پشت‌ پرده انصراف پولاد و مسعود کیمیایی از جشنواره فیلم فجر

تهران (پانا) - پس از اعلام رسمی هیات داوران جشنواره فیلم فجر، مسعود کیمیایی، کارگردان و پولاد کیمیایی، بازیگر فیلم «خائن کشی» از داوری شدن در بخش کارگردانی و بازیگری چهلمین جشنواره فیلم فجر انصراف دادند، این اتفاق بار دیگر از اختلافات بین شهاب حسینی و خانواده کیمیایی پرده برداشت.

کد مطلب: ۱۲۵۱۵۲۹
لینک کوتاه کپی شد
پشت‌ پرده  انصراف پولاد و مسعود کیمیایی از جشنواره فیلم فجر

اختلاف شهاب حسینی و خانواده کیمیایی پس از جشنواره سی و هشتم فجر و اظهارات شهاب حسینی به وجود آمد، شهاب حسینی در نشست خبری فیلم «شین» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بدون نام بردن از کیمیایی از او که با اعلام انصراف از نمایش اثرش در جشنواره فیلم فجر منجر به اعمال فشار بر دیگر سینماگران حاضر در جشنواره شده بود گفت، امکان ندارد در گوشه‌ای از این سرزمین اتفاقی بیفتد و ما رنجیده خاطر نشویم. هر واقعه تلخی که در این مدت رخ داده مایه تاسف است و قلب آدم را به درد می‌آورد. ما باید راه و اهداف عزیزانی که از دستشان دادیم را ادامه دهیم.

وی که به عنوان تهیه کننده فیلم سینمایی «شین» در جشنواره حضور داشت، خاطرنشان کرد: «حضور در فجر برای من در بخش خارج از مسابقه امتیاز ویژه نیست. چهار سال است اصلا در جشنواره نبوده‌ام. دینی به این جشنواره ندارم که از آن دفاع کنم. من از وحدت بین مردم دفاع می‌کنم از جدا نکردن طیف‌های مختلف. هر چقدر تلاش می‌شود تفرقه بیفتد، سعی می‌کنم از جلوگیری از آن دفاع کنم. جشنواره‌ فیلم فجر مثل هر فستیوال دیگری در دنیا یک امکان است. من کاری به فیلمسازان خیلی پرسابقه یا پیشکسوت ندارم. من با فیلمسازان جوانی کار دارم که قرار است پتانسیل و داشته‌های آینده این کشور باشند. نمی‌توانم ساکت بنشینم که استاد پیشکسوت سینما، که سال‌هاست روند کاریش پیش چشم تماشاگر مشخص است، و هر ساله تماشاگر برخورد ناراحت‌کننده‌ای با فیلم‌های ایشان دارد، می‌آید و امسال هم فیلمی را می‌سازد که مطمئن است برخورد بدی با فیلمش اتفاق می‌افتد و بنابراین می‌آید و آن روغن ریخته را اصطلاحا نذر امامزاده می‌کند و سنگ‌بنایی را می‌گذارد که نتیجه‌اش جز نفاق و تفرقه و نفرت‌پراکنی چیز دیگری نیست.»

وی تاکید کرد:«این اتفاق بقیه را در یک آمپاس اخلاقی قرار می‌دهد. کسانی که با یک دنیا عشق و امید و آرزو آمده‌اند فیلمی را ساخته‌اند که قرار است با آن آینده خودشان و سرزمین‌شان را رقم بزنند.این بی‌انصافی است که آدم اینقدر خودخواه باشد که طوری حرف بزند که ملاحظه‌ هیچ کس دیگری را در آن نکند.»

اما پس از اعلام هیات داوران چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر شاهد عکس العمل پولاد کیمیایی و مسعود کیمیایی بودیم. مسعود کیمیایی کارگردان و پولاد کیمیایی بازیگر فیلم «خائن کشی» از داوری شدن در بخش کارگردانی و بازیگری چهلمین جشنواره فیلم فجر انصراف دادند.

پولاد کیمیایی پس از انصراف از جشنواره فیلم فجر در صفحه شخصی اش در اینستاگرام نوشت«وقتی حقیقت آزاد نیست، آزادی حقیقت ندارد. قضاوت های بزرگ کار آدم های کوچک نیست. من پولاد کیمیایی فرزند گیتی پاشایی و مسعود کیمیایی، بازیگر سینما و کارگردان با افتخار انصراف خود را از شرکت در جشنواره فیلم فجر اعلام می کنم.»

در ادامه مسعود کیمیایی نیز با انتشار نامه‌ای اعلام کرد که از جشنوراه کناره‌گیری می‌کند. در بخشی از نامه مسعود کیمیایی آمده است« به هنرمندان و زحمت‌کشیدگان فیلم خائن‌کشی، با موضوع ملی شدن صنعت نفت ایران و مقوله قرضه ملی بوسیله دکتر محمد مصدق در سال‌های ۱۳۳۰ که با مردم انجام شد، این دوست در هشتادویک سالگی برای قضاوت شدن در سینما خودم را کنار می‌بینم و به این خط و نوشته از قضاوت بیرون می‌آیم.

دیگر هنرمندان فیلم خائن‌کشی به جای خود می‌مانند.در این سنِ بسیار زحمت‌کشیده، برای قضاوت شدن درباره فیلمی به مفهوم آزادی نفت، ایران، مقوله نفت، انگلیس و دکتر محمد مصدق تردید بسیار دارم. عدالت همیشه نگران قضاوت است.»

انصراف مسعود و پولاد کیمیایی در اعتراض به حضور شهاب حسینی در هیات داوران جشنواره چهلم فیلم فجر است. در همین ارتباط علی اوجی تهیه‌کننده فیلم «خائن‌کشی» درباره انصراف کیمیایی به پانا گفت: «به تصمیم آقای کیمیاییِ بزرگ و دوست داشتنی به عنوان یکی از مهم‌ترین فیلمسازان سینمای ایران احترام می‌گذارم، به هر حال شأن ایشان بالاتر از قضاوت در فستیوال است و با توجه به سابقه‌ی سینمایی آقای کیمیایی و اینکه جشنواره‌ی فجر امسال، جشنواره‌ جوان‌هاست باید به نظر ایشان مبنی بر قضاوت نشدن در حضور جوان‌ترها احترام گذاشت.‌»

وی خاطر نشان کرد: «فیلم «خائن‌کشی» به احترام تلاش و زحمت عواملش که یک سال و ۹ ماه مشغول تولید بودند، در جشنواره‌ فجر باقی می‌ماند و جناب کیمیایی هم همانطور که در نامه خود اعلام کردند فقط از بخش کارگردانی انصراف دادند.»

اوجی درباره اینکه وقتی این انصراف پس از اعلام اسامی داوران اتفاق می‌افتد، یادآور حاشیه‌های دو سال قبل جشنواره است و همین برداشت هم در میان مخاطبان، پس از انتشار نامه انصراف دیده می‌شود،گفت: «قاعدتاً من نمی‌توانم نظری جدا از نوشته‌ مکتوب آقای کیمیایی داشته باشم. ایشان صراحتاً در نامه خود اظهارنظر کردند و خواننده می‌تواند تفسیر خود را داشته باشد. با این حال من به عنوان تهیه‌کننده باید پاسخگوی زحمت تمام عوامل فیلم باشم و با احترام به تصمیم این کارگردان بزرگ سینمای ایران فیلم در جشنواره باقی خواهد ماند.»

مسعود کیمیایی دو سال پیش با فیلم سینمایی «خون شد» در جشنواره فجر حضور داشت اما از داوری شدن فیلمش در بخش کارگردانی انصراف داده بود.

فیلم «خون شد» در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شده است، مسعود کیمیایی اعلام کرده بود از حضور در جشنواره فیلم فجر به خاطر حادثه هواپیما انصراف می‌دهد. خون شد به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی در جشنواره سی و هشتم حضور داشت، مسعود کیمیایی درباره عدم حضورش در آن دوره از جشنواره عنوان کرده بود، «به خاطر تسلیت به مسافران و مردم امسال در جشنواره شرکت نمی کنم من همیشه سمت مردم بوده ام.»

بعد از این اعلام مسعود کیمیایی، جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده این فیلم در مخالفت با این درخواست گفت: «فیلم «خون شد» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و نمایش داده می‌شود اما با احترام به نگاه و نظر آقای کیمیایی، تقاضای ما این است که فیلم در بخش کارگردانی داوری نشود و در مابقی بخش‌ها، مورد قضاوت قرار گیرد.»

حال قصه داوری نشدن فیلم مسعود کیمیایی بار دیگر در جشنواره فجر رقم خورده است و این بار این کارگردان به دلیل انتخاب شهاب حسینی به عنوان یکی از داوران این رویداد از حضور در جشنواره فجر انصراف داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار