اپرای حلاج برای سومین‌بار در تهران به صحنه می‌رود

تهران (پانا) - «اپراى حلاج» ساخته پرواز همای اسفندماه برای سومین‌بار در تهران به صحنه می‌رود.

کد مطلب: ۸۹۳۶۸۰
لینک کوتاه کپی شد
اپرای حلاج برای سومین‌بار در تهران به صحنه می‌رود

پرواز همای آهنگساز و خواننده اپرای «حلاج» که بهمن‌ماه امسال این اثر را در تالار وحدت تهران به صحنه برده بود از تمدید اجرای این کار در تهران خبر داد.

به گفته همای اپرای «حلاج» از اول تا ششم اسفند در سالن تازه تأسیس ایرانیان در غرب تهران به روى صحنه خواهد رفت.

این اثر همای سومین‌بار است که در تهران به صحنه می‌رود؛ نخستین بار در تابستان 97 در مجموعه سعدآباد ایوان عطار به صحنه رفت که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. طی ماه‌های اخیر این کار را در شهرستان‌های سراسر کشور به صحنه رفت و در انتهای تور کشوری بار دیگر در تهران و این‌بار در تالار وحدت از 3 تا 9 بهمن‌ماه اجرا شد.

همای پیشتر در گفت‌وگویی با خبرنگار پانا درباره تازه‌ترین اثر اپرایی خود این‌طور گفت: اپرای حلاج داستان زندگی و شهادت دوم ادیب و سراینده‌اى بزرگ قرن دوم هجری حسین منصور حلاج است که مبارزه‌اى ملى و ایدئولوژیک و عارفانه را بر علیه خُرافه‌ها، تندروى‌ها و فساد و نابرابرى‌های زمان آغاز مى کند. مبارزه حلاج به ذائقه صوفیان و خلفاى بغداد خوش نمی‌آید که به دستگیری او منجر می‌شود. هشت سال او را از زندانى به زندان دیگر بردند و سرانجام او را به اتهام دروغینِ «ادعای ربوبیت» محاکمه کردند. نخست دست‌هایش را بریدند و سپس پاهایش را و سپس زبانش را و در آخر به دارش آویختند و پیکرش را سوختند و خاکسترش را بر باد دادند.

وی درباره همکاران خود در این پروژه گفت: خودم علاوه بر آهنگسازی و سرودن متن ایفاگر نقش منصور حلاج هستم و دوست عزیزم محمدحسین صفری نقش «شبلی» صوفی قرن سوم همعصر حلاج را ایفا می‌کند.

سرپرست گروه مستان درباره اشعار به‌کار رفته در متن اپرای حلاج گفت: علاوه بر اشعار خودم، از سروده‌های مولانا، عطار و حافظ نیز استفاده کردم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار