مختلف دولتی، راه اندازی میز گفتگوی تخصصی، برگزاری 120 نشست ویدئو کنفرانسی، سفر به تمامی استان‌ها و ارتباط مؤثر با رسانه‌ها از جمله فعالیت‌های انجام شده در راستای اجتماعی شدن سازمان بود که در سال جاری نیز استمرار خواهد یافت.

حسینی یکی از توفیقات سازمان آموزش و پرورش را توسعه مشارکت‌ها و ارتقای همکاری‌های بین بخشی دانست و گفت: با 30 دستگاه دولتی و نهادهای عمومی و مردمی 30 تفاهم نامه امضاء و یا در حال امضاء است و ۹۱ مصوبه شورایی‌های آموزش و پرورش استان‌ها در سال گذشته به مسائل مربوط به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یافته است.

وی افزود: از 1700 مدرسه استثنایی در کشور بیش از 500 مدرسه را خیرین ساخته‌اند و در سال گذشته نیز در قالب طرح از خشت تا بهشت 140 مدرسه از 210 مدرسه موردنیاز کلنگ‌زنی و یا افتتاح شد که خیرین نقش اصلی در ساخت این مدارس را برعهده دارند.

معاون وزیر برنامه محور کردن فعالیت‌های سازمان را از دیگر دستاوردهای سال گذشته سازمان دانست و گفت: نظام برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش استثنایی مشارکت محور و علم بنیاد و بر مبنای بودجه ریزی عملیاتی ریل‌گذاری شده است و بیش از 60 درصد برنامه‌های سازمان در سال گذشته تأسیسی و نوآورانه بود.

حسینی افزود: اخذ مصوبه استخدام ۱۲ هزار نیرو موردنیاز آموزش و پرورش استثنایی و اختصاص ده درصد از استخدام‌های سالانه آموزش و پرورش به آموزش و پرورش استثنایی از شورای سازمان، تدوین و تصویب درجه‌بندی مدارس استثنایی و ارسال به سازمان امور استخدامی، پیگیری طبقه‌بندی مشاغل، ارائه طرح مستثنی کردن پرسنل سازمان آموزش و پرورش استثنایی از قانون مدیریت خدمات کشوری به دولت، تأمین اعتبار ضریب یک و دو دهم و ظرفیت‌سازی استقلال ساختار اداری ادارات استثنایی از جمله دیگر توفیقات سال 1399 آموزش و پرورش استثنایی است.

وی با بیان اینکه آموزش در عصر کرونا با مثلت طلایی تداوم آموزش، انعطاف و پوشش حداکثری اتفاق افتاد اظهار کرد: در سال گذشته برای 20 هزار دانش‌آموز کم برخوردار استثنایی وسایل ارتباطی هوشمند جهت اتصال به شبکه شاد تهیه شد.

وی گفت: تولید ۱۰ هزار محتوای آموزشی در تمامی ابعاد و بارگذاری ۸ هزار محتوی در شبکه شاد، ایجاد مقدمات راه‌اندازی ۳۲ پایگاه آموزش مجازی در استان‌ها، تولید اپلیکیشن جامع آموزش و سامانه ندای همراه، پوشش ۹۹ درصدی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، مناسب‌سازی ۱۲۹۶ مدرسه از سوی سازمان نوسازی مدارس، آموزش زبان اشاره و خط بریل به 8 هزار و 338 نفر و مناسب‌سازی و تدوین ۱۰۵ محتوای آموزشی و تربیتی از جمله دیگر توفیقات سال 1399 سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.

حسینی با بیان اینکه در سال گذشته 35 مرکز جدید مشاوره راه‌اندازی شده است گفت: از بین ۷۵۵ مرکز ویژه اختلالات ۲۷۲ در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است و 5 مرکز جامع آموزشی، توان‌بخشی و مشاوره‌ای نیز در سال گذشته راه‌اندازی شد.

وی گفت: ایجاد ۱۹۰ باشگاه پیش‌کسوتان با استفاده از ظرفیت شیفت خالی مدارس استثنایی، ایجاد اتاق‌های چند حسی، پارک‌های توان‌بخشی، اتاق‌های آکوستیک، افتتاح بزرگ‌ترین مجتمع آبی کشور و راه‌اندازی تخصصی‌ترین سالن شبیه‌ساز طیف اتیسم مبتنی بر هوش مصنوعی در قزوین از دیگر دستاوردهای سال 1399 آموزش و پرورش استثنایی است.

معاون وزیر با اشاره به توفیقات سال 1399 در حوزه اعتبارات گفت: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی پوشش تحصیلی از بدو تأسیس تاکنون ۱۸ برابر شده اما اعتبارات فقط ۱۲ برابر رشد داشته است ولیکن علی‌رغم تمامی کمبودها صددرصد اعتبارات در سال جاری افزایش‌یافته است و اعتبار خدمات حمایتی نیز در سال گذشته 100درصد افزایش یافت.

وی افزود: ردیف بودجه پنجاه میلیاردی نهضت توان‌افزایی در بودجه سال 1400 گنجانده شده است و مولدسازی اموال دارایی‌های آموزش و پرورش استثنایی نیز انجام شده است.

اولویت‌های سال 1400 آموزش و پرورش استثنایی

معاون وزیر در ادامه نشست با بیان جهت‌گیری‌های سال جاری آموزش و پرورش استثنایی گفت: جهت گیری‌های ابتدای سال مبنای برنامه‌ریزی در طول سال خواهد بود و در جهت‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بر کاهش تنوع و کاهش تعدد موضوعات تأکید خواهد شد.

وی افزود: در مطالعه‌ای که بر روی پنجاه و پنج کشور درحال‌توسعه انجام شده است دلیل کندی توسعه در این کشورها پر متغیر بودن آنها ذکر شده است زیرا کشورهای درحال‌توسعه می‌خواهند همه ابعاد و مشکلات جامعه را یکباره حل کنند.

وی تصریح کرد: در آموزش و پرورش با انبوهی از مسائل مواجه هستیم و باید حل این مسائل بر اساس اولویت‌بندی صورت گیرد.

حسینی اولین و مهم‌ترین اولویت سال جاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی را برنامه‌های وزیر محترم آموزش و پرورش دانست و گفت: اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین، ارتقای توانمندی‌های نظام آموزش و پرورش، سنددار کردن املاک، استقرار کامل یکپارچه‌سازی سامانه‌های تحت وب، استقرار سازمان تعلیم و تربیت کودکی و مستندسازی برنامه‌ها 6 اولویت برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش در سال جاری است.

وی افزود: استمرار، تعدیل، تکمیل و تقویم بسته‌های تحولی و تدوین 4 بسته تحولی کیفیت‌بخشی به آموزش دیرآموزان، توسعه کمی و کیفی مشکلات ویژه یادگیری، ساماندهی مدارس و توانمند سازی و مشارکت اولیاء در نظام تعلیم تربیت استثنایی از جمله برنامه‌ها و فعالیت‌های سال جاری آموزش و پرورش استثنایی است.

وی افزود: توجه به سنجش و توسعه صلاحیت‌های معلمی به‌عنوان پیش‌نیاز رتبه‌بندی، ارتقای مدیریت آموزشگاهی با رویکرد مدرسه محوری، بازنگری جدی گروه‌های تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی با دو رویکرد پوشش تحصیلی و عدالت آموزشی، تقویت کیفی و کمی آموزش‌های تلفیقی و فراگیر اجرایی‌سازی طرح مدرسه مرکز با هدف ارتباط مدارس با مراکز بهزیستی و استانداردسازی تجهیزات آموزشی توان‌بخشی و ورزشی در قالب نهضت توان افزایی از دیگر برنامه‌های سال جاری آموزش و پرورش استثنایی است.

وی افزود: آمایش سرزمینی نیازمندی استان‌ها به مدارس و مراکز جدید، ایجاد یک اتاق هوشمند در هر مدرسه، ایجاد پایگاه‌های آموزش مجازی در 50 درصد مناطق آموزش و پرورش، گسترش و توسعه مداخلات بهنگام و طلایی، سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی، اتصال داده‌های حاصل از برنامه سنجش به بهزیستی و وزارت بهداشت، توسعه و گسترش آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای، استقرار و ظرفیت‌سازی تفویض اختیار ادارات استثنایی و رصد و پیگیری مطالبات پرسنل آموزش و پرورش استثنایی از دیگر برنامه‌ها و فعالیت‌های دارای اولویت در سال جاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار