تشکیل ۲۴۰ کانون پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت ۲۴۰ کانون دانشجویی برای پیشگیری از اعتیاد با مشارکت موثر دانشجویان در دانشگاه‌های وزارت علوم تشکیل شده است.

کد مطلب: ۸۵۹۳۷۱
لینک کوتاه کپی شد
تشکیل ۲۴۰ کانون پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها

به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، حمید صرامی گفت: روند آمار مصرف‌کنندگان مواد و همچنین معتادان در جامعه جهانی رو به افزایش است، به گونه‌ای که براساس آمارهای اعلامی از دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ نرخ شیوع مصرف مواد در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال معادل پنج و سه دهم درصد و در سال ۲۰۱۶ به پنج و شش دهم درصد رسیده است.

وی افزود: متاسفانه طیف گسترده و متنوع از مواد روان‌گردان و همچنین تولید، توزیع و ترانزیت مواد مخدر در جامعه جهانی، با سرعت در حال افزایش و گسترش است که علت این رشد را باید در اقتصاد و درآمد نامشروع و غیر قانونی از طریق مواد مخدر و روان گردان‌ها جستجو کرد که متاسفانه بهترین منبع درآمد برای شبکه‌های جرایم سازمان یافته و تروریست‌ها است علاوه بر اینکه عاملی موثر نیز در جلوگیری از توسعه پایدار در کشورها به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: افزایش میزان استفاده و بهره‌گیری از اینترنت در تجارت، قاچاق، خرید و فروش مواد در جامعه جهانی و همچنین تلاش برای تقویت فریب‌های فرهنگی به منظور توسعه تقاضای مواد، از دیگر تهدیدهای جدی برای نوجوانان و جوانان جوامع است.

صرامی گفت: علاوه بر رشد مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در جامعه جهانی، همزمان شاهد افزایش مصرف غیر پزشکی داروهایی نظیر ترامادول، متادون، خواب‌آورها و مسکّن‌ها هستیم که سبب مضاعف شدن بروز لطمه به سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی آحاد جوامع خواهد شد.

وی یاد آور شد: یکی از اقدامات قابل توجه صورت پذیرفته در دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری کشور، برنامه موثر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که با توسعه و تقویت کانون‌های دانشجویی، موضوع پیشگیری از اعتیاد و مقابله با آسیب‌پذیری جوانان را در مواجهه با سیل ویرانگر اعتیاد، در دستور کار جدی خود قرار داده است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: وزارت علوم همزمان زمینه را برای توسعه مداخلات موثر از سوی کانون‌های دانشجویی به‌منظور ضربه‌زدن به استراتژی‌های سیستم اعتیاد را فراهم کرده است، به‌طوری‌که در سال تحصیلی جاری شاهد شکل‌گیری ۲۴۰ کانون دانشجویی با مشارکت موثر دانشجویان در دانشگاه‌ها هستیم.

صرامی افزود: این اقدام قابل توجه وزارت علوم در دانشگاه‌های کشور سبب می‌شود برنامه‌های پیشگیری در ابعاد مختلف و به صورت کاربردی، زمینه را برای ایمن‌سازی و توانمندکردن دانشجویان در برابر آسیب‌های ناشی از اعتیاد فراهم کند و نتیجه آن مشارکت و ایفای نقش موثر از سوی جوانان علیه اعتیاد و همچنین جلوگیری از شیوع مصرف مواد خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار