آذری جهرمی: ۲۵۰ روستای کردستان به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند

تهران (پانا) - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال ۲۵۰ روستای استان کردستان تا پایان سال جاری به شبکه ملی اطلاعات خبر داد.

کد مطلب: ۹۲۱۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد
آذری جهرمی: ۲۵۰ روستای کردستان به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد جواد آذری جهرمی روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری کردستان اظهار داشت: سفر امروز با دو هدف ارائه گزارشی از عملکرد یک سال گذشته وزارت ارتباطات در کردستان و اقدامات اجرایی برای توسعه این حوزه در استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه این استان استعداد فراوانی بویژه در تعداد جوانان تحصیل کرده، گردشگری و کشاورزی دارد، افزود: کارهایی که در یکسال گذشته انجام شده برای جبران عقب ماندگی و توسعه دسترسی ها در مناطق شهری کردستان انجام گرفته و هم اکنون هر ۳۰ شهر استان متصل به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت شده اند.

آذری جهرمی اضافه کرد: ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در سال گذشته برای اجرای ۴۲ پروژه در این استان هزینه شده و در این راستا تعداد مشترکان پهن باند ثابت و همراه افزایش یافته که این اتفاق نتیجه تلاش مدیران حوزه ارتباطات و فناوری استان بوده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: باید کمبودها و واقعیت ها را بپذیریم اینکه در این استان از یک هزار و ۳۰۹ روستا فقط ۸۹۰ تلفن همراه پوشش تلفن همراه دارند.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه دلیل این عدم پوشش بی توجهی و عدم پیگیری نبوده است، گفت: توپوگرافی استان از جمله دلایل موثر در این قضیه است به گونه ای که ایجاد سایت تلفن همراه نیاز به سرمایه گذاری حدود ۲۰ میلیارد ریالی دارد و برای شرکت های تلفن همراه اقتصادی نیست در هر روستای استان یک سایت ایجاد کنند.

وی با اعلام اینکه توسعه پهن باند مستلزم ایجاد فیبر نوری است، یادآور شد: ایجاد ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری در استان آغاز شده است.

آذری جهرمی اظهار داشت: برنامه ای که مدون شده در چند مرحله بوده که یک مرحله آن تمام شده و در آن ۳۵۵ سایت روستایی که قدیمی بود طی ۶ ماه گذشته نوسازی شده و پوشش ۸۹۰ روستای دارای تلفن همراه را نیز انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ سایت در استان نسل سه و چهار اینترنت روستایی را پوشش می دهند و ۲۴ روستا به این سایت ها متصل شده اند، گفت: این ماموریت در استان را به شرکت ایرانسل واگذار کردیم که ۱۰۰ سایت دکل مخابراتی را در روستاها ایجاد کند که در ۲۰ روستا تا پایان تیر امسال به اتمام می رسد.

آذری جهرمی با بیان اینکه مرکز داده استان و مجتمع آی سی تی استان در سفر امسال رییس جمهوری به کردستان افتتاح می شود، اضافه کرد: تلاش می کنیم ۵۰ درصد از ۵۰۰ روستای باقی مانده تا پایان سال به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

بر اساس این گزارش، آذری جهرمی پنجم خرداد در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی با انتشار عکسی از نقشه ایران و در خصوص توسعه فعالیت‌های وزارت متبوع خود و شبکه ملی اطلاعات مورد انتقاد برخی کاربران فضای مجازی کردستانی مبنی بر اقدامات پایین این وزارت خانه در این استان قرار گرفت.

وی همان روز در جواب کاربران کردستانی نوشت: «اولین سفر کاری بعد از ماه رمضان را به کردستان خواهم داشت تا به بهترین شکل به مردم شریف خدمت کنیم. باعث شرمندگی بنده است تاکنون به خوبی به مردم کردستان خدمت نکرده‌ام. برنامه توسعه ارتباطات کردستان را ۶ ماهه انجام خواهیم داد».

اکنون وی در خصوص سفرش بعد از ماه مبارک رمضان به وعده خود عمل کرده و این خوش قولی نویدی در توسعه زیرساخت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این استان است.

در حال حاضر یک میلیون و ۲۶۸ هزار و ۵۴۷ مشترک در کردستان از اینترنت پرسرعت بهره مند هستند و ضریب نفوذ تلفن همراه حدود ۱۱۰ درصد است.

ظرفیت و پهنای باند اینترنت این استان از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون ۱۱۰، ۷ گیگابایت رشد داشته و از ۶، ۳ گیگابایت در سال ۹۲ به ۱۱۷ گیگابایت بر ثانیه رسیده است.

استان کردستان با ۲۹ هزار و ۱۳۷ کیلومتر مربع طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت بوده و از شمال به استان آذربایجان غربی و قسمتی از زنجان، از جنوب با کرمانشاه و شرق با همدان و از غرب با کشور عراق همسایه است.

استان کردستان دارای ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ آبادی دارای سکنه و ۱۸۷ آبادی خالی از سکنه بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار