علی تاجرنیا:

سفر آبه به ایران چه حامل پیام هایی از سوی آمریکا باشد و چه نباشد به نفع ایران و نشان دهنده فعال بودن دیپلماسی دولت است

تهران (پانا) - امروز چهارشنبه ۲۲ خرداد نخست وزیر ژاپن وارد تهران شد. این سفر اولین سفر نخست وزیر ژاپن در چهاردهه گذشته به ایران است که به گفته کارشناسان و تحلیلگران می تواند آغازگر دوره جدید مناسبات بین ایران و این کشور باشد. علی تاجرنیا، فعال سیاسی سفر شینزو آبه به ایران را نتیجه دیپلماسی فعالانه دولت و به نفع کشورمان دانسته و به پایگاه اطلاع رسانی دولت می گوید: آمریکا در منزوی کردن ایران موفقیتی حاصل نکرد و این سفر چه حاوی پیام هایی از سوی آمریکا برای ایران باشد و چه نباشد منافع اقتصادی و سیاسی زیادی برای کشورمان دارد.  

کد مطلب: ۹۲۱۱۴۸
لینک کوتاه کپی شد
سفر آبه به ایران چه حامل پیام هایی از سوی آمریکا باشد و چه نباشد به نفع ایران و نشان دهنده فعال بودن دیپلماسی دولت است

تاجرنیا در گفتگو با «پاد» رویکرد دولت مبنی بر دیپلماسی فعالانه را صحیح عنوان کرد و گفت: طی ماههای گذشته ایران استراتژی دیپلماسی فعال را دنبال کرد و مجموعه تحرکاتی که در منطقه به وجود آمده نشان دهنده این است که حرکت دولت موفق بوده است.

وی در خصوص اهمیت سفر آبه به ایران اظهار کرد: وقتی با فشارها و تحریم های یکجانبه از سوی آمریکا رو به رو هستیم طبیعتا بهترین استراتژی تلاش برای تقویت ارتباطات با کشورهای منطقه و کشورهایی است که به نوعی می توانند در عین هم پیمانی با آمریکا با استقلال بیشتری فعالیت کنند که کشور ژاپن از جمله آنهاست . تاجرنیا در ادامه افزود: این کشور با وجود اینکه سیاست هایش به آمریکا نزدیک است اما در عین حال سعی می کند با توجه به استراتژیهای خودش در خیلی از موارد سیاست های مستقل تری را در پیش بگیرد. البته این مساله با توجه به اینکه حجم مبادلات آمریکا با ژاپن بالاست کار دشواری برای این کشور است ولی بازهم ارزشمند است.

این فعال سیاسی سفر آبه به ایران را آغازگر دوره جدید مناسبات بین ایران و ژاپن دانست و افزود: حضور نخست وزیر ژاپن که برای اولین بار پس ازانقلاب اسلامی انجام می شود هم نشان دهنده عزم این کشور برای گسترش روابط است وهم نشان دهنده دیپلماسی فعال وزارت امور خارجه است و این ارتباطات باید تقویت شود.

وی افزود: بدون شک انتظاراتی که ترامپ و هم پیمانانش برای منزوی کردن ایران داشتند برآورده نشده است و این مساله به هوشمندی وتدابیر ایران بازمی گردد.

این فعال سیاسی با تاکید بر ضرورت تقدم منافع ملی بر رفتارهای سلیقه ای در سیاست خارجی کشور گفت: خط قرمز ما باید منافع ملی کشور باشد.

وی با اشاره به اهمیت حضور نخست وزیر ژاپن در ایران و با بیان اینکه اصل تعامل مثبت است گفت: اما آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است این است که جمهوری اسلامی ایران بتواند استراتژی های خود که در فضای مه آلود تحت تاثیر تبلیغات یک سویه آمریکایی ها به غلط تعریف شده است را در این دیدارها ترسیم کند.

دستاوردهای اقتصادی و گسترش همکاری ها در این زمینه نیز از دیگر مواردی است که تاجرنیا به آن اشاره کرد و گفت: معرفی بازار ایران طبیعتا می تواند هم برای ژاپن و هم برای دیگر کشورها جذاب باشد. به هر حال امروز اقتصاد دنیا با چالش های جدی مواجه است و طبیعتا خیلی از کشورها نمی خواهند فرصت های اقتصادی خود را از دست بدهند. باید سعی کنیم هزینه ارتباط با کشورمان را برای این دسته از کشورها پایین بیاوریم تا بستر مناسبی برای تعامل با ایران به وجود آوریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار