• یک پیشنهاد کتابخانه‌ای

      مدیریت پوشش خبری بحران در رسانه‌های حرفه‌ای

      واحد آموزش پانا:"دکتر اکبر نصرالهی" در مقدمۀ این کتاب می‌نویسد:"رسانه‌ها در بحران‌ها نقش‌های دوگانۀ بحران‌زایی یا بحران‌زدایی، برجسته‌سازی یا کوچک‌نمایی و امیدزایی یا امیدزدایی را دارند اما به نظر می‌رسد در کشورما،تا کنون از ابزار رسانه و ظرفیت استثنایی آن برای مدیریت بحرانها به خوبی استفاده نشده است."با توجه نوشتار مولف، این کتاب در جهت شناسایی ضعفها و ارائه راهکارهایی برای بهره‌مندی مطلوب‌تر از این ابزار کارا(رسانه) برای کنترل و مدیریت بحرانهاست.

      01 آذر 1396 16:02
    • یک پیشنهاد کتابخانه‌ای

      اصول خبرنویسی آنلاین

      واحد آموزش پانا: کتابهای شناختی؛ برای ارائه اطلاعات و پاسخگویی به سوالات مخاطبان خود نگاشته شده‌اند.کتاب"اصول خبرنویسی آنلاین" نیز آمده‌است تا بگوید؛خبر آنلاین چیست؟ چه ویژگیهایی آن را از سایر شیوه‌ها و سبکهای سنتی متمایز می‌کند؟ آیا اصول و شیوه‌های نوشتن خبر در فضای مجازی و وب با نگارش خبر در سایر رسانه‌های پیشین متفاوت است؟ و اگر پاسخ مثبت است این تفاوت‌ها در کجاست؟

      01 آذر 1396 14:25
    • استفاده از ضبط صوت در مصاحبه ؛ آری یا نه؟

      واحد آموزش پانا: ضبط صوت ، یاداشت برداری،دوربین عکاسی و...به عنوان ابزارهای کار یک مصاحبه کننده ، نقشی مهم در فراگرد ارتباط (مصاحبه) دارد. زیرا این ابزارها بر سایر عناصر این ارتباط اثر می‌گذارد واز آن تاثیر می‌پذیرد. گرچه هریک از آنها به عنوان یک شی برای شما محسوب می‌شوند.اما گاه ناتوانایی یا نداشتن تسلط در به‌کار گیری این شی ممکن است؛ روند مصاحبه را با مشکل مواجه کند، در این درس از اهمیت و ضرورت به‌کارگیری ضبط صوت و نیز از مهارتهای استفاده از آن خواهیم گفت. همراه شوید

      27 آبان 1396 12:42
    • تاکتیکهای خبری مدیریت بحران

      واحد آموزش پانا: تاکتیکهای خبری بسیارند، که تعداد زیادی از آنها در مواقع بحرانی کاملا به کار آمده و به کنترل اوضاع کمکِ شایانی می‌کنند، اما مشکل اینجاست؛ که بسیاری از خبرنگاران و مدیران رسانه‌های ما آنها را نمی‌شناسند و تجربه به‌کارگیری آنها را ندارد. در اینجا تنها چند مورد از آنها را از کتاب"مدیریت پوشش خبری بحران در رسانه‌های حرفه‌ای" از "دکتر اکبر نصرالهی" برگزیده‌ایم تا در این روزهای بحرانی ناشی از زلزله کرمانشاه و استانهای غربی به فراگیران این کلاس مجازی کمک کنیم.

      23 آبان 1396 15:42
    • تکنیکهایی راهبردی برای مصاحبه با مصیبت دیدگان

      واحد آموزش پانا: مصاحبه با مصیبت‌دیدگان در حوادثی مثل زلزله هم ابعاد حرفه‌ای و هم بعدی انسانی دارد. زیرا از یک سو مستند‌سازی کرده و به خبر اعتبار حرفه‌ای می دهد و نشان می دهد که برای آن زحمت کشیده شده و هم با ایجاد موج انسانی وایجاد همذات پنداری و تحریک ِاحساسات انسانی موج کمک رسانی به مردم آسیب دیده را چند برابر کند. اما نحوه انجام حرفه‌ای آن اهمیت بسیاری دارد که اگر به آن توجه نشود ممکن است نه تنها شمارا از اهدافتان دور کند بلکه آسیبهای جدی حرفه ای و روحی را برایتان ایجاد کند.

      22 آبان 1396 11:48
    • خلاصه نویسی/1

      قانون طلایی نوشتن در وب

      واحد آموزش پانا: قانون خلاصه‌نویسی همیشه در روزنامه‌نگاری مهم بوده است اما در روزنامه‌نگاری آنلاین مهمتر.زیرا خوانندگانِ ‌وب،به‌طور معمول صفحات را مرور اجمالی(اِسکن) می‌کنند و اگر چیزی را که می‌خواهند، نتوانند بیابند، به سرعت آن صفحه را تَرک می‌کنند و تَرک خواننده یعنی شکست در آنلاین‌نویسی. پس خلاصه‌نویسی را جدی بگیرید

      21 آبان 1396 14:02
    • آیا برای شغلِ روزنامه‌نگاری مناسبم ؟

      واحد آموزش پانا:"من به درد روزنامه‌نگاری می‌خورم؟"،"نویسندگی دوست دارم"،"هیجان را دوست دارم"،"کنجکاوم"؛بنابراین فکر می‌کنم برای خبرنگارشدن مناسب‌ام . من به‌عنوان مدرس روزنامه‌نگاری،روزانه با سوالات و عباراتی از این دست زیاد مواجه ام شدم در این درس قصد دارم شما را با برخی واقعیات این شغل آشنا کنم . شاید در تصمیم خود مصمم‌تر شدید و یا ممکن است تصمیم دیگری بگیرید.

      20 آبان 1396 14:49
    • یک پیشنهاد کتابخانه ای

      گفتارهایی در روزنامه‌نگاری شهروندی

      واحد آموزش پانا: امروز روزنامه‌نگاری شهروندی یکی از مهمترین عرصه‌های روزنامه‌نگاران جهان است که در مناسبات قدرت و در عرصه خبر و اطلاع‌رسانی جایگاهی والا و تاثیرگذار بدست آورده است. بنابراین شناخت ادبیات جامع و نیز شناخت ریشه‌ها و چیستی و چرایی این نوع روزنامه‌نگاری ما را در چگونگی بهره‌مندی و تاثیرپذیری از آن کمک خواهد کرد.

      20 آبان 1396 13:53
    • نوشتن تیترهای استنباطی و اقناعی؛خلاقیت، جسارت

      واحد آموزش پانا : بارها از اهمیت تیتر و تیترنویسی در روزنامه نگاری گفته‌ایم؛ و آن را به مانند قلابی دانستیم که چشمان خواننده را اسیر می‌کند و آنها را به دنبال خود به لید و بقیه خبر؛ پاراگراف به پاراگراف می‌کشاند. پس در نگارش آن باید بسیار دقت کرد و نهایت حوصله و خلاقیت را داشت. پس از آنچه در بارۀ دوتیتری ها گفتیم؛ اینک به تیترهای استنباطی و اقناعی می‌پردازیم، که خلا آن در بسیاری از خبرگزاری‌ها، سایتها و روزنامه‌ها احساس می‌شود.

      17 آبان 1396 14:03
    • 10 تکنیک برای مصاحبه با آنان که مضطربند

      واحد آموزش پانا: تاکنون از شیوه مصاحبه با سالخوردگان_کودکان_مصیبت‌دیدگان و مصاحبه با آنان که دوستشان نداریم؛گفته‌ایم. امروز از شیوه مصاحبه با مصاحبه‌شوندگان نگران می‌گوییم چون اضطراب و نگرانی این نوع مصاحبه‌شوندگان می‌تواند بر مصاحبه‌کننده و کلا روند مصاحبه تاثیر بگذارد.
      مصاحبه‌کننده به عنوان مدیر و کارگردانِ مصاحبه باید بتواند کنترل را در دست بگیرد. در این درس از تکنیکهای آن خواهیم گفت:

      15 آبان 1396 11:08