در گفت وگو با پانا:

کاشانی‌نسب، کارشناس بازار خودرو:‌ کشش افزایش قیمت به بهانه بالارفتن قیمت کارخانه وجود ندارد

تهران (پانا) – کارشناس بازار خودرو می‌گوید بعید به نظر می‌رسد قیمت‌های بازار خودرو با توجه به افزایش قیمت خودروسازان افزایش یابد به این دلیل که بازار کشش افزایش قیمت‌های کنونی را ندارد.

کد مطلب: ۸۸۴۹۰۹
لینک کوتاه کپی شد
کاشانی‌نسب، کارشناس بازار خودرو:‌  کشش افزایش قیمت به بهانه بالارفتن  قیمت کارخانه  وجود ندارد

نعمت‌الله کاشانی‌نسب در گفت وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد:‌ بازار خودرو با رکودی عجیب دست به گریبان است که افزایش بیشتر قیمت‌ها آن را تشدید خواهد کرد.

کاشانی‌نسب با اشاره به فاصله تا 20 درصدی نرخ‌های کنونی حاشیه بازار و قیمت‌های اعلامی از سوی برخی از خودروسازان گفت:‌ قیمت کنونی بازار به گونه‌ای است که افزایش قیمت از سوی خودروسازان بهانه‌ای برای افزایش بیشتر قیمت در بازار نخواهد شد؛ بنابراین در حاشیه‌بازار کشش افزایش قیمت به بهانه بالارفتن قیمت کارخانه وجود ندارد

وی افزود: موضوع افزایش قیمت را خودروسازان بیش از یک ماه است که مطرح کرده‌اند و تاثیر خود را بر قیمت‌ها حاشیه بازار به دنبال داشته است.

کارشناس بازار خودرو گفت:‌ نقدینگی در بازار به شدت کاهش یافته است و رفتارهای سوداگرانه با هدف افزایش قیمت خودرو نیز در این بازار کاهش یافته است.

هنوز هم فاصله معناداری میان قیمت بازار و کارخانه وجود دارد

وی ادامه داد:‌ قیمت برخی از خودروها نسبت به نرخ کارخانه تا 100 میلیون تومان افزایش یافته است و کارشناسان بازار بر این نکته هم‌نظر هستند که بازارخودرو توان و کشش قیمتی افزایش بیشتر را نخواهد داشت.

کاشانی‌نسب با اشاره به فاصله قیمتی خودروهای زیر 45 میلیون تومانی اعلامی از سوی ایران‌خودرو و حاشیه بازار گفت:‌ به طور مثال قیمت پژو 405 جی ال ایکس بنزینی در بازار حدود 62 میلیون تومان است و لیست جدید ایران خودرو قیمت آن 42 میلیون و 800 هزار تومان اعلام شده است. همچنین قیمت پژو 405 دوگانه سوز 45 میلیون تومان اعلام شده است درحالی که قیمت بازار آن حدود 70 میلیون تومان است و هنوز هم فاصله معناداری میان قیمت بازار و قیمت کارخانه خودروها وجود دارد.

وی در خصوص انتقاد برخی از کارشناسان بازار از افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان گفت:‌ اگر قرارباشد که تولید ادامه پیدا کند باید هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده در نظر گرفته شوند و با توجه به افزایش قیمتی که برای قطعه‌سازان به وجود آمده است نمی‌توان این انتظار را داشت که خودروسازان قیمت‌ها را ثابت نگه دارند.

کارشناس بازار خودرو درباره تکلیف قراردادهای پیش‌فروش خودرو گفت:‌ در قرارداد پیش‌فروش خودروها اگر قیمت روز عنوان شده باشد باید خودرو با نرخ‌های جدید عرضه شود اما اگر قیمت قطعی اعلام شده است خودروساز مکلف است بر اساس نرخی که در قرارداد آنها اعلام شده است خودرو را تحویل دهد.

ضرورت پرداخت دیرکرد برای خودروهایی که از زمان تحویل آنها گذشته است

وی ادامه داد:‌ خودروسازان مکلف هستند که براساس قرارداد در مورد فروش قطعی خودرو که مدت زمان تحویل آنها گذشته است دیرکرد پرداخت کنند.

کاشانی‌نسب درباره پیش‌بینی خود از بازار خودرو در ماه‌های آتی گفت:‌ قیمت برخی از خودروها چند برابر شده است و بازار کششی برای افزایش بیشتر قیمت ندارد. در سال‌هایی نه چندان دور مردم در ماه‌های پایانی سال خودروهای خود را تعویض می‌کردند و ارتقا می‌دادند اما اکنون وضع به گونه‌ای است که با افزایش قیمت تمامی کالا و خدمات قدرت خرید مردم به گونه‌ای نیست که به تعویض و ارتقای خودرو فکر کنند.

وی با بیان اینکه عرضه خودروهای دپو شده در گمرک بر قیمت خودروهای خارجی تاثیر خواهد داشت، ادامه داد: خودروهای خارجی دپو شده تعداد بالایی دارد و با عرضه آنها به بازار قیمت این خودروها افت خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار