جلیل عرفان منش:

مدیران و سینماگران به جای مسائل حاشیه ای به متن سینما بپردازند

جلیل عرفان منش با اشاره به این مطلب که جشنواره فیلم فجر فصل نوینی از همدلی ها است گفت: مدیران و سینماگران به جای مسائل حاشیه ای به متن سینما بپردازند.

کد مطلب: ۴۲۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ معاون امور آثار سینمایی و سمعی و بصری سازمان گفت: جشنواره فیلم فجرهمواره فصل نوینی از همگرایی، همدلی و با هم بودن را به نمایش می گذارد و اگر مدیران سینمایی و سینماگران به جای مسائل حاشیه ای به متن سینما بپردازند، هیچ دلیلی برای تقابل با همدیگر نخواهند داشت.

جلیل عرفان منش معاون امور آثار سینمایی وسمعی وبصری سازمان سینمایی در گفتگو با ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجرعلاوه بر اهالی سینما، توانایی هم افزایی بین همه نهادهای هنری و فرهنگی کشور را دارد و معتقدم اگر اهالی سینما و مدیران به جای مسائل حاشیه ای به متن سینما و رسالت بزرگی که سینمای ایران در عرصه داخلی و خارجی بر دوش خود دارد توجه کنند، آنقدر بین مدیران سینمایی و هنرمندان اشتراک وجود دارد که هیچ دلیلی برای روبروی هم قرار گرفتن و تقابل نخواهند بود. هرچند که ممکن است اختلاف سلیقه که امری طبیعی است وجود داشته باشد.

وی برگزاری جشنواره فیلم فجر را در رشد و اعتلای سینمای ایران بسیار موثر دانست و اعتبار سینمای ایران را از رهگذر همین سی دوره از جشنواره فیلم فجر عنوان کرد.

معاون امور آثار سازمان سینمایی کشور در مورد «بازار فیلم جشنواره فجر» یادآور شد: با توجه به اینکه من در سه دوره از جشنواره در بازار فیلم حضور داشتم احساس می کنم ما در این بازار به طور نسبی موفقیت هایی داشتیم اما راضی کننده نبوده است. متاسفانه بازار فیلم ما، بازار مطلوبی نبوده و ما علی رغم داشتن آثار قابل توجه، کمتر توانستیم این بازار را مدیریت کنیم؛ به طوری که نتوانستیم آثارمان را به پخش کنندگان جهانی بویژه پخش کنندگان معتبر بفروشیم؛ لذا باید این نقیصه را بر طرف کنیم.

عرفان منش افزود: ما می بایست با همکاری بخش خصوصی به بازارهای فیلم جهان راه پیدا کنیم، به عنوان نمونه ما در حال حاضر هفته فیلم مسکو را در پیش رو داریم و این کشور نیزعلاقه مند ورود فیلمهای ایرانی به بازارهای مسکو است. این درحالی است که ما در بخشی از کشورها بویژه در کشورهایی که بیداری اسلامی در آنها ایجاد شده، بستر بسیار مناسبی برای اکران فیلمهای ایرانی داریم که بی استفاده مانده است. ما همچنین به لحاظ فرهنگی و اشتراکات دینی می توانیم فیلم های خودمان را به بازار فیلم کشورهای مسلمان ارائه دهیم؛ خوشبختانه کوشش هایی نیز طی این دو سال گذشته صورت گرفته اما این کوشش ها باید گسترده تر شود.

این مدیرارشد سینمایی تصریح کرد: سینمای ما ظرفیت های زیادی برای مخاطبان جهان اسلام دارند و به دلیل هویت های مشترک، درک بیشتری از آثار همدیگر خواهیم داشت. این مورد را هم فراموش نکنیم که بسیاری ازعلاقه مندان در کشورهای جهان اسلام - فارغ از دولتهای خود - به شدت علاقه مند آثار ایرانی هستند. من در گفتگو با یک هیات مصری که به ایران سفر کرده بود، وقتی در همین باره صحبت می کردم، آنها گلایه مند بودند که چرا سینمای ایران از این فرصت استفاده نکرده است.

معاون امور آثار سازمان سینمایی کشور اظهار داشت: یکی از راههای تاثیرگذار در ساحت سیاست خارجی هر کشوری، حضور در بازارهای فرهنگ و هنر جهان است، لذا ما باید در این زمینه، بیش از پیش تلاش کنیم.

وی در مورد همزمانی برگزاری جشنواره فیلم فجر در شهرستانها با اشاره به بحث دیجیتالی شدن فیلم های سی و یکمین جشنواره فیلم فجر گفت: این موضوع فرصت افزایش همزمانی نمایش آثار در تهران و شهرستانها را افزایش می دهد که این یک اتفاق میمون و مبارکی خواهد بود. با توجه به اینکه معمولا هر ساله تعدادی از فیلمهای کارگردانان شهرستانی نیز به جشنواره راه پیدا می کنند طبیعی است که مردم این شهرستانها انگیزه بیشتری برای دیدن فیلم های همشهریان خود خواهند داشت.

عرفان منش در خصوص بحث ریزش مخاطب سینمای ایران افزود: عنصر ریزش در مخاطب، همواره سینمای ایران را تهدید می کند و علت آن این است که در درجه اول، فیلمساز به مخاطب توجه نمی کند و این یک نقصان است. یکی از علل ریزش مخاطب این است که فیلمساز فیلمش را برای مخاطب نمی سازد. ما همواره شاهد آثاری بودیم که بیشتر برای صندلی های خالی نمایش داده شدند و این نشان دهنده این حقیقت است که هنرمند نگاهی به مخاطب نداشته است؛ بنابراین فیلمی که نتواند مخاطب را به سمت سینما بکشاند بی شک این فیلم فاقد استانداردهای لازم و مطلوب سینما خواهد بود اما فیلمی که شایستگی دیدن را داشته باشد، مردم برای دیدن آن به سینماها خواهند رفت - البته ممکن است استثناهایی هم وجود داشته باشد - اما فیلم های پرمخاطب به طور متعارف، فیلمهایی بودند که هنرمند با هنرمندی خود و مدیران سینمایی با اعمال مدیریت درست خویش توانستند مردم را به درون سینماها بکشانند.

وی یاد آورشد: سینما برخلاف تلویزیون به شدت متکی به بخش خصوصی است بنابراین در سیاست های مدیریتی ضرورت دارد ما صنعت چرخ سینما را هم بچرخانیم و به سمت فیلم هایی برویم که هم ارزش سرمایه گذاری داشته باشند و هم رضایت مندی مخاطبین را به همراه داشته باشد. اصولا سه عنصر جذب مخاطب عبارتند از: « محتوای صحیح و سازگار با فرهنگ انقلاب اسلامی» ، «باورهای مردم مسلمان» و «کیفیت بالا و استاندارد قوی»؛ که این فیلمها می توانند مخاطب را به سینما بکشانند. بنابراین اگر فیلمی یکی از این سه عنصر را نداشته باشد ریزش مخاطب آن حتمی خواهد بود.




ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار